zofim.org.il
  
 


 
שבט עוז
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » שבט עוז » כתבה: קבוצה - אתגר - טבע

תמונת מגזין קבוצה - אתגר - טבע פורסם על ידי ניסן הנדר
בתאריך 29/7/2013
בכתבה זו צפו 2937 גולשים

מה מיוחד כל כך בתנועת הצופים ? למה היא התנועה הגדולה בעולם ? למה קיימת המשכיות ובוגרים תמיד בוחרים לחזור אל החוויה הצופית ? מה מיוחד ?!

תשע שנים מהיום שבו נכנסתי לתנועת הצופים ניסיתי למצוא את התשובה ופתאום אחרי שהתקופה מגיעה לסיומה אני מבין יותר .

החוויה הצופית מורכבת משלושה דגשים:

·         - הקבוצה הקטנה

·         - אתגר

·         -   טבע

שילוב הדגשים במהלך שנותיי בצופים נותנים לי את המענה הנכון ביותר לשאלות שפעם חיפשתי לי תשובות.

תנועת הצופים נותנת לחניך ביטחון עצמי , חברים חדשים , פיתוח כישורים חברתיים ואף מעמידה אותו במצבים שונים שלא בטוח היה עומד בהם לפני שירות החובה בצבא ואם בכלל.

בתור אחד שסיים כרגע את 9 שנות החוויה הצופית , אני מסתכל בראייה לאחור אל השנים בהם הייתי חניך ומדריך ולא מסוגל לחשוב איך אדם יכול לעבור את התקופה המשמעותית שלו בחיים בלי להיות בתנועת הצופים.

הקבוצה הקטנה – הרבה מהמדריכים מייחסים את התואר "המדריך הכי טוב " למדריך עם כמות החניכים הגדולה ביותר או " הגדוד הטוב ביותר " לגדוד עם כמות החניכים הגדולה ביותר או "השבט הטוב ביותר " לשבט עם כמות החניכים הגדולה ביותר אבל מי אמר שזה מה שהתכוון הלורד באדן פאול?! הוא דיבר על קבוצה קטנה בה כל אחד יכול להתפתח באופן אישי ומיוחד , לסגל לעצמו תכונות שזקוק להם במהלך ההתמודדות הקבוצתית ואף משתייך לקבוצת תפקידים בקבוצה החברתית בה תורם את חלקו .

אתגר – מושג שקשה להגדיר , האם אתגר נחשב לילד בכיתה א' שסיים לכתוב ? האם אתגר נחשב לבניית מבנה ? האם אתגר נחשב להכנת אוכל לחניכים ? האם אתגר נחשב בכך שאתה מגיע לפעולה ? האם אתגר הוא כתיבת מערך ? לכל אחד תהיה תשובה שונה למושג "אתגר" ולי יש תשובה אחת , אתגר הוא תהליך אותו מבצע עושה המעשה, מפיק ולומד דבר מה ומיישם זאת הלאה.

טבע – כאשר מתייחסים לטבע במשמעות המילונית שלו אנחנו מיישמים אותו רק בטיולים , מחנות קיץ וימי צופה. הרי טבע מדובר על עצים , חול , שטח ריק שיש בו חיות , חרקים וכדומה . כיום המושג "טבע" השתנה העולם של היום מושפע המון מטכנולוגיה ואפילו יציאה לרחוב נחשב ל"טבע" ובכלל עדיף לקרוא למושג "יציאה החוצה" או "חיי חוץ" .

איך בכלל שלושת הדגשים מתקשרים ומה אני בכלל מנסה להגיד ?!

תנועת הצופים בעזרת שלושת הדגשים הללו מצליחה להביא את הפרט לפיתוח סגולותיו במשך השנים עד כדי שינוי דרמטי באופי האדם .

בעזרת יציאה החוצה אנחנו כבר מתמודדים עם אתגרים כמו: חציית כביש , כאשר תנועת הצופים מחנכת לכך שיש אחריות קבוצתית ולכולם יש חלק בהצלחת האתגר . בנוסף , החוויה הצופית מעמידה גם היא בעצמה מעמידה אתגרים חדשים לחניך שבעזרתם יכול לפתח את עצמו.

אני מדבר פה הרבה על "החוויה הצופית" ויש כאלו שייקחו אותה בתור סנאדות וחבלים אבל לא זו כוונתי כל עוד מצליח המדריך להעמיד את הקבוצה ביחד באתגר חדש ונוכח בהצלחת המשימה התקיימה חוויה צופית , חווית למידה .

נכון , החוויה הצופית מתרחשת בכל מקום , אפילו בבית ספר .

זו הסיבה שאנחנו כל כך מיוחדים עד כדי כך שכל אחד חיי וחווה את החוויה הצופית בדרכים שונות , התנועה אינה סגורה וכיום כל אחד ואחת משתמש בכלי הצופי לחינוך .

"אם כולנו היינו משחקים באותו מגרש לא היה מקום לאף אחד" (זבסיל פרדה ) – זה הייחוד שלנו אנו כאן ושם אנחנו בכל מקום .

אני מאחל המון הצלחה לכל השכבות הבוגרות בשבטים השונים שמתחילים את ההכנות לשנה הבאה .


חזק ואמץ ,

ניסן הנדר

בוגר שבט עוז   

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה