zofim.org.il
  
 


 
תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » מאגר פעילויות לטיולים » חורש ים תיכוני: חידון בסגנון "מכירה פומבית"

מאפייני הפעילות
נושא הפעילות: חי וצומח
סוג הפעילות: פעילות מסלול
אזור: רמת הגולן, הגליל העליון, הגליל התחתון והעמקים, הכרמל, מישור החוף, ירושלים, הרי ירושלים ושפלת יהודה
גיל מומלץ: כיתות ז' - ח'
מקום העברה מומלץ: בטבע
מספר המשתתפים: 5-15 (קבוצה)

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו לפעילות ציון 5 מתוך 5.

מעולה
זוהי הפעלה ממש טובה היא גם כייפית והחניכים גם לומדים ממנה. (הילה , -)

לכל הביקורות
דרג/י את הפעילות

שימושי
חורש ים תיכוני: חידון בסגנון "מכירה פומבית"
מטרות הפעילות: החניכים ירכשו ידע בנוגע לחורש.

זו פעילות של משחק וכיף תוך שימוש באנקדוטות בנוגע לחורש.


נערוך משחק מכירה פומבית כתחרות בין שתי קבוצות. נחלק את החניכים לשתי קבוצות ונפקיד בידי חניכים "אחראים" מכל קבוצה שטרות של "שקלי חורש" שהכנו מראש (מעין כסף-"מונופול"). מומלץ לחלק כ- 1500 שקל, בשטרות בגדלים שונים, כדי שהחניכים יוכלו לתמרן את הצעותיהם. כך למשל כדאי לתת לכל קבוצה 10 שטרות של מאה, 10 שטרות של 50 ו- 20 שטרות של 10 (1700 שקלים).


ההוראות: המדריך יציג לחניכים "עובדה" לגבי החורש הים תיכוני. החניכים יצטרכו לשפוט האם היא נכונה, עובדה אמיתית, או שגויה ולרכוש אותה אם היא נכונה. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שרכשה הכי הרבה אמיתות- כלומר עובדות נכונות. במצב בו אחת הקבוצות סיימה את כספה לפני תום המשחק ואין ביכולתה לרכוש עוד "עובדות"- מציעים לקבוצה הנותרת את ה"עובדות" הנותרות והיא יכולה לקנות אותן. סביר להניח שהקבוצה שסיימה את כספה לפני תום המשחק תצא מפסידה, כיוון שלא יהיה ביכולתה לרכוש עוד "עובדות". לכן מומלץ להשתמש בכסף בתבונה.


המדריך ינהל את מכירת ה"עובדות" כמכירה פומבית לכל דבר: יקריא את ה"עובדה", יחזור על ההצעה האחרונה שנזרקה בכל פעם, ויחזור 3 פעמים על הצעה שאינה מועלית, באומרו: "50 שקלים פעם ראשונה...פעם שניה ...פעם שלישית". אם הגיע המדריך לפעם השלישית וההצעה לא הועלתה - היא נמכרת למי שנתן את ההצעה האחרונה. לאחר הקניה כדאי להשאיר את החניכים במתח, ולבדוק את נכונות ה"עובדות" רק בסוף תהליך המכירה. אז יש לעבור על עובדה מכל קבוצה, לסירוגין, ולומר אם היא נכונה או שגויה. לגבי האמירות השגויות מומלץ לתת הסבר קצר, מהי התשובה הנכונה בכל זאת.


לסיכום סופרים את העובדות האמיתיות שבידי כל קבוצה. הקבוצה שבידיה מספר האמיתות הגדול ביותר היא המנצחת. מומלץ להכין כעשר "עובדות", ולהשתמש בהן על פי מידת העניין של החניכים. דאגו לשתול מספר אי זוגי של עובדות נכונות, כך שיתאפשר ניצחון של אחת הקבוצות.


"עובדות" שקריות:



  • רוב יערות האורנים בארצנו הינם יערות טבעיים ולא יערות נטועים. (לא נכון. בארץ אין כמעט יערות טבעיים ומה שאנו קוראים לו יער הוא בד"כ חורשה נטועה. אחד מן היערות הטבעיים הספורים בארצנו הוא יער ברעם).

  • עצי האורן הינם בעלי יתרונות רבים ועמידות גבוהה. (לא נכון. הם בעלי עמידות נמוכה יחסית. השרף שבחלקי העץ, מגביר את דליקותם, והם סובלים ממחלות שונות ומחוסר עמידות לרוח חזקה.)

  • מדי שנה נגרמות על ידי צה"ל כ- 30 שריפות. (לא נכון. נגרמות מאות רבות של שריפות מדי שנה, כתוצאה מאימונים, בין היתר בשמורות טבע).

  • הקרן הקיימת לישראל נטעה עד היום כמיליון עצים. (לא נכון. קק"ל נטעה כמה מאות מיליון עצים).

  • עצת עצי האלון טובה במיוחד להדלקת אש - היא שומרת על החום ומפיצה ריח נעים בעת השרפה (עצה היא המרכז של גזע העץ). (לא נכון, ואף נאסר בתנ"ך על שימוש בעצת האלון להדלקת המזבח).

עובדות נכונות (אמיתות)



  • עצי אלת המסטיק מתחדשים לאחר דלקה ומגיעים לממדיהם הקודמים תוך 10 שנים. (נכון. זה נחשב זמן קצר ומהיר להתחדשות, ומעיד על הסתגלות צמחי החורש לחיים בצמוד לבני האדם, הכוללים כריתה, שריפה ורעיה).

  • בעבר חיו בחורשי ארצנו שלושה סוגי איילים: אייל הכרמל, היחמור והאייל האדמוני. לאחר שהוכחדו האיילים הופר האיזון הטבעי בחורש, דבר שהתבטא בצמיחת סבך רב. (נכון. האיילים שמשו כמעין שומרים ומאזנים. לאחר שהוכחדו, בעיקר בשל ציד, המשיך החורש לצמוח ללא הפרעה וללא גיזום ואכן נוצר סבך רב. במקומות מסוימים אף נעלמו מיני צמחים, שהשינוי הזה פגע בבית הגידול שלהם (נוצר יותר צל, בעוד הם היו זקוקים ליותר אור).

  • כדי להתגונן מפני רעיה יש לעץ האלון מנגנונים מיוחדים הכוללים הצמחת עלים קוצניים, קשים ולא טעימים היכן שבעלי חיים לחכו מענפיו. (נכון. זו עוד הסתגלות לחיי החורש לצד האדם, הכוללים כריתה, רעייה ושרפות).

  • עץ הקטלב זקוק למען צמיחתו לפטריה החיה בשורשיו בשיתוף פעולה. (נכון. עץ הקטלב נעזר בפטריה לשם הפקת מלחים מן הקרקע).

  • נמנמן העצים, שהגליל העליון הוא הגבול הדרומי לתפוצתו בעולם הוא מכרסם החי בקינים על העצים...(נכון. הנמנמן הקטנטן בונה את קינו מעלים, חזזיות, ענפים קטנים, סיבי עצים וכדומה, וחי בו עם הצאצאים).

  • אין מה להתייאש אם אין לנו בואש!! לנו יש סמור!! הסמור הוא הטורף הקטן בותר בארץ. בעת התגוננות מטורפים הוא מסמר את שערו ואם יש צורך הוא מפריש ענן ריח מבאיש ודוחה מבלוטה שנמצאת תחת זנבו. (נכון).

  • בשלבי התפתחותה מראשן לבוגר הסלמנדרה מסוגלת לאכול את בנות מינה אם אין מזון אחר בנמצא. (נכון. בתנאי חיים קשים זה קורה).

הערה: ההפעלה מתאימה לכל אזור שיש בו חורש ים תיכוני: גליל עליון, גליל תחתון, כרמל, שפלה, ירושלים וסביבותיה. במידה ומשתמשים בהפעלה באזורי הארץ השונים יש להתאים את האמיתות או להוסיף כאלו התואמות את האזור, שימו לב למה שאתם רואים בשטח במסע ההכנה.

ציוד נדרש

  • שטרות "שקלי חורש" מודפסים - 20 שטרות של מאה, 30 שטרות של 50 ו- 20 שטרות של 10.

  • עובדות כתובות על גבי רצועות בריסטול.

 עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים
התאמת האתר לגולשים בעלי צרכים מיוחדים