zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » ארכיון הכתבות » כתבה: פרשת השבוע: פרשת תרומה

תמונה קטנה פרשת השבוע: פרשת תרומה פורסם על ידי עדת הצופים
בתאריך 27/2/2004
בכתבה זו צפו 2259 גולשים

בפרשתינו מופיע בפעם הראשונה הציווי להקים את משכן ה'. המשכן היה 'הגרסה המדברית' של המקדש, המוכר יותר לנו, במשך ארבע מאות השנים שלפני שלמה המלך. ציווי זה יעסיק רבות את פרשיות התורה מכאן ואילך, ועוד יותר את מסכתות  התורה שבעל פה. זהו נושא מרכזי העומד בבסיס התפיסה הדתית הישראלית, ולפיכך קצרה היריעה במאמר זה ואנו נתמקד רק באספקט מצומצם מאוד של העניין.
הפרשה פותחת בפסוקים "וידבר ה' אל משה לאמור: דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה, מאת כל איש אשר ידבנו ליבו תקחו את תרומתי. וזאת התרומה אשר תקחו מאיתם: זהב וכסף ונחושת... ואבני מילואים לאפוד וחושן, ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם. ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו וכן תעשו" (שמות כה,א-י)
כלומר אלוהים מצווה ומפרט למשה אילו חומרים עליו לאסוף מבני ישראל לבניין המשכן.
מכאן ואילך מפרטת הפרשה את מידותיו של כל חפץ במשכן ומראהו: "ועשו ארון עצי שיטים, אמתיים וחצי אורכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קומתו"(שם פסוק י) הפסוקים מתארים את ארון הברית (פסוקים י-כב) ושולחן לחם הפנים (פסוקים כג-ל) ממשיכים בתיאור המנורה, בו נתמקד אנחנו (לא-מ) ובחזרה למבנה הכללי של המשכן עצמו.
מנורת המאור הייתה באחריותו האישית של הכהן הגדול, שהיה עולה אליה כל יום להיטיב את הנרות (להוסיף שמן ולדאוג שלא ייכבו) ודאג שתדלק בכל יום להאיר את ההיכל. המנורה הייתה עשויה מקשה אחת, מפוסלת (כלומר כולה גוש זהב אחד ולא חלקים חלקים) היו בה שבעה קנים, שלושה מצד אחד ושלושה מצד שני של הקנה המרכזי הנמתח מבסיס המנורה, והיא מעוטרת בכפתור ופרח על כל קנה וקנה. על היופי הרב והתחכום העדין שנדרש להכנתה של המנורה נכתבו לאורך השנים מאז בניין המקדש הראשון ועד היום ספרים ומאמרים רבים.
המנורה מורכבת במבנה של ששה קנים מול קנה אחד מערכת המוכרת בעולם במסגרות טבעיות יום, שנה (ששה ימים מול שבת שש שנים מול שנת שמיטה ועוד).
החידוש שמציגה מערכת זו הוא המקום שיש לעשייה האנושית בעולם. בניגוד לשולחן הפנים  המתואר לפני המנורה הפעיל רק בשבת כאשר לחם הפנים היה עומד בשבת מול ה' ונאכל על ידי הכוהנים המשרתים במקדש. השולחן מסמל את האלוהי, הסטאטי,הקדוש המאפשר אמנם קיום לאדם אך מקומו של בן האדם הוא כמעט אפסי.
המנורה מחדשת שיש מקום לאדם כפעיל,כיוצר,כעצמאי, היא מבטאת את מקומו של האדם בעולם, האדם הוא שמדליק את המנורה ובאופן סימבולי מניע את העולם.
לכאורה הייתה עלולה המנורה לתת לאדם תחושה של אדונות ועצמאות מופרזת, תחושה של "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה"(דברים ח) כלומר את הכוח שלי לעשות והמעמד שלי השגתי בכוחות עצמי. אך למעשה ,המנורה היא כולה ההפך הגמור לרעיון זה והיא מקעקעת אותו בעצמה.
בנבואת זכריה (פרק ד) מופיעה נבואה בה מלאך נגלה אליו ושואל "ויאמר אלי מה אתה רואה ? " וזכריה עונה:"ויאמר וראיתי והנה מנורת זהב כולה..." הפתרון שנותן לבסוף מלאך למראה זה בפסוק" ויען ויאמר אלי לאמור זה דבר ה אל זרובבל לאמר לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה'" המשמעות של פסוק זה היא שהדרך או היכולת לעשות בעולם היא לא בכוח אלא על ידי האלוהים המניע את העולם.
כלומר המנורה שלכאורה עלולה לגרום לאמונה של האדם בעצמו,בכוחו היא שמסמלת את ההפך הגמור ,את התלות של מעשי האדם באלוהים. כמאמר הפסוק" אם ה' לא יבנה בית שווא עמלו בוניו בו, אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר" (תהילים קכז)
המסר אם כן: 
המנורה מעבירה לנו שהקב"ה מעוניין בעשייה האנושית בתוך העולם כלומר אינו דורש מאיתנו להתנתק מהעולם ולהתחבר אל העולם הרוחני באופן מוחלט,אלא שנפעל בתוך העולם לתיקונו.אלא שעל כל אדם לזכור מה מקור הכוח המאפשר עשייה כזו.
אך מעבר לכך יש לדעתי עוד מסר:
באופן עמוק המסר הזה בעמידת האדם מול האל והדרישה מהאדם,היא רק דוגמא פרטית למצב שהאדם עושה משהו,חשוב ככל שיהיה ותוך כדי הפעולה הוא שוכח את המטרה שלשמה הוא עושה אותה ולפעמים אפילו את הרצון לשנות ולעשות.
לפעמים מרוב התלהבות ודבקות במשימה במה שאנחנו עושים ביום יום  אנחנו שוכחים את המטרה ואת הסיבה שבגללה אנחנו עושים זאת. פעילות כזו שאינה מודעת לעצמה ,תמיד יוצרת נזק.
הלוואי שבכל פעם שבה היינו פועלים בלי שתרחף מול עינינו המטרה הסופית העליונה שלנו ,בכל פעם שהמטרה הזו הייתה נעלמת או חסרה משום מה ,הייתה מרחפת מול עינינו איזו מנורה כדי לסמן לנו שאיבדנו את הכיוון.


לסיום ברצוני להעיר הערה. איך יכול להיות שמצד אחד הפרשה אומרת לנו ככה ומצד שני ככה?
המנורה מסמלת דבקות במטרה או את יחסו של האדם מול האל? לדעתי, גם וגם. ולא באופן מאולץ,זאת אומרת למרות שלכאורה מצאנו את המסר האמיתי של האמיתי,ייתכן מסר נוסף.
לדעתי ,התורה מדברת איתנו באופן עמוק בכמה רבדים ושולחת מסר לכל אחד ואחד. כך לא סותר להציג את המסר שמוסרת המנורה לגבי יחסי האל והאדם וגם את המסר שהיא מוסרת לגבי הדבקות במטרה בתוך זכרון.

                                                         שבת שלום וחודש שמח. גלעד.

תודה רבה לידידי אורי ספראי על העזרה וההנחיה.

פרסם כתבה »