zofim.org.il
  
 


 
אגף חינוך
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אגף חינוך » כתבה: תהליך חינוכי - קיץ תשע''ב

תמונת מגזין תהליך חינוכי - קיץ תשע''ב פורסם על ידי אופיר סליפוי
בתאריך 19/4/2012
בכתבה זו צפו 2377 גולשים

רציונאל:

הקיץ הוא תקופה מאוד ייחודית עבור בני נוער וילדים. זו תקופה נטולת מסגרות המאופיינת, יותר מכל תקופה אחרת, בבדיקת גבולות, שעמום, צורך בריגושים, צבירת חוויות וחשש מפני מעברים ושינויים. כל אלה, הופכים את הקיץ לאתגר חינוכי הדורש תשומת לב וחשיבה תמידית.

מחנה הקיץ, הוא אירוע השיא  של הפעילות הצופית וחשוב לשוב ולעורר סביבו דיונים חדשים כישנים על מנת לדאוג למחנה קיץ המשרת את האתגר החינוכי ונותן ללוקחים בו חלק חוויות טובות וזיכרונות לעתיד. יחד עם זאת, המחנה אינו נותן מענה נכון לכל חניכי הצופים ובוודאי לא לכל הקהילה הסובבת את השבטים ועל כן, יש לקיים חשיבה יצירתית ופתוחה על התאמת המחנה כמופע המרכזי בחיי השבט והקהילה ובהתאם לייצר חלופות ולתפור חליפות מתאימות לכל שבט ולכל קהילה בדגש על השבט הקהילתי בפריפריה. 

בתהליך השנה נבקש לבחון את מחנה הקיץ מבעד לראות עיניו של החניך הצעיר, נלמד על מאפייני החניך הצעיר בכלל ועל הצרכים והאתגרים שלו במחנה הקיץ בפרט ובהתאם נבקש להגדיר מהי הדרכה משמעותית במחנה ומהו האופן שבו יכול וצריך המדריך הצעיר לענות על אתגרים אלה.

בנוסף, נבקש להדגיש את חשיבותו של אקלים חינוכי מיטבי במחנה. לשם כך נבקש לבחון את האקלים החינוכי במחנות הקיץ עד כה ובהתאם לערוך התאמות ושינויים על מנת ליצור אקלים חינוכי מיטבי.  ארבעת מרכיבי האקלים החינוכי אליהם נתייחס הם: תחושת ביטחון ומוגנות, תקשורת בין המשתתפים, הכלת שונות של קהלי יעד והסביבה הפיסית של מחנה הקיץ. 


מטרות חינוכיות תהליך קיץ:

  1. יצירת אקלים חינוכי מיטבי בכל אחד ממפעלי הקיץ. 
  2. הדרכה משמעותית במחנה קיץ המאופיינת בהבנת החניך הצעיר, צרכיו והאתגרים העומדים בפניו בזמן המחנה וכן הדרכה הבאה לידי ביטוי בלוח זמנים מוקפד, פעילות משמעותית ותכנים ראויים אליהם נחשף החניך לאורך כל ימי המפעל.
  3. יצירת מסגרות קהילתיות הנותנות מענה חינוכי לצרכי הקהילות השונות והאתגרים החינוכיים שמזמן הקיץ.

 

 

דרכי הפעולה האפשריות הן

1.     התאמת התשתית שמספקת התנועה.

2.     המלצה להתאמת  התשתית שמספקת ההנהגה.

3.     קביעת נהלים ומדיניות בנוגע לתחומים מסוימים הקשורים למחנות הקיץ.

4.     העברת תהליך מקדים מול הצוותים השכירים.

5.     העברת תהליך חינוכי מול תנועת הנוער.

על מנת להשיג את המטרות:

1.     נפרט באופן מוחשי של  המושג "אקלים חינוכי" על מרכיביו השונים.

2.     נגדיר תמונת אקלים חינוכי מיטבית ונגזרות אופרטיביות רצויות אותן נבקש לראות בפעילות הקיץ.

3.     נגדיר יחד יעדים חינוכיים איכותיים וכמותיים לכל הנהגה לאור המטרות החינוכיות.

4.     נכתוב מסמך מנחה ובו דגשים לתהליך ההכנה של המדריכים לקראת מחנה הקיץ.

5.     נפיק מסמך מכין לתהליך ובו דגשים לבניית לו"ז מחנה ופעילות חינוכית איכותית.

6.     נלווה, נחנוך ונסייע לבעלי התפקידים להגשים בכל דרך שהם יבחרו את המטרות החינוכיות.

צוות האגף לחינוך! 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה