zofim.org.il
  
 


 
צוות צופיות
חץ  דפי מידע דף הבית » צוות צופיות » יחידת פתי''ש- מהי צופיות

יחידת פתי''ש- מהי צופיות פורסם בתאריך 14/8/2011

לדף המידע מצורף קובץ נלווה

ערך:צופיות ככלי חינוכי מרכזי בפעילות התנועה

מטרות: * רמת הצופיות בשכב''ג תעלה                                                           

*השכב''ג יבין את עקרונות  הצופיות

 

רקע: לפני שבוע נכנסתי לתפקיד ראש''צ הצופיות.

בגלל שרמת הצופיות הנמוכה בשבט הפריעה לי מאוד.

יחידה זאת באה במטרה להראות לשכב''ג שפעילות צופיות היא לווא דווקא

פעילות עם חבלים וסנדות. ולהסביר להם קצת על היסטוריית הצופיות.

ולהסביר להם איך עושים פעילות צופית טובה.

יחידת צופיות

Ÿ         הקבוצה עומדת סביבה מעגל בחול / בדשא במרכזו שוכב ילד על האדמה. לקבוצה יש  חבלים באורך של קוטר המעגל, כאשר לאחד מהחבלים מחובר בקבוק עם מים. המטרה לגרום לכך שהילד במרכז המעגל ישתה מן הבקבוק. (לילד אסור לגעת בבקבוק אך מותר לו לזוז, לקבוצה אסור להיכנס לתוך המעגל אלא לבצע את המשימה רק בעזרת החבלים.) מקבלים דף הסבר של קשר דייגים

 

·         ישו הולך על המים – כשהעניים של כל הקבוצה מכוסות חוץ מזה שהולך על הסנאדות.

לקבוצה היה "שביל" שהיה אסור לצאת ממנו.

 

 

Ÿ         קבוצה עומדת במעגל (בטבע) כל אחד מהקבוצה מקבל דף הסבר לקשר פשוט יחסית ואז הם זורקים אחד לשני את הקשר ומי שמקבל את הקשר צריך להגיד את השם שלו תוך X שניות

 

Ÿ         כל קבוצה עושה מגדל נעליים . כל פעם מפעיל התחנה ישאל מידה של אחת מהנעליים והקבוצה חוץ מהילד שהנעל שלו תצטרך לענות על מידת הנעליים. מותר לילדים להשתמש בכל מה שיש בחדר

 

דיון:

 שקופית מספר 1

הדיון יתחיל בזה שישאלו השאלות הבאות:

·          מי חושב שפעילות המעגל הסטרילי היא צופית (כולם יגידו שכן)

·          מי חושב שפעילות ה.... היא צופית (כולם יגידו שכן)

·          מי חושב שפעילות הקשרים היא צופית (כולם יגידו שכן)

·          מי חושב שפעילות הנעליים היא צופית (חילוקי דעות גדולים) (נתן לאחד מכל קבוצה להגיד את דעתו)

 

שקופית מספר 2

 

מהי בעצם צופיות?

צופיות היא שיטה חינוכית, המאפשרת ליחיד ולקבוצה להתנסות במיומנויות ובתפקידים שאינו עוסק בהם ביומיום, למשל - מחנאות, שדאות, עמלנות, ניווט, בישולי שדה ועוד, תוך יצירתיות מחשבתית ומעשית.

כל אחד פה בטח חשב על צופיות כפיתת שתי סנדות ביחד או בניית כירה.

אך למה החניך בכיתה ו' צריך לדעת את כל זה?

 

הצופיות מורכבת מ3 מרכיבים עיקריים שהם:

שקופית 3

א)      קבוצה קטנה, 6-10 חניכים, מכיוון שבקבוצה קטנה לכל חבר יש יותר משמעות וחשיבות. האחריות המוטלת עליו גדולה יותר. למדריך יש יחס אישי וישיר לכל חניך וחניך, ואף חניך לא 'נבלע'. החניך לומד לעבוד בשיתוף פעולה, להתחשב בזולת ולעזור לו.

שקופית 4

ב)      למידה בהתנסות – ואך ורק בהתנסות, בהתבסס על המשפט "שמעתי - שכחתי, ראיתי – זכרתי, עשיתי – הבנתי". התנסות אישית היא השיטה הטובה ביותר להפנים נושאים, ערכים, מיומנויות וכו'. צריך להפסיק לדבר על ערכים ולהתחיל ליישם אותם, רק כך יבינו החניכים באמת את חשיבותם ויפנימו. יש ללמוד בהתנסות הכל

שקופית 5

ג)        חיק הטבע – זירת הפעולה לשני העקרונות הקודמים משתי סיבות: 1) חיק הטבע יוצר לנו בידוד של החניכים מהסביבה היומיומית והופך את הקבוצה והפעילות למרכז ואין גירויים חיצוניים. אם נקח היום קבוצה ממוצעת בשבט ונשים אותה בטבע זה היה ה''סביבה הלא מוכרת שלהם''

לעומת זאת עם נקח קבוצת אנשים ממוצעת משבט בדרום אפריקה ונשים אותם בכיתת לימוד זה היה ה''סביבה הלא מוכרת שלהם''

 2) הטבע מציב לנו אתגרים אשר תוך כדי התגברות עליהם או ניסיון ההתגברות עליהם הקבוצה עוברת תהליך מסוים של יישום ערכים או הפנמת נושא, הכל בהתאם לאתגר. מטרת המדריך היא לא עמידת החניך באתגר אלא יישום הערכים.

       פעמים רבות אנו חסוכים באתגרים לכן אנו יכולים ליצור\להמציא אתגרים שלא קיימים באופן טבעי (לדוגמא – ארוחת צהריים תלויה בגובה 6 מטר)

 סביבה – לא חובה טבע אפשר גם להשתמש בקירות של החדר כסביבה לדוגמא להשתמש בכתמים על הקיר או בריבועי התקרה האפורים.

 

שקופית 6

 

כיצד זה מתקשר לאותה צופיות המוכרת לנו? כפיתות? קשרים? איתות? בישולי שדה? ניווט?... אלו הן בעצם מיומנויות שבעזרתן יכולים החניכים להתגבר על האתגרים שנציב בפניהם, לכן אין טעם ללמד את החניך כפיתה לשם כפיתה או ללמד כיצד בונים טבון על מנת שידע כיצד בונים טבון. כמה פעמים בחייו יהיה החניך חייב לבנות טבון? או לכפות? התשובה גובלת באפס. לכן אסור לנו להישאר תקועים בשלב לימוד המיומנויות, לכך אין טעם ומשמעות, אנו חייבים לעבור לשלב השני, וזהו עמידה באתגרים לצורך הפנמת ערכים.

 

 

עכשיו נחזור לתחנות שעברתם בתחילת היחידה

 

שקופית 7

 

תחנה מספר 1

קבוצה – אם הייתי מוציא באמצע מישו התחנה הייתה נהרסת

סביבה – אם הייתי לוקח את אותם ילדים למקום אחר לא היו מצליחים בלי השימוש בסביבה.

אתגר – היה

 

שקופית 8

תחנה מספר 2

קבוצה- אם הייתי מוציא מישו התחנה לא הייתה נהרסת

סביבה- אם הייתי לוקח למקום אחר לא היה קורה כלום

אתגר – היה

 

שקופית 9

תחנה מספר 3

קבוצה – אם הייתי מוציא באמצע מישו התחנה הייתה נהרסת

סביבה – אם הייתי לוקח את אותם ילדים למקום אחר לא היו מצליחים בלי השימוש בסביבה.

אתגר – היה

 

שקופית 10

תחנה מספר 4

קבוצה – אם הייתי מוציא באמצע מישו התחנה הייתה נהרסת בגלל שהם ישתמשו בשיתוף פעולה

סביבה – אם הייתי לוקח את אותם ילדים למקום אחר לא היו מצליחים בלי השימוש בלי החדר / הציוד בחדר

אתגר – היה

 

 

 

 

 

 

קובץ נלווה:  קובץ נלווה  יחידת צופיות - מצגת.ppt (240 KB) צפייה בקובץ שמירת הקובץ
הקובץ לא נסרק מפני וירוסים באופן אוטומטי וההורדה הינה על אחריות המשתמש בלבד !
במידה ונתקלתם באתר בקובץ נגוע, אנא הודיעו לנו על כך מיד !