zofim.org.il
  
 


 
אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: שבת בוגרים-שבת מצורע (מאמר פרידה)

תמונת מגזין שבת בוגרים-שבת מצורע (מאמר פרידה) פורסם על ידי קול צופיך
בתאריך 19/4/2012
בכתבה זו צפו 1705 גולשים

 

יצא בתאריך כט ניסן התשע"ב, 21/4/12

מי מרגיש בוגר-העדה? – מאמר פרידה


מחשבות על האפשרות ליצור קהילת בוגרים לעדת-הצופים ועל הצורך בה.

גלעד שור, בוגר גדוד לפיד בשבט משואות, מסיים את תפקידו כעורך העלון. לומד מזרח-תיכון באוניברסיטה העברית ועובד ב'גשר'.

אתחיל מהסוף: אני עוזב את תפקידי כעורך העלון, והוא ייצא לפגרה קצרה להתארגנות מחודשת.

העלון שלפניכם נועד, בין השאר ליצור בימה משותפת ל"קהילה" שסביב עדת הצופים. לקראת סיום, אני רוצה להסביר למה, לדעתי, חשוב שיהיה מקום כזה ושתהיה תקשורת בין בוגרים ובין העדה ובכלל בין ה'קהילה' הזו. וזאת קודם כל – כי גם אם אנחנו כבר לא לובשים חאקי ואפילו לא מדברים עם אף אחד שפעיל ממש בעדה – אנחנו עדיין חולקים מערכת מסוימת של ערכים ו\או אמונות. ולדעתי, גם אינטרס – שהעדה תמשיך לפעול ואף תתפתח.

הפינה המאתגרת ביותר עבורי כעורך העלון, אבל גם המעניינת היא 'שבת-בוגרים' בה בכל שבוע מובא מאמר קצר של אחד מבוגרי העדה. עלו כאן כמה וכמה נושאים מגוונים וחשובים. חינוך לא פורמלי והרגשת השייכות לעדה כבוגרת, הבחירה ב'דרך אמונה', ורצח רבין במבט עכשווי, בתחילת הדרך כיכבה המחאה החברתית ועלתה כאן הקריאה לחניכים ולבוגרים לצאת ולשנות וגם באמצע השנה שמענו על מאבקים שעדיין מתרחשים כמו זה של התחבורה הציבורית.

שני מאמרים חשובים במיוחד לדעתי, שאני רוצה להתייחס אליהם הם אלה של עמית גבריהו ו של יוחאי עפרן . יוחאי דיבר על דתיות נורמלית ושפויה שמוגדרת באופן חיובי ולא רק כשלילת כל העיוותים שנראים בחברה הדתית לגווניה. במידה רבה, כך אמר החברה שעליה מושתתת העדה היא חברה כזו, ועל כך ראויה העדה וראויה הקהילה שמרכיבה אותה למחמאות ולחיזוק.

בכיוון לא רחוק, העלה עמית גבריהו את הצורך ביצירה דתית משמעותית שתצא מתוך עדת הצופים ותתאים לציבור שלנו. עמית קבל על כך שאנחנו נשענים על דברי תורה שמגיעים מבתי-מדרש הרחוקים מהשקפת עולמם של רוב החניכים והבוגרים של העדה. שהתורה אותה אנחנו קוראים איננה מדברת בשפת הערכים שקשורה לרובנו. וקרא לנו ליצור תורה שתיבנה מתוך ערכים של שוויון, הומניזם, פתיחות וכל מה שאנחנו מעריכים בחינוך שקיבלנו בעדה.

שני המאמרים האלה הדהדו אצלי בראש זמן מה אחרי שפרסמתי אותם כאן, ועדיין אני חושב עליהם ועל הרוח שעולה מהעלון הזה בכלל. את העלון קוראים כמה מאות בוגרים ועוד כמה מאות הורים חניכים ואנשי חינוך אחרים. המשותף לכולנו הוא קשר כלשהו לעדה, הייתי רוצה לומר – גם מחויבות כלשהי לקיומה ולערכיה. אמנם ברור לי שלבוגר הממוצע, ובמיוחד זה שבגר בעשור וחצי האחרונים – אין קשר בד"כ לעדה ולמפעליה. להוציא מעגל מסוים של אנשים שנושאים בעול ומובילים את העדה, בפועל – רוב הבוגרים מנותקים לגמרי או מתעדכנים בעזרת העלון הזה, לכל היותר.

למען האמת, אני מודה שעד לפני שנה לא מאד התעניינתי בפרטים של מה שנעשה בשבטים, ולא חשבתי גם על השבט שלי יותר מפעם בשנה לקראת יא באדר (יום השבט של משואות) וכשעברתי בשכונה. אלא שמתוך העבודה גם השתכנעתי בנחיצותו ובחשיבותה של מטרת משנה שלדעתי יוכל לקדם – והיא יצירת קהילה כלשהי של בוגרים. אני לא מתכוון בהכרח למשהו פעיל מאד ומחייב, אבל כן לאיזו תחושה של השתייכות למשהו. בימה של דיון משותף, היווצרות של יחד שבעתיד יגיע לידי חברה. למה חשוב לי שתהיה חברה כזו?

קודם כל בגלל מה שכתבו יוחאי ועמית. חברה כזו מייצרת דתיות שפויה, ממותנת, ממוזגת, חברה דתית שמוכנה לשיח אמיתי עם העולם שסביבה. אם נדע ליצור לעצמנו שיח משותף, שיכלול גם את התורה הפנימית והעצמאית יחסית שלנו וגם דיון חברתי משמעותי – תהיה לעדה משמעות גם לאחר שסיימנו את שנות התיכון. אם באמת האמנו בערכים של קיום דתי עצמאי ושל שילוב עם החברה הכללית כשהיינו בתיכון – על אחת כמה וכמה היום אחרי שיצאנו לעולם ואנחנו באמת חיים כך.

לכאורה, אם יצאנו לעולם וכך אנחנו חיים לשם מה אנחנו צריכים את הקבוצתיות הזו, אבל בסופו של דבר, אם אני מסתכל עשור ומשהו קדימה אני מנחש שאשמח מאד אם במקום שבו אגדל את ילדיי יהיה שבט צופים דתי, או מעורב, או משהו בדומה. אני לא רואה את עצמי באף אחת מהמערכות הדתיות והחילוניות האחרות שבנמצא, אבל אם כך – הרי ש'מישהו' צריך לדאוג שהשבטים ימשיכו וישגשגו בעשור הזה.

העדה תשרוד. שבטים חדשים נפתחים, השבטים הותיקים פעילים ובועטים. אבל בכוחם של הבוגרים ליצור סביבה תומכת יותר לאלה שמחזיקים את העדה, ליצור לנו עצמנו המשכיות לאותה השתייכות לתנועה ולערכים שמהם הגענו.


 
 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה