zofim.org.il
  
 


 
שבט תדהר
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » שבט תדהר » ארכיון הכתבות » כתבה: "המעשה הציוני כיום"

תמונת מגזין "המעשה הציוני כיום" פורסם על ידי באואר
בתאריך 10/6/2007
בכתבה זו צפו 1220 גולשים

 

כנס הנהגות תנועות הנוער

 

המעשה הציוני כיום

 

ערב טוב לחבריי ושותפיי מנהיגי תנועות הנוער בישראל,

ההחלטה לקיים מפגש הנהגות תנועות הנוער שעוסק במקומן של תנועות הנוער בהגשמת חזון הציונות כיום, מעלה בפנינו שתי שאלות בסיסיות, הדורשות ליבון, שיח משותף, וניסיון לבנות הסכמות שיובילו למעשים:

1.     מהי הציונות ומה נגזר ממנה ביחס לעיצוב המציאות בישראל כמעט 60 שנה לאחר קום המדינה.

2.     מהו תפקידן של תנועות הנוער ביחס לקיומו של החזון הציוני כיום.

 

לצורך מענה על שתי שאלות אלה יש לבחון בראש ובראשונה את הגדרות  היסוד של התנועה הציונית.

 

א.     מהי הציונות:

 

הציונות הינה תנועה לאומית מודרנית שקראה להקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל ולשחרור לאומי של העם היהודי.

המהפכה הציונית מיוחדת בכך שהיא התנועה הלאומית היחידה שהצליחה להשיב עם למולדתו ההיסטורית ולחדש בה את ריבונותו הלאומית.

הציונות היא ביטוי מעשי של לקיחת אחריות לגורלו של העם היהודי באמצעות כינונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית.

 

הגדרה תמציתית של מדינת ישראל כמדינה ציונית אנחנו מוצאים  במגילת העצמאות: (וזאת מבלי לציין פעם אחת את המילה "ציונות")

"מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה היהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. ...."

ובהמשך, "אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב היישוב בעלייה ובבניין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל..."

ב. התנועה הציונית הציבה את המטרות הבאות:

·         הקמת בית לאומי לעם היהודי (מדינה)

·         פיתוח ארץ ישראל באמצעות יישובה ביהודים בעלי מקצועות שונים.

·         ארגון העם היהודי באמצעות מפעלים משותפים שונים.

·         הגברת ההכרה העצמית של העם היהודי.

·         עלייה לארץ של יהדות התפוצות ושילובם בבניינה של מדינת ישראל

·         עידוד ופיתוח של החינוך היהודי והעברי.

·         בניית חברת מופת, המבוססת של צדק חברתי, סולידאריות ושוויון.

·         מאבק באנטישמיות

·         בניית כוח מגן יהודי על מנת להגן על היהודים מפני רודפיהם.

·         הפיכת העברית לשפת העם היהודי.

·         הגברת אחדותו של עם ישראל.

 

ג. המצב כיום:

כמעט 60 שנה אחרי קום המדינה מאיימים על הציונות שלושה תהליכים, או גורמים:

א. הפוסט ציונות:

מתחלקת לשני סוגים -

 (1) טענה כי הציונות הייתה נכונה לשעתה, אך אינה רלוונטית עוד, כיוון שמטרותיה העיקריות הושגו, ולפיכך יש להתרכז ביצירת חברה אזרחית ישראלית, שתהיה חברה שוויונית, צודקת ושוחרת שלום. במיוחד יש לדאוג לשילובם של לא-יהודים החיים בישראל בחברה הישראלית.

 (2) טענה כי הציונות היא תנועה קולוניאליסטית שגרמה עוול לפלסטינים וליהודים מזרחים, ולפיכך יש לזנוח את עקרונותיה, ולבסס את מדינת ישראל כמדינת כל-אזרחיה ועל עקרונות הומניסטיים..(הקשת הדמוקרטית המזרחית)

 

ב. הגלובליזציה והאמריקניזציה:

כאן באה לידי ביטוי תפיסת העולם הרואה את הכפר הגלובלי כגורם המעצב מציאות ואת אמריקה כמובילת התרבות . מגמה זו משפיעה על שבירת הסולידאריות והשותפות הכלכלית לטובת עגל הזהב של השוק החופשי, ועל התבטלותה של התרבות והלשון העברית בפני "מבשרי התרבות של ההיפ הופ והדאנס.

 

ג. האדישות, ההדוניזם והאדרת הפרט:

הציונות במהותה עוסקת בלקיחת אחריות של האדם היהודי, הפרט, על גורלה של הקבוצה, העם. להיות ציוני משמעו לראות את עצמך כשליח, כשותף, כנושא באחריות למצבו של האחר – בן עמך.

 

האדם הציוני , לכן, הינו אדם סולידארי, פר הגדרה. אדם שרואה את טובת החברה כשם שהוא רואה את טובתו שלו, אדם פעיל המחויב ל"תיקון" של עמו וחברתו.

בישראל 2007 במקום "האדם הציוני", הגיע המודל "האדם הציני" – זהו הטיפוס שכל מה שצוין במשפט הקודם נראה לו פאתט ומצ'עמם. זהו האדם האדיש לגורלו של האחר, האדם שרואה את הצלחתו הכלכלית כחזות הכול, האדם הפועל למען האינטרס האישי שלו. וזה הולך הלאה עד למנהיגות המובילה את המדינה.: אותה הנהגה חלולה כדבריו של גרוסמן. השחיתות השלטונית, בצע הכסף, השקרים של נבחרי העם. כל אלה הם לא פוסט ציונים, הם גרועים מזה – הם אנטי ציונים.

 

אל מול שלושת התהליכים הנ"ל אני מבקש לטעון שכול המטרות שהציבה התנועה הציונית בראשית דרכה, ומאוחר יותר בעת הקמתה של מדינת ישראל, רלבנטיות גם היום, וקיומן יהווה תנאי הכרחי להמשך קיומו של הבית הלאומי השלישי שהקים עם ישראל בארץ ישראל.

 

ד. אז מה תפקידן של תנועות הנוער ביחס למטרות הציונות:

אחד המאפיינים המגדירים את המהות של תנועת הנוער הוא "מרד הבן".

לתנועת הנוער יש ייעוד למרוד במציאות לא ראויה.

לעסוק בתיקון. לשחות נגד הזרם – גם כאשר מימיו עכורים ושוצפים.

על תנועות הנוער לשוב ולהיות מובילי הכיוון. המורדים , והחלוצים.

מי שהעז להוביל את המרד בצורר הנאצי, ומי שהעז ליישב את הארץ הזאת  - חובה עליו להעיז לשנות את דרכה של החברה הישראלית ולהחזיר את רכבת הציונות אל הפסים.

על תנועות הנוער לחזור ולהיות החלוץ שהולך לפני המחנה.

החלוץ לחינוך שמושתת על ערכים ולא על ציונים הניתנים לידע מוגבל.

החלוץ ליצירה תרבות עברית חדשנית  המציבה אלטרנטיבה לתרבות הצרכנית והחקיינית,

החלוץ במאבק למען צדק חברה , סולידאריות וצמצום פערים

החלוץ לחזרה אל נופיה ודרכיה של ארצנו, לשמירת הקרקע עליה אנו חיים והאוויר אותו אנו נושמים.

החלוץ להלך הרוח של התנדבות למשימות לאומיות בצבא ובאזרחות, בעורף ובחזית, במרכז ובפריפריה.

החלוץ ביצירת תרבות פוליטית אחרת. פוליטיקה נקייה ואמינה. פוליטיקה של אידיאולוגיה ומוסר.

החלוץ ביצירת שיח מכבד בין כול שבטי ישראל. שיח של גדול המאחד מין המפריד. שיח של יחד שבטי ישראל.

 

ה. ייחודה של מת"ן:

למיטב הכרתי אין במדינת ישראל תופעה מקבילה למועצת תנועות הנוער.

זהו גוף המאגד בתוכו את כול העמדות הקיימות בשיח הציבורי והפוליטי של ישראל.

זהו גוף בו פועלים בצוותא דתיים – חילוניים וחרדים. יהודים וערבים. אנשי "ארץ ישראל השלמה" לצד אנשי "מחנה השלום".

זהו גוף ששורשיו נטועים בהיסטוריה של העם היהודי מלפני כ-100 שנה ומדי שנה יש מספר תנועות השואפות להצטרף אליו.

שונות רבה זו של עמדות אידיאולוגיות יוצרת מחד מתח מובנה של עמדות ופרשנות כלפי המציאות היום יומית, ומאידך מאפשרת תמיכה של כל מרכיבי החברה הישראלית. יש בישראל קונצנזוס רחב מאוד ביחס לתמיכה בתנועות הנוער .

זהו יתרון גדול  אבל יש בו גם מחויבות גדולה.

מת"ן, לתפיסתי, היא גוף שמהווה נכס לאומי. הוא יכול וצריך להוות אלטרנטיבה לשיח הציבורי ולחינוך לערכים. התמיכה הנרחבת לה זוכות תנועות הנוער מחייבת דוגמה , ותודעה של שליחות וחלוציות כלפי החברה הישראלית. גוף שהוא נכס לאומי מחויב בתרבות פנימית ארגונית של שיח מכבד, הגינות ושותפות בין מרכיבי הגוף.

 

ו. על פתיחתה של מת"ן לתנועות לא ציוניות כמעשה הציוני הנכון:

בתוך מת"ן, המהלך המשמעותי , המורכב והשנוי במחלוקת בשנים האחרונות היה פתיחתה של מת"ן לתנועות נוער לא ציוניות מקרב המגזרים החרדי והערבי. המהלך החל בעקבות דרשתנו לשוויוניות בתמיכת המדינה בתנועות הנוער אשר הובילה לדו"ח שפירא והחלטת המדינה על תמיכה שוויונית בכל התנועות. בהמשך הציג משרד החינוך את הדרישה לפתיחתה של מת"ן כתנאי לתמיכה בה. אני הובלתי את פתיחתה של מת"ן לא משום שחשבתי שעלינו להתכופף לתכתיב של משרד החינוך, כי אם מתוך תפיסה שפתיחתה של מת"ן לתנועות לא ציוניות היא המעשה הציוני ביותר בישראל של ראשית שנות ה-2000. כאשר המטרה היא קיומה והתפתחותה של ישראל כמדינה יהודית – דמוקרטית וסולידארית עלינו לשלב בתוכנו את הנציגים החינוכיים של שני המגזרים העניים ביותר בחברה הישראלית. שילובם של החרדים ושותפותם הגדלה בחברה הישראלית הוא אינטרס מובהק של מי שחרד לאופייה היהודי של המדינה ולשותפות של "יחד שבטי ישראל". שילובם של הערבים הוא אינטרס מובהק של כל מי שחרד לאופייה הדמוקרטי של המדינה וליכולתנו לחיות בדו קיום ובשוויון עם המיעוט הלאומי הגדול שמהווה חלק מהחברה הישראלית. הציפייה שלי היא שמת"ן תתרום את חלקה למען שילוב טוב יותר ובריא יותר של מגזרים אלה בחברה הישראלית. מתוך אמונה עמוקה בכוחו של החינוך בכלל ושל החינוך בתנועות הנוער בפרט, אני מאמין שיש כאן תרומה לאומית גדולה המבטאת גם את שורשיהן הציוניים של תנועות הנוער.

 

סיכום:

נפלה בחלקי זכות גדולה לעמוד בצומת של הובלה ומנהיגות של מפעל חינוכי –לאומי מרכזי בעבר ובהווה של העם היהודי ומדינת ישראל. להיות חוליה נוספת בשרשרת הדורות המופלאה של מפעל זה.

 

ניסיתי ככל יכולתי לתרום להעצמת שליחותן החינוכית של תנועות הנוער בישראל.

אני מאמין גדול בכוחו ויכולתו של הנוער לתקן את העולם, ומשוכנע שעוד נכונו לתנועות הנוער משימות רבות והישגים רבים.  אני מבקש לשוב ולהודות לכל מי שקם בבוקר עם שיר חדש בלב, עם שירת הנוער 

שהיא גם שיר עתידנו , שיר התחדשות , בניין ועלייה.

 

אצלנו , בשומר הצעיר, אומרים ש"פעם שומר – תמיד שומר" .

כך שאני , שומר צעיר לתמיד, אמשיך ללוות באהבה ושותפות כל חיי את תנועות הנוער.

 

 

 

חיזקו ואימצו,

יניב שגיא

קיבוץ עין השופט


פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה