zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » ארכיון הכתבות » כתבה: "שופטים ושוטרים תיתן בכל שערייך"

תמונה קטנה "שופטים ושוטרים תיתן בכל שערייך" פורסם על ידי נדב שמגר
בתאריך 16/8/2007
בכתבה זו צפו 5516 גולשים

"רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל הַשָּׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר:
אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם:"

 

"מסורת השיפוט והמשפט נטועה בעם ישראל מראשיתו. כבר במדבר נצטוו בני ישראל לאמור "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך". משה בחר שופטים שנמצאו בהם תכונות שנמנו במקרא:
"אנשי חיל, יראי אלוהים, אנשי אמת, שונאי בצע" (שמות י"ח: כ"א). שרשרת השיפוט נמשכה כל תקופת היות עם ישראל בארצו. היא הגיעה לשכלול בסנהדרין. גם בארצות פזוריהם דבקו הקהילות היהודיות במשפט, והקימו במקומות רבים מערכות שיפוט אוטונומיות".
(קטע הלקוח מאתר בתי המשפט)

 

עשיית הדין והמשפט נחוצה לכלל העולם לקיומו, לקיים מערכות צדק, אך יתר על כן, ענייני המשפט מחייבים בגרות, הבנה מעמיקה ושיקול דעת מרובה. הקדוש ברוך הוא מסר לדייני ישראל את התורה ואת כלליה, העניק להם את הכוח ללמוד, לפרש ולחדש בה דברים (על פי כללי התורה), ובכך ליצור תורה – את התורה שבעל פה. בחידושי התורה הללו ניתן תוקף של תורה, הקדוש ברוך הוא מצווה אותנו: "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" (דברים י"ז, י"א)

 

"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ
נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק".

 

פרשת השבוע אשר תקרא בבתי הכנסת בשבת, היא פרשת שופטים הפותחת בציווי "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך" (דברים ט"ז, י"ח). המצווה שעיקרה למנות דיינים הפוסקים את הדין. הסמיכות הרבה בין שופטים ושוטרים הינה פשוטה, השופטים אמנם גוזרים את הדין אך השוטרים הם אלו שאמונים על ביצועה. שלוש פעמים ביום מזכירים את ייעוד הגאולה (בתפילת העמידה): "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה" שבעתיד כבר לא יהיו אותם שוטרים שיוודאו את החלטת הדיינים אלא שהגאולה תביא למצב בו כולם יצייתו מעצמם לשופטים. דברי השופט יתקבלו על העם מתוקף סמכותם, אך יחד עמם התקווה היא ליועצים שאינם מורמים מעם אלא כאדם השווה בשווה והנותן לאדם עצה החודרת טוב יותר לפנימיותו.

 

מעלת המשפט שלמה המלך ע"ה אמר במשלי: דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום (משלי ג). שכל נתיבות התורה  היינו יסודותיה ועיקריה שלו. ושלום קיום העולם, וכשם שהשלום קיום העולם, כך המשפט הוא קיום העולם שאלמלא המשפט היו הבריות גוזלין וחומסים והורגים זה את זה ולא היה העולם מתקיים ועל ידי המשפט הוא מתקיים כמו שאמרו חז"ל על שלושה דברים העולם עומד על הדין ועל האמת  והשלום. שנאמר אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם (זכריה ח) שהשופטים מעמדים השלום שכל העולם תלוי בו. ולכן נצטוינו למנות בית דין בכל שער ושער.

 

ולמה שוטרים? "...את ה'שופטים' מעמיד האדם על-ידי שהוא לומד את ההלכות ויודע את המותר והאסור, ומקיים זאת בפועל. אולם לפעמים יצרו מתגבר עליו ומסרב לציית לדברי ה'שופטים'. במצב כזה עליו להפעיל את ה'שוטרים' – להרגיז את יצר הטוב על יצר הרע, לבטש את היצר ולהכניעו, ועל-ידי כך מתבטלת שליטת היצר והאדם מציית להוראות התורה". (לקוטי שיחות כרך לד, עמ' 98) נזכור שנכון שישנם שופטים ושוטרים ממשיים, אך כל אחד מאיתנו יכול גם לשפוט עצמו ו"להפעיל" את השוטר שבו לבל יסטה מדרך הישר...

..רבים מבין מי שתקפו את בית המשפט העליון על ימין ועל שמאל, הכירו פתאום בחשיבות חופש הביטוי, חופש ההפגנה והמחאה, וקלטו שבית המשפט הוא שומר החומות של זכויות היסוד של הכל. ועתה, גם בימינו כאשר מערכת המשפט נמצאת בסערה ובטלטלה, וגם כאשר יש כאלו שאינם תמימי דעים עם החלטות בית המשפט, אל לנו לערער ולזלזל במעמדם של השופטים (ומחובתנו להבין בנחיצותם של השוטרים), שהם עמודי התווך לחברה צודקת, לחברה המאמינה בנחיצות של צדק.

 

 

פרסם כתבה »


תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה