zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » ארכיון הכתבות » כתבה: חוברת הדרכה לקראת פורים

תמונה קטנה חוברת הדרכה לקראת פורים פורסם על ידי עדת הצופים
בתאריך 24/2/2004
בכתבה זו צפו 13763 גולשים

לכתבה זו מצורף קובץ נלווה

חג הפורים

"עיקר ישוב הדעת הוא על ידי שמחה, כי על ידי השמחה יוכל להנהיג
את המוח כרצונו וליישב דעתו ולחשוב על תכליתו הנצחית.
וצריך לחזק עצמו שיבוא לשמחה בכל מה שאפשר, ולהשתדל ולמצוא
בעצמו איזו נקודה טובה ,כדי לבוא לשמחה...
גם צריכים כמה פעמים לשמח את עצמו על ידי דברי בדיחות. מריבוי
צרות האדם, שסובל כל אחד בגוף ונפש וממון, על פי רוב אין יכולים
לשמח את עצמם כי אם על ידי דברי חידוד כדי לבוא לשמחה"
(רבי נחמן מברסלב)

מה יש לנו להציע לכם לחג פורים ?
 

   פעולה בנושא משמעות החג
 
   פעילויות לטיול הכנה בפורים
 
   פעילויות לשכבה הצעירה
 
   צחקק אותה- שעשועים וחידון לפורים
 
   מהלכות החג
 
   טקסטים נוספים לדיון בנושא החג


משמעות חג פורים

מטרות:

שמחה בפורים כערך מחנך לנתינה.
המקור היהודי ככלי חינוכי-החניך יכיר שמאחורי המקורות היהודים ישנם ערכים רבים הרלוונטיים לנו,וביכולתנו להשתמש בהם.

מהלך הפעולה:
            
שלב ראשון:
   השמחה הפרטית:
נותנים לכל חניך פתק אפשר בצורה של ליצן או מסכות וכל אחד צריך לכתוב מה משמח אותו.
אוספים את כל הפתקים של כולם ואז כל חניך בוחר פתק שלא שלו וצריך לנחש של מי הפתק שאצלו על פי מה שכתוב בו. והחניך שרשם את מה שהוקרא בפתק יסביר למה דווקא זה משמח אותו.

   שמחה חברתית:
מחלקים את החניכים לקבוצות קטנות יותר ,על כל קבוצה לבצע מעשה שישמח את כל הקבוצה בדרך שהוא בוחר (מקציבים להם זמן).

   שמחה מנתינה לאחר:
מחלקים לכל משתתף פתק עם שם של אחד מהנוכחים וכל אחד בתורו צריך לתת משלוח מנות שהוא הכין מראש (או שמבקשים מבעוד מועד מכל חניך להביא מספר חטיפים ומכינים את משלוח המנות בזמן הפעולה) למי שיצא לו בפתק ועליו לברכו ברכה מיוחדת.

מקיימים דיון על הפעילויות.
דיון:

איפה הרגשת הכי שמח?
מה הפך את כל אחת מהסיטואציות למשמחות?
כיצד באה לידי ביטוי השמחה בפורים?
איפה עוד בתרבות היהודית מביעים שמחה?
מה מאפיין את השמחה היהודית?
האם בתרבות הצופית יש גילויי שמחה?
מה המשמעות העומדת מאחורי השמחה בפורים?

(ראו נספח מהמקורות בנושא השמחה)

שלב שני:
מחלקים לכל קבוצה את מגילת אסתר, כל קבוצה בוחרת ערך מתוך רשימת הערכים המופיעים במגילה  (מצורף כנספח), ועליה לחפש במגלה כיצד הערך מוצג.

לאחר מכן הקבוצה צריכה להמחיז את הסיטואציה  מהמגילה ושאר הקבוצה צריכה לנחש מהו הערך אותו בחרה הקבוצה.

סיכום:
נסכם כי קיימת משמעות חינוכית וערכית מאחורי המקורות היהודים, אלו לא עוד ספרי היסטוריה של היהודים אלא ספרי מסר ומוסר, ויש בידינו את היכולת להשתמש בהם.
המקורות אומנם נכתבו לני הרבה שנים אבל הם עדיין אקטואליים ובתפקידינו להשתמש בהם ולהפיץ אותם.



-נספח-

המקורות הבאים מציגים עמדה שלילית כלפי הצחוק וההוללות:

"כי כל הסירים תחת הסיר (כרעש התפצחותם של ענפי הסירה הקוצנית באש), כן שחוק הכסיל וגם זה הבל" (קהלת ז', 6)

"כשחוק לכסיל עשות - זמה וחוכמה - ואיש תבונה" (משלי י', 23)

"התורה נקנית במיעוט שחוק" (אבות ו', 5)

המקורות הבאים מציגים את חשיבותה של השימחה ומשמעותה:

"משנכנס אדר מרבין בשמחה" (תענית כט', א')

"ללמדך שאין שכינה שורה לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך שיחה ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך דבר שימחה של מצווה" (שבת ל', א')

"ברוך שנתן ימים טובים לעמו ישראל שימחה ולזיכרון ברוך מקדש ישראל והזמנים" (ברכות מח', ב')

הערכים המופיעים במגילת אסתר:
שמחה, עזרה לזולת, דבקות במשימה, מנהיגות, נאמנות, אחריות, אחדות, סולידריות, כנות, דוגמא אישית, נחישות.


מה בטיול?!

כדי לחגוג כהלכתו ובאווירה המגיעה לו, חשוב שחוץ מקיום הלכות החג, נקיים פעילויות שעוררו את אווירת החג בנפשנו המטיילת בארץ הקודש...
...לכן, מצורפים מספר רעיונות להפעלות ולפעילויות במהלך הטיול, את חלקם נעביר במהלך המסלול, חלקם מתאימות יותר כחלק מסעודת פורים, ואת חלקם נעדיף כפעילות ערב... לשיקולכם!

בעלי חיים מתחפשים

חג פורים הוא חג של תחפושות, הפעם נקדיש את הפעילות לא לאנשים שמתחפשים, אלא למי שהתחפושת אצלו זה עניין של יומיום - הרי הם בעלי החיים והצמחים.

מטרות:

 החניך יבין מדוע בעלי חיים מתחפשים.
 החניך יבין את תפקיד הצבעים בעולם הטבע.

מהלך הפעילות:

   נפתח בשיחה- למה משמשים הצבעים בעולם החי והצומח (הסוואה, תקשורת בין המינים, חיזור- מצורף פירוט בנספח).
   מחלקים את הקבוצה לקבוצות קטנות יותר, מביאים מראש אביזרים להתחפשות, ועל הקבוצות להתחפש מהחומרים שהובאו לבעלי חיים שמכירים,  אבל הדבר החשוב ביותר הוא שכל תחפושת תכיל בתוכה את המרכיבים שעליהם דובר בשיחה המקדימה.
כל קבוצה מתארת את התחפושת שלה ומכינה הצגה שמטרתה להבהיר לקבוצות האחרות במה עוזרת התחפושת לבעלי החיים בטבע.
   יוצאים החוצה ומבקשים מאחת הקבוצות להתנהג בהתאם לתחפושת : להתחבא, לצאת לטרף, לעמוד במקום- הקבוצה השניה צריכה לחפש ולאתר את הקבוצה.

סיכום:

נדבר על שימוש הצבעים בעולם החי והצומח, נקביל את שימוש בעלי החיים בתחפושת לחיינו שלנו- בני האדם:- באלו מצבים אנו לובשים צבעים שלא שלנו? -האם לגוף שלנו התבטאויות צבעוניות? (הסמקה, כחל בשפתיים וכד') מה משמעות הצבע בגופנו?


-נספח-

שימוש הצבעים בעולם החי והצומח: הסוואה, אזהרה, איתות חברתי, צבעים המשתנים עם הגיל, התחזות לדומם או לבעל חיים אחרים, חיקוי בעלי חיים אחרים על מנת להביע חוזק מזויף, יצירת פרסומת לנוכחות.

דמויות המגילה ואני

מטרות:

 לקרב משמעויות נוספות של חג הפורים
 להעניק הזדמנויות להתמודד עם תכני החג
 לאפשר לחניך להעניק לפורים משמעויות וערכים במישור האישי

מהלך הפעולה:

   חלקו את הטקסט של מגילת אסתר (יש בכל ספר תנ"ך). כל קבוצה אחראית לאפיין דמות אחרת במגילה. (אחשוורוש, אסתר, מרדכי, ושתי, המן).
   לפניכם מעגל חיצוני המכיל את שמות הגיבורים מתוך מגילת אסתר ומעגל פנימי אישי, רשמו במעגל החיצוני את תכונותיה של כל דמות ובמעגל הפנימי סמנו לעצמכם מה מכל דמות יש בכם. למעגל הפנימי רשמו תכונות שלא קיימות באחת מדמויות המגילה.
   קיימו שיחה על משמעות היכולת שלנו למצוא דמיון בינינו לבין הדמויות המקראיות. מה אני לומד על עצמי מתוך ההשוואה. הסיפורים המקראיים אינם עוד תיעוד היסטורי, אלא בעלי מסר  מכוון שמאפשר לכל אחד מאתנו לאמץ את המסר הנכון והמתאים לאורך חיינו.


מהלכות החג

קריאת מגילה

כולם חייבים לשמוע את קריאת המגילה- גברים ונשים. קריאת המגילה חשובה עד כדי כך שמבטלים תלמוד תורה כדי לבוא ולשמוע אותה. עיקר המצווה היא לקרוא את המגילה היום ובליליה בציבור, כדי שיתפרסם הנס (פרסומי ניסא).על מנת לצאת ידי חובת קריאה במגילה על השומע להקשיב לכל מילה ומילה, אסור לפספס אף מילה מתוך המגילה.בזמן הקראת שמו של המן, נוהגים להרעיש כל מנת למחות את זכר המן ועמלק. לפני הקריאה נותנים צדקה זכר למחצית השקל שנתנו בבית המקדש.

סעודת משתה ושמחה

ימי הפורים נקבעו כ"ימי משתה ושמחה". בכך נצטווינו לערוך סעודה בימי פורים, יש לעשותה עם הרבה משתתפים כדי להגדיל את השמחה.
במסגרת "משתה ושמחה" נדרשים להרבות בשתיית יין, חייב אדם להתבסם עד כדי כך, שיתבלבלו עליו היוצרות ולא יידע להבחין בין ארור המן לברוך מרדכי.

משלוח מנות

כדי להרבות אחווה, אהבה ורעות בישראל מצווים אנו לקיים מצוות משלוח מנות בפורים. "משלוח" -לשון יחיד, ו"מנות" - לשון רבים. כלומר משלוח אחד של שתי מנות לפחות. מבחינת קיום המצווה די במשלוח אחד ובו שני סוגי מזון, המשלוח חייב להתקיים במהלך יום הפורים עצמו.

מתנות לאביונים

מצווה זו נועדה להדגיש את מידת הרחמים והמחויבות בקרב העם.
במתנות לאביונים יש לתת כמות כפולה מזו שנתנו במשלוח מנות, שכן "מתנות"- לשון רבים, ו"אביונים"- לשון רבים גם כן. דהיינו: יש להעניק לפחות שתי מתנות לשני אביונים.


הלכות רלוונטיות לטיול

 נשים לא פטורות ממקרא מגילה, אע"פ שזו מצווה שתלויה בזמן.
 כל אחד חייב במשלוח מנות.
 אי אפשר לצאת ידי חובת משלוח מנות ומתנות לאביונים ע"י מישהו אחר (בן משפחה וכד')
 חובה על כל אחד לתת צדקה למישהו אחד לפחות.
 סעודת פורים חייבת להתקיים לפני השקיעה.



טקסטים נוספים לדיון


את הטקסטים המובאים ניתן לחלק לכל החניכים במהלך הטיול, באוטובוס, בערב הטיול או כחלק מפעולה במערך פורים.


"ושמחת בחגיך והיית אך שמח"

ציווי על רגש. איך יכול אדם לשמוח על פי ציווי?

מתעורר אדם בבוקרו של יום חמישי, והשבוע שעבר לא הטיב עימו. מורתו עושה לו את המוות, השיעורים בבית הספר משעממים אותו והלחץ בצופים קוטע פנטזיות על חופשה בסיני. היום עובר לו באפרוריות שאינה שונה מהיום שקדם לו, ומזה שקודם.
לפתע מגיח אל תוך הערב חג הפורים, ואור נאון נדלק בכל פאב ובית כנסת. בתשדירי הטלויזיה מצטופפים הקומדיאנטים התורנים, וסרטי מתיחות זוכים לעדנה...

כאשר בוחנים זרמים בדת המעלים על נס את המצווה שבשמחה, כמו הברסלבים, עולה שוב התהיה מה יעשה גיבורנו המדוכדך לעת ערב? האמנם יכפה על נפשו הדוויה עליצות, יעטה חיוך, ויפנה לבית הכנסת השכונתי או למסיבה באומן 17? האם משם תבוא השמחה?
במפתיע, התשובה היא שלפעמים כן. במחקרים שערכו פסיכולוגים נמצא שניתן להשפיע על מצב הרוח של אדם באמצעות פעולה פיזית פשוטה. ביקשו מנבדקים להחזיק עט שקצהו מונח על השיניים הקדמיות העליונות. הקורא החרוץ שינסה לחקות פעולה זו, יגלה שזויות פיו מתרוממות, ושפתיו מתוות חצי קשת קעורה. בקיצור, הוא מחייך. מסתבר שנבדקים שצפו בסרט כאשר הם מבצעים פעולה זו דיווחו על הנאה ושעשוע רבים יותר מאשר נבדקים שצפו בסרט בידיים ריקות.
אם כך, צעקות "ארור המן" ונענועי גוף ברסלביים, יש בהם היכולת להחדיר תחושת שמחה באדם שקודם לכן היה שווה נפש, או אפילו נוגה מעט.
כאן חוזר קישון, ששואל באחד מרשימות פורים שלו, "אבל האם זו שמחה אמיתית?". קישון מיטיב לתאר את ההווי החילוני של מסיבת פורים, תחפושות והופעות חובבים ספונטניות, ומטיב אף יותר לתאר את התהיה האם עומדת בבסיס כל ההתרחשויות הללו שמחה אמיתית ואותנטית.

נחזור לעניין הציווי - הציווי המדובר אינו בעניין שמיעת מגילה, משלוח מנות או לגימת יין משכר. הציווי הוא ברכישת רגש שמחה שימלא את כל כולך עד שהיית "רק שמח". כל העצבות, הדכדוך, הקנאה, השנאה, הבוז, האדישות והכעס, כל אלה אמורים לפנות את מקומם לשמחה. איפה עוד בחיים אתה שומע שמצווה עליך להרגיש?
בתיאטרון "הבימה" מקונן אלכס פלג לאימו בהצגה "קדיש לנעמי" מדי ערב. העצבות שנובעת ממנו שוטפת את האולם ונוגעת ללב הצופים. אולי הביטוי "ציווי" מעט חזק בהקשר זה, אבל אין ספק שאלכס התבקש על ידי הבמאי/התסריט להפגין עצב רב וגדול בסצינה זו, ערב ערב, פעם אחרי פעם.
"אה," יאמר הקורא העירני. "זה לא אותו דבר. אלכס הצטווה להפגין עצב, לא להרגיש אותו."
אבל האמת היא ששחקן המחפש את האמפתיה מהקהל לרגש שהוא מפגין, חייב להרגיש את זה בפנים, אחרת יצא הרגש מזויף.

אדם מצטווה להרגיש שמח, והבחירה בידו כיצד יענה לציווי הזה. הפגנת שמחה שאין מה שעומד מאחוריה תיתפס כזיוף על ידי הסובבים וגם הוא יחוש בכך (גם אם לא ירצה להודות בזה). הישענות על טקסים ופעילויות חברתיות ואישיות הינה דרך מוצלחת למדי לעורר רגשות מרבצם. ואם גם זה לא עוזר, תמיד יסייעו ההכחשה וההדחקה המבוטאים באופן כה חינני בשורות השיר:

אמת ואמונה
עצה זו הגונה
זרוק הכל לעזאזל ומתוך שמחה
צחק בקול פרוע "חה חה"!!

שאלות לדיון על הטקסט:

   אז מהי שמחה?
   מה המשמעות של עשיית פעולה לשם יצירת שמחה? (התחפשות, או דוגמת העיפרון בין השיניים?)
   האם יצירת שמחה מורידה מערכה של שמחה כשהיא נעשית באופן טבעי?
   האם קיימת חשיבות עקרונית לקיומו של ציווי כזה באורך החיים היהודי? פשוט חייבים להיות שמחים?
   מה אופי חג פורים מביע על היהדות?
   "אדם מצטווה להרגיש שמח, והבחירה בידו כיצד יענה לציווי זה" (מתוך הטקסט), איך לדעתך האופן הנכון להיות שמח? האם יש כזה אופן?



להיות מישהו אחר / מרים אלון

לפעמים אני רוצה להיות מישהו
אחר.
אבא או אמא
חברה או חבר
יוכי המורה
או גברת מוזרה.

לפעמים אני רוצה להיות
אפילו ג'וק
או נמלה או עכביש
כי אני רוצה לדעת בדיוק
איך מישהו אחר מרגיש

קורה למשל
שמתחשק לי הכי
להיות חיל
כמו נעם אחי.
או ילד קטן כמו אחי אלדד
או תינוק בבטן שעוד לא נולד.

ולפעמים (אבל באמת מאד לפעמים)
אני רוצה להיות
סבא שלי אפרים
כדי לדעת איך הוא מרגיש
בשמים.
אבל רק לרגע אחד
ואחר כך מיד (ברגע השני)
להיות מהר מהר
שוב אני.


שאלות לדיון על הטקסט:

   מה המשמעות של הרצון להיות כמו...
   האם הרצון הזה הוא שלילי?
   אילו היבטים חיוביים יכולים להיות להתחפשות?
   באלו תקופות או רגעים בחיינו אנו מעדיפים להיות עם מסכה אחרת?



למה אתחפש? \ נתן יונתן

א.
למה אתחפש בפורים עוד אינני יודע:
אולי...שלגיה או גמד משבעת גמדיה?
או אולי הנסיך היפה שנשק לשפתיה?
או אולי סתם מין פיה יפה שכוחה בכשפיה?

ב.
לנגן העור אתחפש - התועה עם הנבל...
לליצן הרוקד באחרית כוחותיו על החבל...
לפסל אתחפש - שידיו אוהבות את האבן...
לפייטן שעברה שעת חצות וידו עוד כותבת...

ג.
לדוד שהכה את גלית בחלוק מן הנחל?
לשמשון שאהב את דלילה והרג את השחל?
או לרובינזון קרוזו על אי הבדידות? או לעבד
דוד תום העצוב, השוכב בצרי פועל התבן?

ד.
לו יכולתי להיות כל זה יחד, אמי! כל זה יחד!
הדיג, הפייטן, הכורה, הילדה הפורחת,
הטיס, הליצן, שלגיה ושבעת גמדיה...
אך למה אתחפש בפורים עוד אינני יודע.

שאלות לדיון על הטקסט:
   למה אתה מתחפש השנה? 
   למה בחרת להתחפש דווקא לדמות זאת? 
   אלו תכונות יש לדמות הזאת שלך אין? 
   אלו תכונות יש לדמות הזאת שגם לך יש?
   האם יש משמעות לגודל, לעוצמה, לחוזק של הדמות שבחרת להתחפש אליה?
   האם יש משעות לתכונות הדמות שבחרת להתחפש אליה?



קובץ נלווה:  קובץ נלווה  חוברת פורים (94 KB) צפייה בקובץ שמירת הקובץ
הקובץ לא נסרק מפני וירוסים באופן אוטומטי וההורדה הינה על אחריות המשתמש בלבד !
במידה ונתקלתם באתר בקובץ נגוע, אנא הודיעו לנו על כך מיד !

פרסם כתבה »