zofim.org.il
  
 


 
אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: בעין הפרשה פרשת תרומה

תמונת מגזין בעין הפרשה פרשת תרומה פורסם על ידי קול צופיך
בתאריך 22/2/2012
בכתבה זו צפו 1554 גולשים

 

יצא בתאריך ב' אדר התשע"ב, 25/2/12

המנורה והארון – הקשר שבין הרוח לחומר
הרב דודו שלום


הרב דודו שלום, ר"מ בישיבת בני-עקיבא שדה יעקב.

בפרשתנו תיאור נרחב של כלי המשכן, חומרי הגלם מהם הם נעשו, מידותיהם ותבניתם. לא קל לעמוד על משמעות תבנית הכלים, אך כבר למדנו שמבנה זה יש בו כדי לפעול עלינו את פעולתו. כלומר עלינו למצוא את הדרך להתפעל ממנו במובן השכלי והרגשי. וכלשון ספר החינוך (ל"ת צו):

"שכל כלי המקדש צורתן מחיבת לרמז עניינים גדולים עליונים כדי שיהא האדם נפעל לטובה מתוך מחשבתו בהן".

אחד הכלים המרשימים ביותר הוא המנורה. יתר על כן, לכלי זה הקפדות מיוחדות וקשות, עד כדי כך שאפילו משה רבנו התקשה בהבנת צורתה ודרך הכנתה (בבלי מנחות כט, א), עד שהראה לו הקב"ה את תבניתה באצבע, ואף הייתה בעשייתה התערבות ניסית כשהשליך משה את הזהב לאש (תנחומא על פרשתנו). נזכיר כאן כמה פרטים ייחודיים לעשיית המנורה. היא צריכה להיעשות מזהב טהור נקי מכל סיג, משקל הזהב צריך להיות כיכר בדיוק וכולה מקשה, וזאת מלבד פיתוחי הגביעים המשוקדים, הכפתורים והפרחים המעטרים אותה.

אך מובן שעם כל ייחודיותה, המנורה איננה מרכז המשכן. בלבו של המשכן מונח ארון הברית ובתוכו לוחות העדות. שם שוכנת שכינתו של הקב"ה, ומשם מִדַּבר קול ה' אל משה. אמנם הארון מבטא את הרעיון המרכזי של המשכן – מקום העדות וההתוועדות, אך בעיון נוסף נראה שבימי בית שני, בהיעדרו של הארון, 1 אכן תופסת המנורה את המקום המרכזי.

צורת הארון מלמדת על הקשר שבין העולם העליון לעולם הזה. הוא נושק לעשרה טפחים (בבלי סוכה ה, א), ומבטא את החיבור בין השמים לארץ. גם במנורה אנו מוצאים רעיון דומה.

הנביא זכריה, המנבא בזמן שיבת ציון, מנבא על מנורת זהב (ד, א-ז):

וָאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל-רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל-רֹאשָׁהּ. (פסוק ב)

המנורה שזהב כולה ולה שבעה נרות, מזכירה את מנורת המקדש. גולי בבל שבים לירושלים, אך בידיהם אין את ארון ה', לעומת זאת, מנורה יש להם. 2 מצדי מנורתו של זכריה שני זיתים וגולת שמן על ראשה, לומר שמנורה זו שכובתה לפני שבעים שנה עתידה לחזור ולדלוק, שכן זיתיה ושמנה מצויים לה.

מהם שני הזיתים? גם זכריה התקשה בשאלה זו:

ָאַעַן וָאֹמַר אֶל-הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי לֵאמֹר מָה-אֵלֶּה אֲדֹנִי: וַיַּעַן הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיֹּאמֶר אֵלַי הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה-הֵמָּה אֵלֶּה וָאֹמַר לֹא אֲדֹנִי. (פסוקים ד-ה)

מסתבר ששני הזיתים הללו מסמנים את שתי ההנהגות בעם ישראל באותה תקופה: יהושע הכהן הגדול וזרובבל בן שאלתיאל פחת יהודה. 3 אור המנורה הוא האור הנובע ממיצוי השמן מההנהגה הרוחנית וההנהגה הגשמית.

גם בנס חנוכה מכוון המבט אל השמן הטהור, שמאפשר למנורה לדלוק. חנוכת המקדש מקבלת את ביטוייה בכך שחוזרים הנרות להאיר בו בטהרה גם אם לא יכלו באותה עת לקיים מצוות אחרות במקדש בטהרה.
בחורבן בית המקדש על-ידי הרומאים נדרש אדם מישראל בשם יוסף משיתא להיכנס לבית המקדש עבור הרומאים, וכשכר - הרשו לו להוציא עבור עצמו מה שיחפוץ:
בשעה שביקשו שונאים להיכנס להר הבית, אמרו יכנס מהם ובהם תחלה. אמרין ליה (ליוסף משיתא): "עול, ומה דאת מפיק דידך". נכנס, והוציא מנורה של זהב. אמרו לו: "אין דרכו של הדיוט להשתמש בזו" (בראשית רבה סה, כב)

סופו של יוסף משיתא היה מר. הוא הומת במוות אכזרי כשלא הסכים להיכנס למקדש בשנית בטענה שאינו רוצה להכעיס את בוראו פעם שנייה. נראה שמאחורי טענת הרומאים "אין דרכו של הדיוט להשתמש בזו" יש עמדה נוספת. אם מתבוננים בשער טיטוס המפורסם, בה שובצה המנורה בתיאור שמחת וגאוות הניצחון, אנו מבינים שבלקיחת המנורה כשלל ראו הרומאים את שיא ניצחונם. נטילת המנורה הייתה בעיניהם נטילת הנקודה הפנימית של המקדש.

אם כן, גם במנורה בא לידי ביטוי גילוי ה' בעולם. חז"ל תיארו זאת בדמות הנר המערבי שאינו כבה לעולם (בבלי יומא לט, א).

האש הרוחנית על גבי מנורת הזהב היא גילוי הרוח בעולם החומר. לימים יבחר עם-ישראל במנורת זכריה לסמל המדינה. המנורה צויירה על-פי המנורה שבשער טיטוס. שני ענפי הזית מהווים, כאמור, זכר לשני הצירים שהיוו את יסוד המדינה היהודית בשיבת ציון – הרוח והחומר. רוח ה' המתגלה במנורה, היא רוח ה' המתגלה בעולם החומרי, כדברי ה' לזרובבל: "וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵאמֹר זֶה דְּבַר-ה' אֶל-זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם-בְּרוּחִי אָמַר ה' צְבָאוֹת" (פסוק ו). בתוך מלכותך החומרית תעלה ותתגלה רוח ה'.

עם זאת, אנו צריכים לשאוף לגילויו מחדש של הארון. הנר המערבי הוא רק רמז לארון השוכן במערב. אל לנו להסתפק במנורה. עלינו לדרוש את ההתגלות והנבואה כימים מקדם. שמדינתנו המתחדשת תימלא רוח דעת ויראת א-להים.

1 בבלי, יומא כא, ב: "חמשה דברים שהיו בין מקדש ראשון למקדש שני ואלו הן ארון וכפורת וכרובים אש ושכינה ורוח הקודש ואורים ותומים"
2 על פי חלק מהמקורות גם המנורה נגנזה, אך יכלו לעשות להם מנורה חדשה, מה שאין כן בארון.
3 כך פרשו הפרשנים על אתר. נראה כי השמן רומז למשיחתם של הכהן והמלך.


 
 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה