zofim.org.il
  
 


 
אתר רלי היקרה,
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר רלי היקרה, » ארכיון הכתבות » כתבה: לקראת טיולי פתיחת שנה

תמונת מגזין לקראת טיולי פתיחת שנה פורסם על ידי רלי היקרה
בתאריך 9/10/2013
בכתבה זו צפו 2836 גולשים

 שלום לכולכם,

אפתח בתודה לשבט גנים בגני תקווה (הנהגת דן) שזכיתי להתארח אצלם ביום הפעילות האחרון. שמחתי לראות את מאות החניכים, לבושים בחאקי ומרוגשים, מקבלים עניבות מהראשג"דים ומהמדריכים ואני מודה, שהתרגשתי בעצמי. אני מאחלת לכם דרך מדהימה ומלאת חוויות משמעותיות בתנועת הצופים עד שגם אתם, יום אחד, תעניקו עניבות לחניכים שלכם ותהיו אלו שיזכו ללוות ולהשפיע על אחרים. * תמונות מהטקס המקסים בסוף התשובה שלי.

ש: רלי היקרה, בעוד כשבועיים אנחנו יוצאים לטיול פתיחת שנה בשבט, והמדריכים שתחתיי ידריכו בו בפעם הראשונה. אנחנו עושים יום העשרה לצוותי ההדרכה שרובו יתעסק בטיול ומבקשים ממך הכוונה לנושאים בהם כדאי לנו להתעסק ביום ההעשרה – בעיקר לצוותי ההדרכה הצעירה שעוד לא עשו זאת מעולם...

ת: קודם כל, אני ממליצה לך ולמדריכים שלך להיכנס למרכז להדרכת טיולים במרכז ההדרכה הוירטואלי באתר הצופים. שם תמצאו הצעות לפעולות, מאגרי מידע על מסלולים ודברים רבים שיהיו לכם לעזר בטיול.

http://www.zofim.org.il/tripcenter

הדרכת טיול היא אתגר אמיתי אבל יש בה הזדמנות שאין ביום פעילות רגיל ולכן חשוב להתייחס למאפיינים הייחודיים שלה. בטיול, החניכים לא מגיעים רק לכמה שעות אלא מבלים יום ולילה במסגרת תנועתית, אחד עם השני, ואיתנו המדריכים. זה יכול להיות מקור לאושר גדול אבל גם חוויה מורכבת לכל הצדדים כי אין לאן לברוח...

חשוב להבין כי חניך בטיול עשוי להרגיש פגיע וחסר ביטחון. הוא נמצא מחוץ לביתו – המרחב הבטוח והמוכר לו, ללא הוריו שדואגים לכל צרכיו ביומיום ופתאום הוא נדרש לרמה גבוה יותר של עצמאות (ולפעמים הוא אפילו מתגעגע.) לעיתים הוא שרוי בחוסר ודאות – לא יודע איך המרחב לינה יראה, לא בטוח מתי צועדים, מתי אוכלים (ומה), מתי ישנים ועוד. חניכים רבים מוצאים קושי להירדם, להשתמש בשירותים או בטבע כשמתעורר הצורך ולארגן את הציוד שלהם (ולכן יש הרבה אבידות בטיולים.) לפעמים המסלול קשה להם פיסית, הם חשים בחילה בנסיעה או שיש להם פחדים כמו פחד גבהים, פחד מחרקים או חיות אחרות, מלינה בחושך ובטבע שמפריעים להם ליהנות מהחוויה. לכן הייתי ממליצה בראש ובראשונה לדבר על עולמו של החניך בטיול. לבקש מהמדריכים "ללכת בנעליו" של החניך שהם מוציאים לטיול, להיזכר בעצמם כחניכים בטיול ולהיות מוכנים לזהות, להכיל ולהתייחס לקשיים האלו.

בהמשך לזה, וכדי לצמצם את חוסר הודאות של החניך ולעזור לו להתמודד עם המצופה לו, כדאי להכין יחד פעולה לחניכים שמוקדשת להכנה לטיול. בפעולה כדאי לספר להם בפירוט מה מצפה להם, להציג להם בצורה חווייתית סימולציות של מצבים בטיול, להגיד להם מה אנחנו מצפים מהם מבחינת התנהגות, לעבור ביחד על רשימת הציוד וכל דבר אחר שילהיב ויכין אותם לקראת הטיול. כאן אני רוצה להרחיב לגבי התנהגות של חניכים בטיול. לאור האתגרים שפירטתי בהתחלה אתם ודאי יכולים לתאר לעצמכם שחניכים יראו את הקושי שלהם בדרכים שונות. חלק יסתגרו, יהיו שקטים מהרגיל, חלק אולי יבכו ויהיו גם את אלו שיפריעו או יבחנו את הגבולות שלכם באופן בולט. אני רוצה להדגיש שבטיול, בשונה מפעולה רגילה, אי הקשבה להוראות יכולה ממש לעלות בחיי אדם! חניך שאינו צועד במסלול כפי שהגדרתם או מתרחק מהקבוצה מסכן את עצמו וזה דבר שצריך למנוע בתקיפות. לכן יש לחזור ולחזק את המסר שיש להישמע להוראות המדריך ולהגיב באופן מיידי לכל התנהגות שאינה עומדת בדרישה.

התנהגות נוספת שאינה רצויה ונוטה להופיע בטיולים או במחנות שבהם מבלים זמן רב ביחד היא בריונות. כדאי להכין את המדריכים להתייחסות וטיפול במעשי בריונות. מה הם מעשי בריונות? כל מעשה שמטרתו להשפיל, להפחיד או ללגלג על אדם אחר. תחת מעשים אלו נכללים צביעה בשינה, לקיחת ציוד, הצצה או נעילה בשירותים, ולצערי עוד מעשים רבים שכולנו נתקלנו בהם כחניכים. אנו כמדריכים צריכים להילחם בהתנהגות הזו, לא לתת לה מקום בתנועת הצופים ולהקדיש מחשבה לאופן בו ניצור מרחב בטוח ונעים לכל החניכים.

מאפיין נוסף של הדרכה בטיול הוא הזמן – המון זמן שאינו חלק מפעולת תוכן כמו הזמן בו צועדים יחד, ממתינים לאוטובוס או לארוחה, עצירות לאורך המסלול, וכמובן זמן הנסיעה. חוסר שימוש בזמן העומד לרשותנו יכול להותיר בחניכים תחושה של מריחה ובזבוז ואנחנו צריכים להגיע מוכנים להזדמנויות שהזמן הזה מביא בפנינו. אני ממליצה להעביר סדרת העשרות למדריכים על שימוש בזמן. הנה כמה דוגמאות: משחקי אורך – משחקים שנפרסים לאורך זמן כמו גמד ענק, תחרויות וחידונים שמתחילים בנסיעה מהבית וממשיכים במוקדים נוספים לאורך הימים. שירי מורל – דרך נפלאה להשתמש בזמן, להשרות אוירה של איחוד ושמחה ולהלהיב את החניכים. פעולות באוטובוס – תחרות בין הטורים, 21 שאלות של כן ולא, ועוד משחקים חווייתיים שאפשר לעשות תוך נסיעה. מידע כללי על נוף וטבע – בכל רגע אפשר למצוא איזה צמח לא מוכר, הר, חרק, או ציפור שניתן עליהם כמה מילים ונוסיף לעושר התוכני בטיול. חניכים תמיד שמחים לשמוע מידע שכזה ואפשר להכין למדריכים מדריכי כיס בנושאי טבע כלליים שישמשו אותם במידת הצורך.

הדרכה בטיול נותנת לנו מרחב ייחודי להעמיק את הקשר שלנו עם החניכים ושלהם אחד עם השני. אני ממליצה לדבר על משמעות השיחה האישית ועל הזדמנויות לקיים שיחות כאלו עם כל אחד מהחניכים. לעודד את החניכים לדבר אחד עם השני, כמו למשל להכין שעון פגישות שבו כל חניך ישתדל לשוחח עם כל אחד מחברי הקבוצה מתישהו במהלך הטיול. כמו כן, ניתן לחשוב יחד על המקומות בהם החניכים יכולים להפגין מעורבות בקבוצה כמו לדוגמה הכנת מושמושים/צ'ופרים אחד לשני, להנחות משחקים, לכתוב ולהוביל שירי מורל, לעזור להכין ולהגיש את הארוחות.

דבר אחרון שאני חושבת שראוי לגעת בו בהעשרה לצוות לקראת טיול הוא הצוות עצמו. הקדישו זמן לשיחה ביניכם לתיאום ציפיות, מה אתם מצפים מהמדריכים האחרים בטיול? מי אחראי על מה ואיך תוכלו לתמוך אחד בשני במסגרת הדרכה כה אינטנסיבית.

מאחלת לכם טיול מעולה ומשמעותי,

רלי


שבט גנים:

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה