zofim.org.il
  
 


 
גרעין נח
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » גרעין נח"ל - חיפה » ארכיון הכתבות » כתבה: תוכנית הדרכה - מסלול הנח''ל

תמונת מגזין תוכנית הדרכה - מסלול הנח''ל פורסם על ידי קרן בן דור
בתאריך 25/6/2013
בכתבה זו צפו 906 גולשים

ייעוד תנועת הצופים

"תנועת הצופים העבריים בישראל" היא תנועת נוער ציונית, ממלכתית, שייעודה הוא להקים ולפתח, מסגרות חינוכיות-ערכיות, בהם יפעלו ילדים ובני נוער בכל רחבי הארץ במגוון פעילויות חברתיות חווייתיות המהוות עבורם מקור לפיתוח אישי, לבילוי ולהנאה.

 התנועה תתנהל באופן מקצועי על ידי מערכת משולבת של מתנדבים ואנשי מקצוע, שיחנכו,ילוו, וישאפו לניהול עצמי, עצמאי ומרבי ככל האפשר, על ידי הנוער בשכבה הבוגרת.

העשייה החינוכית בתנועת הצופים תמוקד על ערכי חברות ורעות, על "נתינה" ומעורבות חברתית, טיפוח חיים קבוצתיים דמוקרטיים תוך דגש על יוזמה אישית, מנהיגות ומצוינות, הכרת הטבע, אהבת הארץ ושמירה על איכות הסביבה.

 התנועה תעודד את חניכיה לעצב זהות יהודית-ישראלית משמעותית המשלבת בין המורשת הרבגונית של העם היהודי על מגזריו השונים, לבין התרבות וההוויה הישראלית המתגבשת במדינת ישראל.
 
תנועת הצופים תעודד את בוגריה לקחת חלק בפעילות תורמת לקהילה במסגרת שנת שירות-לפני הגיוס לצבא, להתגייס לשירות ביחידות ובתפקידים המביאים לידי מיצוי מרבי את כשרונותיהם ויכולתם לתרום לצה"ל ולפעול, אחרי השחרור מהצבא, באורח מאורגן, כגורם מרכזי ומשמעותי בעיצוב דמותה האיכותית של החברה בישראל.

התנועה היא חלק מתנועת הצופים העולמית ופועלת עם הסתדרויות הצופים האחרות במסגרת "התאחדות הצופים והצופות בישראל".

ייעוד הנח"ל

החברה הישראלית ניצבת היום בפני מספר אתגרים.

הפערים בתוך החברה הולכים וגדלים, החברה הופכת להיות מנוכרת ומקוטבת, המרכז והפריפריה מתרחקים ונדמה שככל שעובר הזמן אנחנו נתקשה למצוא את הדרך לגשר על הפערים.

הפערים בחברה באים לידי ביטוי בחינוך ואי השוויון בחינוך הולך וגדל. חינוך חשוב שיהיה נגיש לכולם באותה המידה. חינוך הוא הבסיס ליצירת חברה חזקה, יצרנית, אקטיבית, מכבדת וערכית.   

לצד אלו ניתן לשמוע יותר ויותר ביטויי גזענות המעידים על בורות ועל שנאה כלפי האחר.

גרעיני הנח"ל שואפים לייצר ולבטא אלטרנטיבה לחברה כפי שהיא היום אם באמצעות אורח החיים השיתופי שבחרו לעצמם ואם באמצעות העשייה החינוכית והחברתית שלהם.

גרעיני הנח"ל של תנועת הצופים פועלים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל, הם פועלים במסגרות חינוכיות מגוונות ורואים בחינוך כמשימה מרכזית בחייהם וכמקום שבו יש להשפיע ודרכו לשנות את החברה. 

רציונאל

מסלול הנח"ל הוא נתיב הגשמה המאפשר תהליך חינוכי לטווח ארוך ועם חשיבה על החיים הבוגרים. התהליך החינוכי פועל בשני מישורים, האחד בני הגרעין והשני חניכי הקבוצות בתנועה ומחוץ לה אותם מדריכים ומלווים בני הגרעין.

מסלול הנח"ל מאפשר שירות צבאי המשלב צבא וחברה, חינוך ושירות צבאי משמעותי תחת אותה מסגרת. לצד אלו המסלול מאפשר תהליך מתמשך של בניית קבוצה. תהליך זה מעצב קבוצות ערכיות, בעלות מודעות חברתית הבוחרות להשפיע ולשנות את החברה שבה הן חיות בין אם כיחידים ובין אם כקבוצה.  

מסלול הנח"ל מאפשר חשיבה משותפת ובנייה של תפיסת עולם ערכית וחינוכית של בני הגרעין לצד צבירת ניסיון בעבודת שטח. תפיסת עולם זו נבחנת ומשתנה בהתאם למה שנחווה בשטח ובמובן מסוים "מתבגרת" לאורך המסלול. העשייה החינוכית והחברתית בה לוקחים חלק בני הגרעינים נעשית כחלק מתפיסת עולם רחבה המצויה בדיאלוג מתמיד בין השטח לבין האידיאל ועל כן היא מאפשרת יצירתיות, חדשנות ועומק במשימות החינוכיות והחברתיות עליהם לוקחים אחריות חברי הגרעין.

מסלול הנח"ל מאפשר חשיבה ביקורתית על החברה שבה אנחנו חיים ובכך מעודד עיצוב וחשיבה על החיים הבוגרים של בני הגרעין כיחידם וכקבוצה ומהווה פלטפורמה להגשמה כקבוצות וכקהילות חיים בחיים הבוגרים. החשיבה המשותפת מקדמת יצירה משותפת המאתגרת את הקיים ומבקשת להשפיע על החברה שבה חיים.  

מטרות תוכנית ההדרכה

  • יצירת שפה משותפת של מדריכי הגרעין ושל חניכי מסלול הנח"ל
  • בניית תהליך חינוכי – רעיוני מתמשך כבסיס לבנייה הדרגתית ונכונה של הגרעינים השונים
  • גיבוש גרעינים שימשיכו לקהילות וקבוצות חיים
  • ביסוס קבוצות וקהילות שיפעלו וישפיעו על החברה שבה הן חיות

    מבנה תוכנית ההדרכה

התוכנית מחולקת לפרקים בהתאם לפרקי המסלול. לכל פרק מוגדרות מטרות, תפקיד המדריך אל מול הגרעין, המאפיינים התקופתיים של הגרעין והנושאים בהם נכון לעסוק בשלב זה. יש לראות בתוכנית כבסיס לימי גרעין ויחד עם זאת להתחשב בצרכי הגרעין ובשאלות שעולות בגרעין ובהתאם לזה להשתמש בחומרים ובתהליכים שנכתבו במסגרת התוכנית.


עקרונות מנחים למדריכים

  • בכל נושא יש לייצר למידה והעשרה של הגרעין לצד שיחה על הרלוונטיות של הנושא לגרעין.
  • יש להציף את הנושאים כדילמות עם סמני שאלה ולא עם סמני קריאה.
  • בהצגה של כל נושא או רעיון תיאורטי יוצגו לפחות שתי חלופות או דרכים להסתכל עליו.
 
מוזמנים להעמיק את הקריאה בקישורים המצורפים

פרק הכנה

פרק צבאי

פרק משימה

בט"ש

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה