zofim.org.il
  
 


 
אתר עובד סוציאלי תנועתי
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר עובד סוציאלי תנועתי » כתבה: הנחיות להתמודדות עם המצב הבטחוני

תמונת מגזין הנחיות להתמודדות עם המצב הבטחוני פורסם על ידי איציק שמר
בתאריך 14/10/2015
בכתבה זו צפו 1698 גולשים

 הנחיות ודגשים להתמודדות עם המצב הביטחוני


מדריכים יקרים שלום,

בימים האחרונים, אנו מתמודדים עם הסלמה במצב הביטחוני וחשיפת נרחבת של העורף האזרחי לאיום ופגיעה. החניכים שלנו חשופים למידע רב אודות המצב, רבים מהם נדרשים להתמודד עם מציאות של פיגועים בסביבתם הקרובה ואחרים חשופים למידע רב דרך דמויות מסביבתם, אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות. חלק מהמידע עשוי לעורר פחדים. החניכים החשופים לאיום ולחרושת השמועות והמידע, זקוקים לתמיכה ולתיווך המידע.

חשוב שנזכור, שהחניכים נושאים אלינו עיניים ושואבים מהמדריכים, הרשג"דים והמרכזים עידוד ותחושת ביטחון. ככל שנוכל לשדר לחניכים תחושת חוסן, תמיכה ותקווה, נוכל להקל עליהם את ההתמודדות. רצוי לשמור על קשר עם החניכים (גם בימים בהם אין פעילות צופית, מספיקה שיחה קצרה או סמס של התעניינות). להביע אכפתיות, לשוחח עימם, לעודד אותם לשתף ולבטא את תפיסתם ורגשותיהם לנוכח המצב ולהתאים את המסרים שאנו מעבירים להם לגילם.

קיימת משמעות רבה להיאחזות בשגרה, ככל הניתן כמובן. במצבים של מתח, אי וודאות וחרדה דווקא הפעולות היומיומיות והשגרתיות תורמות לתחושת הביטחון. מכיוון שאיננו יודעים כמה זמן יימשך המצב, חשוב לשדר ולעודד את החניכים לתפקד ולשמור על שיגרה ולקיים את פעילות הצופים. במפגשים עם החניכים בימי פעילות ובמפעלי הקיץ רצוי לענות על השאלות שהם שואלים. יש לספק מידע באופן ברור, אחראי ומרגיע עד כמה שאפשר. ניתן לשתף את החניכים בהרגשתכם ומחשבותיכם, בהתאם לגילם. ניתן לשאול את החניכים מה עוזר להם להתמודד ולשתף אותם בדרכי ההתמודדות שלכם במצבים של לחץ ומשבר. רצוי להציע דרכים נוספות להתמודדות.

מומלץ, להקשיב לחניכים ללא שיפוט ולכבד כל דרך התמודדות וביטוי רגשי שהחניכים משתפים בהם. ניתן לומר משפטים המסייעים לנרמל את הרגשות והתגובות מתוך הבנה שאלו הן תגובות נורמליות למצב לא נורמלי. לשדר מסר שנוכל להתגבר על המצב, שאנחנו סומכים על עצמנו ועל כוחות הביטחון שנוכל לצמצם את האיומים ולחזור לשגרה. לכל אדם יש סגנון משלו בהתמודדות עם מצבי לחץ. יש הזקוקים לשיחה וביטוי מילולי ויש המתמודדים דרך עשייה. יש המביעים רגשות, לעיתים בעוצמות המדאיגות את הסביבה ויש, שממעטים בביטוי רגשי. יש שירצו להתמודד עם אחרים, ביחד ויש שיעדיפו להסתגר ולהתמודד לבד. חשוב לזכור, שאין דרך התמודדות 'טובה' או 'לא טובה', כל חניך/ה מתמודד/ת בהתאם לסגנונו/ה ואנו יכולים לסייע לו/ה על ידי הקשבה ודיבוב. כשמשוחחים עם החניך/ה חשוב לשאול מה מסייע ומה יכול להקל עליו/עליה. לעיתים, פעילות מפיגת מתח, כגון פעילות גופנית או יצירה באומנות עשויה להקל ולהוות ערוץ יעיל לפריקת מתח ושחרור רגשי.

בפעילות ובשיחות עם החניכים יש לתת לגיטימציה לרגשות שונים, היכולים להיות קיצוניים ולעיתים אף מנוגדים (פחד, חרדה, בהלה, כעס, תסכול, ייאוש). ניתן להציע לחניכים מגוון דרכי ביטוי (כתיבה, ציור, דרמה וכד'). חשוב להאמין בחניכים ובכוחם להתמודד ולהתגבר.

כאמור, כל תגובה היא נורמלית למצב הלא נורמלי עמו אנו מתמודדים... אולם, יש לשים לב ולהיות קשוב לחניכים המגלים מצוקה חריגה לנוכח המצב ובעיקר, לאלו אשר יתקשו לחזור לתפקוד מלא ולשגרה לאחר שהמצב יירגע. לרוב התגובות הקשות של בכי, היסטריה, חרדה, אי שקט, עצבנות וכיו"ב יחלפו לאחר מספר שבועות והתפקוד שנפגע על ידי קשיי שינה, חוסר תיאבון, קשיי ריכוז וכד' ישתקם. עם זאת, יש אשר ימשיכו לסבול וחשוב יהיה לאתרם ולהפנות אותם לטיפול מקצועי. במקרים בהם אתם מזהים מצוקה ובכל מקרה בו אתם זקוקים לייעוץ והכוונה חשוב לפנות למלווים שלכם ו/או לעובד הסוציאלי התנועתי  במייל:  izik.@zofim.org.il            .

שיעברו על כולנו ימים שקטים ושמרו על עצמכם.

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה