zofim.org.il
  
 


 
אתר רלי היקרה,
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר רלי היקרה, » ארכיון הכתבות » כתבה: איך בונים עם חניכים במחנה הקיץ?

תמונת מגזין איך בונים עם חניכים במחנה הקיץ? פורסם על ידי רלי היקרה
בתאריך 27/5/2015
בכתבה זו צפו 4303 גולשים
שלום מדריכות ומדריכים,

מקווה שמסלול 5 עובר בנעימים ושאתם נהנים מההדרכה ומההתרגשות לקראת פעילויות הקיץ!
לאחרונה קיבלתי מספר פניות לגבי בנייה מחנאית - איך הופכים את זה לחוויה טובה עבור החניכים?
איך גורמים לכך שכמה שיותר חניכות וחניכים ירצו וירגישו בטוחים להשתתף?
הרגשתי שזה הזמן להיעזר במומחי הצופיות שלנו, הלא הם חברי גרעין מרל"צ האיכותיים.
לשמחתנו, הם כבר כתבו סדרת כתבות בנושא הדרכת צופיות לקראת המחנה, אחת מהן כבר התפרסמה ממש פה באתר והנה הקישור אליה.

לפניכם שאלה נבחרת ותשובת המרל"צ ומזכירה לכם להתעדכן באתר כי מחכות לנו עוד כתבות נוספות בנושא בשבועות הקרובים!

שאלה: רלי היקרה, איך עושים עם חניכים בנייה במחנה שתהיה כייפית ושהם ירצו להשתתף בה? (מדריך ה', הנהגת שורק)

תשובה:

מי מאיתנו לא מכיר את תחושת הרישרוש בלב שמגיעה לפני חום יולי אוגוסט?
מי מאיתנו לא חווה את הציפייה לערב הקיץ המיוחל? לבחירת היו"רים, לישיבת הועדה הראשונה?
מי מאיתנו שהיה יו"ר בטח גם מרגיש את תחושת הסיפוק כאשר המבנה שלו עומד ניצב ואיתן לנגד כל הסיכויים?
את כל החוויות האלה, שאנחנו חווים בתור שכבגיסטים, אנו יכולים להעניק גם לחניכים שלנו.
וזה פשוט יותר ממה שאתם חושבים. בכתבה הבאה, כחלק מסדרת כתבות הקיץ של המרל"צ , אנו ניתן לכם מספר טיפים ודרכים לשלב את החניכים שלכם בתהליך הבנייה הגדודי.

אחת הדרכים לעבור עם החניכים תהליך חינוכי משמעותי וחווייתי במחנה הקיץ  היא לערב אותם בתהליך הבנייה. זוהי הזדמנות בשבילכם, המדריכים לנצל הזדמנות חינוכית ולתת לחניכים להרגיש חלק ממשהו גדול יותר.
מה זה בכלל אומר "לערב אותם בתהליך הבנייה"?!
הכוונה היא שהחניכים יהיו חלק פעיל ומשמעותי החל מהשלב הראשון של תהליך התכנון ועד הבנייה והפירוק.

הנה כמה דרכים שבהן אפשר ליישם זאת :
ערב קיץ גדודי – כשלב ראשון בתהליך התכנון, נקיים עם החניכים "ערב קיץ".
 "ערב קיץ" או ישיבת שכב"ג ראשונה של תהליך קיץ, הם יריית הפתיחה של תהליך הקיץ בהם בוחרים נושא למבנים של המחנה, חושפים או בוחרים יו"רים, וכמובן גם עושים כיף שכב"גי . הרעיון הוא להעביר לחניכים שלנו את החוויה הזו ברמה הגדודית והקבוצתית, חווית מחנה הקיץ – מההתחלה ועד הסוף.
רעיון לערב קיץ לדוגמא:
 פעילות שיא גדודית, מתכוננת מראש, חלוקת הזמנות לחניכים ופרסום מראש. בתחילת הערב נעשה התכנסות של כל הגדוד נחשוף אותם לנושא השבטי של המחנה ולאחר מכן נחלק את הגדוד, כל קבוצה עם המדריך שלה (כי אנחנו לא רוצים שאף חניך יישאר בחוץ ;) ובה יסביר המדריך (אפשר גם להעביר בעזרת מתודות שונות)  על מבנה המחנה ועל התהליך לקראת המחנה והקבוצה תחליט על הדברים שהיא רוצה שיהיו בתוך השטח שלה. לאחר מכן אפשר גם להתחלק לאחוות מעורבבות ובהן לדבר על השטח הגדודי- מה חשוב לנו כחניכים שיהיה בו? ( רחבה למפקד/תורן/ פחים/ משחקייה/שער וכד'). המטרות של הפעילות הזו הן: להלהיב את החניכים לקראת המחנה, העלאת רעיונות לנושאים גדודיים לפי הנושא השבטי, העלאת רעיונות כיצד הם מעוניינים שיראה השטח הקבוצתי והגדודי שלהם, חלוקת תפקידים וועדות ( במידת הצורך) ובעיקר לתת מקום לכל החניכים בהכנות לקראת ובמחנה עצמו ולא רק שיבואו למחנה כאורחים.

חלוקה לועדות וישיבת ועדות – לאחר "ערב הקיץ" של החניכים, נשבץ חניכים לראשי ועדות בנייה קבוצתיות ולחלק את החניכים בין הועדות, בנוסף אפשר לעשות גם ועדות גדודיות כמו למשל שער או רחבת מסדרים גדודית, עוד רעיון הוא לעשות גם ועדות שאחראיות על הפאן החברתי בקבוצה או בגדוד שיכתבו ערב קבוצתי\גדודי, יכתבו פעולה לאחד הימים וכו'. המטרה היא לשלב בין החניכים מקבוצות שונות או בתוך הקבוצה עצמה וכבר מכאן להתחיל את התהליך שלנו. להעצים כל חניך וחניך לפי החוזקות שלו.
 

בניית דגם –  את הדגם נבנה עם החניכים, כל קבוצה את הדגם של המבנה שלה, כדי שהחניכים יוכלו להבין איך בפועל יראה המבנה ואיך יבנו אותו וכך יוכלו להבין את התמונה הגדולה יותר של מה שהולך לקרות במחנה. חשוב לשים לב, כאשר מתכננים את המבנים עם החניכים להתאים את הרמה לגיל שלהם, למיומנויות של שכבת הגיל שלהם, ולרמת הבנייה הכללית. לא ניתן לחניכים לתכנן ולבנות משהו שאנחנו יודעים שמעל ומעבר לרמה שלהם. כמובן שאם נרצה לאתגר את החניכים ניתן להם את הכלים להתמודד עם האתגר ולא נוותר להם. לא נזרוק אותם למים בלי קשר הצלה J. בזכות המדרג החדש כל קבוצה, גם חניכי ד' יכולים לבנות לעצמם מבנה ( כפיתה מרובעת הם כבר יודעים.. J)

 

יום חזרה על כפיתות וקשרים– יום עבודה כזה הוא הכרחי לכל שכבת גיל לקראת מחנה הקיץ. המצב האופטימאלי הוא לצאת למחנה בידיעה שכל החניכים יודעים את המיומנויות של שכבת הגיל שלהם, ויוכלו לעזור בבניית המחנה. הרעיון הוא לעשות יישור קו, לחבר אותם להתהליך הבנייה איך עושים כפיתה מרובעת, מוצלבת, כפיתת נחש, חצובה ויתרים, מה זה קלף, איך לובשים רתמה וכן הלאה ( לפי שכבת הגיל והמבנה). כאשר אנחנו יושבים עם החניכים וחוזרים איתם על המיומנויות חשוב שהחניכים יבנו בפועל ויתרגלו- בניית סוכה/ בניית ספספ/ בניית חצובה וכו' . אם את\ה מדריך\כה של כיתות ד', יש מצב שאתה שובר עכשיו את הראש ושואל "מה לעזאזל אני בונה עם החניכים שלי, הם לא יודעים כלום על מחנאות ובנייה", טעות מספר 1! גם חניכי ד' יכולים לבנות מבנים קבוצתיים וגם הרבה מעבר לזה. אז בואו נעבור על המיומנויות של שכבת ד' המובנות מעליו שרלוונטיות למחנה שלנו : קשר מוט, קשירת כפתור שדה, קיפול שק שינה, חצאי קביעות, תקיעת יתדות, כפיתה מרובעת, הכרת החבל, קיפול חבל, קשר בוהן לולאת בוהן רגילה ומחליקה חיבור שטוח, הקמת אוהל סיירים. העובדה שהחניכים שלנו יודעים לכפות כפיתה מרובעת כבר פותחת כמה אפשרויות למבנים קבוצתים ומתקנים גדודיים, לדוגמא –מבנה הלינה יכול להיות בצורת סוכה אותה נתאים לנושא שנבחר למבנים, ספסל ועוד. בעזרת כפתורי שדה הם יכולים לבנות מתקן שק"שים, החניכים יכולים לבנות לעצמם אוהל סיירים בתוכו הם יישנו במידה ותעשו גיחה מחוץ למחנה. מבחינת מתקני נוחיות הם יכולים לבנות לעצמם תאי הלבשה, פחים, מתלה מגבות,מתקן תיקים, מתקן נעליים, מפת התמצאות השטח הגדודי\שבטי. בשורה התחתונה הכל תלוי בידיים שלכם – המדריכים, כמה תתנו לחניכים שלכם, האם תקנו להם את הכלים המתאימים לעבודה במחנה.
 רק ככה הם יצליחו וישיגו את החוויה המשמעותית. 

רעיונות למבנים ומתקנים קבוצתיים :

מתקן כביסה

לוח מודעות קבוצתי

מתקן בגדים וציוד אחוותי


 

אוהל טיפי קבוצתי

 

ימי הכנה קבוצתיים וגדודיים – חשוב מאוד לעשות לחניכים שלנו לפחות 3 ימי הכנה בהם יוכלו לעבוד ולהתכונן למחנה. ימי ההכנה ייצרו אצל החניכים תחושת אחריות כלפי המתחם הגדודי, והמבנה הקבוצתי הם ירגישו שהם עובדים על משהו משמעותי באמת. שוב, מטרת ימי ההכנה היא גם להכין דברים, לבנות דברים למחנה הקבוצתי וכו'.

לאחר כל תהליך התכנון יש להביא את החניכים לאישור המבנים הגדודיים יחד עם מרכז בוגר יחד עם המדריך .
בסופו של התהליך החניכים יגיעו למחנה מוכנים, בטוחים בעצמם וירגישו גם יותר בנוח בסביבה הלא מוכרת של המחנה. המעורבות שלהם תהפוך את תחושת הריחוק לתחושת "בית", כיוון שעבדו ועמלו על מה שיהיה ביתם בימים הקרובים.
בנוסף לכל היתרונות הללו, זה גם ייתן לך המדריך\כה את הזמן והיכולת להתעסק במה שחשוב באמת וזה הוא התהליך החינוכי והחוויה החיובית שהחניך יצא איתה מהמחנה.

מקווים שנתנו לכם חומר למחשבה, נשמח לענות על שאלות ולעזור בכל הנדרש.
גרעין המרל"צ 054-2440203 , 
marlatz@scouts-ranch.org.il 

 

 

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 1 תגובות | הוספת תגובה


1. שלום לשואלת ולמשיבה
נכתב על ידי אייל פסח מאתר המשלחת לג’מבורי בתאריך 4/6/2015 בשעה 11:52