zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » ארכיון הכתבות » כתבה: תנועת הצופים ו"הפעילים"?

תמונה קטנה תנועת הצופים ו"הפעילים"? פורסם על ידי נדב שמגר
בתאריך 17/9/2007
בכתבה זו צפו 8639 גולשים

 

בואו ניקח לדוגמה שבט צופים ממוצע ביותר, לא גדול אבל לא יותר מידי קטן, כמאתיים חניכים בשכבה הצעירה המתחלקים בין השכבות ד' ועד לשכבה ט'. (למרות שאת הדוגמא אפשר אולי גם להשליך על שבטים גדולים). לליווי ההדרכתי של הקבוצות האלו עומדים בממוצע בין עשרים לשלושים מדריכים (אך זו לא הפואנטה, זה רק בכדי להגיע לעניין)
עתה, אם נחשוב על זה הרי שבשכבה ט' נמצאים לא מעט חניכים בתנועה, כולם עוברים את מסלול שנת הקורס גם אם אינם מתכוונים להיכנס להדרכה ובסופו של דבר נבחרים אלו המתאימים לתפקיד.
התוצאה: אם בגדוד ט' בשנתון מסויים יש כעשרים וחמש חניכים בממוצע – הרי שלא כולם נכנסים להדרכה. (אם כי שוב, העניין הוא להמחשה ויכול להיות שונה משבט לשבט).

נוסף לשכב"גניקים הטריים שעלו לכיתה י' יש את המדריכים שממשיכים בתפקידם שנה נוספת, יש את אלו שפורשים מהמטלה הטובענית, ויש שממשיכים לתפקידי רישגו"ד וריכוז צעיר... לאחר שכלול של כל המשתנים האפשריים – הרי שבכל שבט אנו נמצא שיש לא מעט חניכי שכבה בוגרת שאינם בתפקידי הדרכה.

 

יש תנועות שממש לא יודעות איך "אוכלים" את הבעיה הזו, למשל באלו שאין את המונח "פעיל". בדרך כלל מי שלא נכנס או נשאר לתפקידי הדרכה בכניסה לשכבה הבוגרת, או שמתחיל להעלם מהנוף של הקבוצה או שמגיע רק למפגש חד שבועי שהוא בעיקרו במטרה אחת: לפגוש את החבר'ה. בפעולות לחברים אלו, הנוכחות בתנועות אלו מראה מספרים הרבה יותר נמוכים מאשר בהשוואה לתקופה בה חברים אלו היו חניכים בשכבות הצעירות... כל זאת רק לשם השוואה ולא חו"ח בכדי להוריד מערכה הרב של אף תנועת נוער בישראל.

 

בתנועת הצופים, לפחות ברמה תנועתית, לא הייתה ממש התייחסות לעניין זה, את זאת אפשר לראות למשל בקורסים התנועתיים שאינם רלוונטיים לאוכלוסייה זו שבתנועה. אם לרדת לרמה אחת פחות, הרי שבהנהגות כבר יש "שימוש" נרחב באותם חברי שכב"ג שאינם מדריכים (פעילים) בתפקידים שונים ומגוונים, כגון מנהלן, אקונום או אפילו כחלק מצוות עבודה מנהלתית/ארגונית בטיולי הנהגתיים כדוגמת חנוכה דרום (שינוע כל הציוד של השבטים), טיולי פסח בתפעול תחנות אתגר וחניונים כאלו ואחרים.

אם נרד לרמה נמוכה אחת פחות, ובעצם החשובה ביותר – השבט. בשבט נמצאים אותם חברי שכב"ג בתפקידים שהוגדרו בשבט, רובם מתוך מסורת. ההיגיון אומר שאכן מן הראוי שאם לשבט יש מבנה, הרי שצריך צוות מחסן אך כמובן שיש גבול לכמות המחסנאים הנדרשת בשבט ומספר חברי השכב"ג בדרך כלל גבוה יחסית בשכבה י' ולכן עכשיו מתחילה משימת תיקנון תפקידים שאפשר לשלב בשבט ויהיו רלוונטיים עד כמה שאפשר.

כבר ראינו הרבה מאוד רעיונות, החל מרעיון להקים בשבט צוות קהילה (האמון על כל קשרי הפעילות למען הקהילה ועידוד פעילות קהילתית), צוות בטיחות (משהו חדש ששמעתי לאחרונה), צוות קיוסק, צוות תיעוד/פרסום, צוות צופיות שמטרתו להעשיר את הצופיות המעשית בקרב הגדודים השונים (לרוב, יהיו החברים בצוות זה בוגרים של קורס תג הצופיות), ובעצם הרשימה לעולם לא תסתיים – הכל תלוי ביד הדמיון וביצירתיות של מי שקובע בסופו של דבר את מבנה השבט.

 

בהמשך לכל מה שנכתב בפסקה הקודמת, הרי שמתוך כך, תנועת הצופים הצליחה במש השנים להראות שלמרות שלא כולם נכנסים לתפקידי הדרכה, מספר החברים בתנועה אינו יורד בצורה דרסטית ככל שנסתכל על השכבות הבוגרות. לצורך ההתייחסות, חשוב שנדגיש כי אם יבוצע מחקר על עניין זה, לא מן הנמנע שקבוצה תחליט להישאר כחברי שכב"ג בשבט גם אם אינם מוגדרים כבעלי תפקיד מסויים וזאת בשל רמת גיבוש גבוה מאוד בין חברי השכבה או למשל כאשר מדובר ביישוב שאופיו אינו עירוני ולכן מקום המפגש והמעורבות היא בשבט.

 

וחזרה לעניינינו, אז נכון שאין ממש התייחסות בקורסים התנועתיים, אך בחופשת החנוכה, איך לא? כולם יודעים שיש את טיולי חנוכה דרום – טיול שמכוון בצורה ישירה לשכבה הבוגרת בלבד. אין טיולים לשכבות הצעירות (למעט מקרים בודדים), וגם כאן כבר יש חלוקה ברורה בין חברי שכבת השישיות והשביעיות לחברי שכבת השמיניות שלהם יש טיול נפרד, אחרי הכל כאן הייעוד ברור מאוד – הכל מכוון לקראת האפשרות של חתימה לשנת שרות ותרומה לקהילה (אך גם כאן, כמו בשנת הקורס, ידוע שלא כולם ייכנסו לייעוד אך כולם יתחנכו במהלך השנה באותו הנושא).

מאידך, לשכבת השביעיות לא תמיד הצליחו להגדיר מה ייעודם...

אם נשים לרגע את עניין הצורך בתפקיד משמעותי על מנת להשאיר את חבר השכבה הבוגרת בשבט, בתנועה אמנם לא התייחסו לתפקיד אך מנגד לא הפקירו את השכבות הללו. בכל כמה שנים ייצאו חוברות על גבי חוברות ותוכניות הדרכה רבות שהיו מיועדות אך ורק לפעולות שוטפות של השכבה הבוגרת. מרכזי שבטים ומדריכי שכבה מקבלים לא מעט תמריצים במטרה אחת: לקיים פעילות סדירה לשכבה הבוגרת. פעולות חינוכיות ערכיות בתחומים שונים, ולרוב המטרה הייתה לגרום לכך שכל שכב"גיסט בתנועה יקבל את אותם תכנים חינוכיים ערכיים בהתאם לשכבה שלו, כאשר לפעמים המטרות היו כל כך שקופות כגון תוכנית ההדרכה "צופים לשלום" שהתייחסה לעניין תהליך השלום או תוכנית ההדרכה "לא צופים מהצד" שקמה במטרה לעודד מעורבות ואחריות חברתית (אם תחשבו על זה, השכב"ג שאינו מדריך יכול להיות כוח עבודה חזק ביותר שיכול לקדם בעצמו ללא קשר לחברי השכבה הצעירה, פרוייקטים חברתיים מורכבים ומועילים...).

 

האם הפעולות לשכבה הבוגרת יחד עם טיולי חנוכה דרום מספיקים על מנת להשאיר את חברי השכב"ג בתנועה?, על פניו כן. אם הפעולות מועברות כראוי, הקבוצה עצמה מגובשת ויש שגרת פעילות לשכבה – מצופה שמספר החברים לא יירד, אך בכל זאת, מדוע אנו רואים שלא די בפעולות ויש רצון למצוא תפקיד לכל צופה בשכבה הבוגרת? האם זה בכדי שלא לגרום לאלו שלא התקבלו להדרכה לעזוב? או משא המטרה היא להשלים את תפקודו השוטף של השבט, שהרי ידוע שתפקיד המדריך לרוב הוא תובעני, אינו תמיד מאפשר למי שממלא אותו למצוא זמן נוסף לארגן את הפעילויות שמעבר כגון טקסים, אירועים ושאר מפעלים. די בהעברת פעילות דו שבועית נוסף לצורך בהקדשת זמן לא מועט בהכנת הפעולה בכדי שתהיה מושקעת וראויה. (נציין כאן שבשבטים שאין השכב"ג גדול, חובה על מדריך לקחת חלק גם בעשייה שמעבר לפעולות, אם כי הן העיקר). מצד נוסף, כשמקיימים סמינר פתיחת שנה למשל, מה קורה עם הפעילים? בקיץ ברור שיש צוותי בנייה שיש לעובד עמם לפני אך מה קורה בסמינר פתיחת שנה, האם לפעילים יש מקום להתייחסות באותה המידה כמו המדריכים?

 

כרגע חשוב שלא נסתכל בגישה ביקורתית ולכן אף נתנצל מראש אם יש מי שייפגע אך חשוב שנסתכל על פן נוסף: ישנם מקומות בהם לשכב"ג יש תחושה שהשבט בעצם קיים עבורם. חניכי השכבה הצעירה הם בעצם התירוץ...
יש הרבה יותר חניכים בשכבה הצעירה, רובם משלמים דמי חבר, מקבלים אמנם בתמורה פעילות דו שבועית קבועה יחד עם טיולים בחופשות ומפעלים צופיים לפי הלוח הצופי אך בכל זאת, השכב"ג עושה לעצמו הרבה יותר, מקיים יותר מפגשים חברתיים וטיולים בשבילו, ובעצם "המחיר" הוא להפעיל את השכבה הצעירה בכדי לקבל בחזרה פעילות שכב"ג ענפה הנשענת על דמי החבר של השכבה הצעירה. (לא שבשיטה זו, החניכים אינם מקבלים את המצופה).

צוותי הפעילים במובן מסויים הינה תופעה בעייתית. אין התייחסות ממשית לתפקידים שנקבעו הם אינם מקבלים הכשרה של ממש ולפעמים נקבעים רק בכדי למצוא תפקיד לשכב"גיסט שלא נכנס לתפקידי הדרכה, למרות שיש לא מעט שבטים שבהם תפקידי הצוותים הושרשו כל כך עד שהם הפכו להיות מוקדי משיכה בעת מילוי שאלון השיבוצים אפילו יותר מאשר בתפקיד הדרכה.

לסיכום, אמנם העניין לא ממוסד לגמרי, אך ידוע לכולם שלא סתם בצופים מספר החברים בשכבת השישיות ומעלה אינו במגמת ירידה דרסטית אם על ידי פעילות שכבתית קבועה המועברת על ידי רכזי שבטים או על ידי מדריכי שכבה או בשל העובדה שאפשר למצוא לכל אחד תפקיד גם אם אינו מדריך ובכך להבטיח את תחושת הנתינה והתרומה לשבט. אולי השנה יהיה אפשר למפות בצורה יסודית את התפקידים השונים הקיימים לפעילים בשבטים ואז לבחון את האפשרות של הכשרה בהתאם לפי מידת הצורך ואולי בעצם דווקא טוב להמשיך כפי שהיה עד כה. אחרי הכל, השכב"ג מצביע ברגליים, ואל תשכחו – אתם כשכב"ג תהיו אלו שייקבע איך דברים יהיו בתנועה, השאלה היא עד כמה תרצו בכך ועד כמה תמצאו את העניין דורש התייחסות ותהיה הפנמה שגם פעילים זה כוח לא מבוטל.

 

 

מומלץ לעיין גם בכתבה: "תרומה לקהילה והכח של הפעילים" שפורסמה בעבר.

 

פרסם כתבה »


תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 2 תגובות | הוספת תגובה


1. כתבה לענין.
נכתב על ידי שיראל אפל משבט לביא בתאריך 17/9/2007 בשעה 20:21
2. אחלה כתבה
נכתב על ידי דור הריס משבט בן יהודה בתאריך 17/9/2007 בשעה 21:49