zofim.org.il
  
 


 
שבט נשרים
חץ  דפי מידע דף הבית » שבט נשרים » על הצופים - מידע על צופיות מעשית

על הצופים - מידע על צופיות מעשית פורסם בתאריך 21/12/2004

לדף המידע מצורף קובץ נלווה

היום שבט הולך וקרב אלינו ואיתו הפעילויות הצופיות המיוחדות שיכינו את כל חניכי שבט נשרים לקראת מבחני מעבר הדרגה שלהם.

יש כמובן לציין שדף החלוקה של הצופיות שצורף לכתבה זו אינו מייצג את התנועה אלא רק את שבט נשרים כשבט בפני עצמו.

הצופיות המעשית נחלקת לחמישה תחומים :

1) מחנאות - הבנייה הצופית מתרכזת תחת המחנאות. המחנאות היא הבנייה הקבועה ולא הארעית (כמו בשדאות) במחנאות יש שימוש כמעט רק בחבל.

2) עמלנות - יצירה. העמלנות עוסקת ביצירה של דברים לדוגמא: האוריגמי הוא סוג של עמלנות, שזירת חבלים וציורי חול הם גם כן עמלנות. בעמלנות העולם הוא הכלי שמשתמשים בו.

3) שדאות - חי השדה והטבע הם נחלת השדאות. מבניית מחסה ללילה ועד להכנת אש לחימום וכירות לבישול השדאות נותנת לחניך את האופציה לחיות בשדה ללא טכנולוגיה רבה ובכוחות עצמו.

4) התמצאות - ניווטים ומציאת הדרך הם ההתמצאות החניך יודע למצוא את דרכו בלילה וביום. לפי השמש או הכוכבים או בכלל לפי מצפן ומפה.

5) חברה - אף טיול צופי לא יהיה מושלם ללא האחווה שיוצאת לטיול היחיד בקבוצה וכוחה של הקבוצה עומד במרכז של החברה.

 

מה זה צופיות??  (על פי ומאתר המרכז הארצי לצופיות)

 

כל אחד מקוראי דף זה עבר בעצמו או העביר לחניכיו לפחות מספר פעמים "פעולת צופיות" שבה בוודאי למדתם\לימדתם סוגי מדורות, כפיתות וכמובן לא לשכוח מרוץ דורגלים ועוד ועוד... (או שלא).

אך למרות כל זאת מעטים הם ששאלו את השאלה מה זאת בכלל אותה צופיות? למה החניך צריך לדעת לכפות שתי סנדות או לבנות טבון? ומעטים עוד יותר מצאו תשובות לשאלות שכאלו.

 

אנו ננסה בקטע קצרצר זה לנסח את הגדרת המרכז הארצי לצופיות למושג 'צופיות': צופיות היא שיטת הדרכה, דרך להעברת מסרים חינוכיים, כלי להשגת (כמעט) כל מטרה שבעולם, כמעט... כמעט מתודה.

כמעט על כל נושא שבעולם ניתן להעביר פעולה בעזרת הכלי 'צופיות'. הצופיות מבוססת על מספר עקרונות:

א)      קבוצה קטנה, 6-10 חניכים, מכיוון שבקבוצה קטנה לכל חבר יש יותר משמעות וחשיבות. האחריות המוטלת עליו גדולה יותר. למדריך יש יחס אישי וישיר לכל חניך וחניך, ואף חניך לא 'נבלע'. החניך לומד לעבוד בשיתוף פעולה, להתחשב בזולת ולעזור לו.

ב)      למידה בהתנסות – ואך ורק בהתנסות, בהתבסס על המשפט "שמעתי - שכחתי, ראיתי – זכרתי, עשיתי – הבנתי". התנסות אישית היא השיטה הטובה ביותר להפנים נושאים, ערכים, מיומנויות וכו'. צריך להפסיק לדבר על ערכים ולהתחיל ליישם אותם, רק כך יבינו החניכים באמת את חשיבותם ויפנימו. יש ללמוד בהתנסות הכל – מערך בסיסי כמו שיתוף פעולה (כמו במערך של כיתות ד') ועד נושא כמו חשיבות המשוב (מערך של קורס הדרכה).

ג)        חיק הטבע – זירת הפעולה לשני העקרונות הקודמים משתי סיבות: 1) חיק הטבע יוצר לנו בידוד של החניכים מהסביבה היומיומית והופך את הקבוצה והפעילות למרכז ואין גירויים חיצוניים. 2) הטבע מציב לנו אתגרים אשר תוך כדי התגברות עליהם או ניסיון ההתגברות עליהם הקבוצה עוברת תהליך מסוים של יישום ערכים או הפנמת נושא, הכל בהתאם לאתגר. מטרת המדריך היא לא עמידת החניך באתגר אלא יישום הערכים.

       פעמים רבות אנו חסוכים באתגרים לכן אנו יכולים ליצור\להמציא אתגרים שלא קיימים באופן טבעי (לדוגמא – ארוחת צהריים תלויה בגובה 6 מטר)

 

נשאלת השאלה,  כיצד זה מתקשר לאותה צופיות המוכרת לנו? כפיתות? קשרים? איתות? בישולי שדה? ניווט?... אלו הן בעצם מיומנויות שבעזרתן יכולים החניכים להתגבר על האתגרים שנציב בפניהם, לכן אין טעם ללמד את החניך כפיתה לשם כפיתה או ללמד כיצד בונים טבון על מנת שידע כיצד בונים טבון. כמה פעמים בחייו יהיה החניך חייב לבנות טבון? או לכפות? התשובה גובלת באפס. לכן אסור לנו להישאר תקועים בשלב לימוד המיומנויות, לכך אין טעם ומשמעות, אנו חייבים לעבור לשלב השני, וזהו עמידה באתגרים לצורך הפנמת ערכים.

 

ובקיצור, עלינו לצאת לחיק הטבע כקבוצות קטנות ותוך כדי עמידה באתגרים אנו מחנכים.

 

לא לשכוח: מטרת העל היא להשיג בעזרת הצופיות מטרות חינוכיות ורק אחר-כך הקניית מיומנויות צופיות!!!

 

 

קובץ נלווה:  קובץ נלווה  scouting(1).xls (17 KB) צפייה בקובץ שמירת הקובץ
הקובץ לא נסרק מפני וירוסים באופן אוטומטי וההורדה הינה על אחריות המשתמש בלבד !
במידה ונתקלתם באתר בקובץ נגוע, אנא הודיעו לנו על כך מיד !