zofim.org.il
  
 


 
אתר פורים בצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר פורים בצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: המסר של חג הפורים

תמונת מגזין המסר של חג הפורים פורסם על ידי הרב אלישע אבינר
בתאריך 2/3/2007
בכתבה זו צפו 3334 גולשים

 

 

 

 

 

 

פורים - מה זה?

 

"פורים" - מדוע אימץ העם היהודי אותו לחג? האם רק מפני שהיהודי חיפש סיבה טובה למסיבה?! העם היהודי התברך בהומור מיוחד ("ההומור היהודי"), אבל מכאן ועד לקבוע חג המיוחד לשמחה ישנו מרחק רב. האם פורים הוא רק חג של שמחה או אולי ביטויי השמחה הם  המעטפת שבתוכה מסתתר מסר עמוק? התמיהה מתחדדת ביחס למגילת אסתר: מה מקומה של פרודיה מגוחכת על מלך טיפש בין ספרים רציניים כקהלת ומשלי, וכדומה?!

 

התשובה היא שחג הפורים מבקש להטמיע בנו אופטימיוּת. זהו המסר העיקרי של מגילת אסתר. לכל אחד מאיתנו קורה לפעמים שהוא מביט על מצבו, ונתקף בייאוש. אין מוצא, אין פיתרון. נדמה שצועדים לקראת התרסקות טוטאלית. יש ייאוש הנעוץ במצב האישי, ויש ייאוש הנעוץ במצב הלאומי. זהו ייאוש מקיף וכללי. סוג כזה של ייאוש תקף את העם היהודי לאורך שנות גלותו. הוא היה ככלי משחק בידי מלכים עריצים, שחרצו את גורלו בצורה שרירותית. לא אחת, היה נראה שזה הסוף של עמנו. מגילת אסתר היא משב רוח של אופטימיוּת. היא מתארת את התלאות של העם היהודי היושב במלכות אחשוורוש, את גזירות המן, את הניסיון להשמיד את כל העם היהודי במלכות פרס. וכיצד בדרך מופלאה, ברגע האחרון, התהפך הגורל ונחלצנו מהצרה. "נהפוך הוא". אופטימיוּת.

 

מה שהיה - היה. העבר חלף. איננו מתרפקים לימים שבהם ישבנו בנכר, בשושן הבירה. אם כן מדוע קוראים את המגילה ושמחים בפורים? לא רק בגלל מה שהיה בעבר, אלא בעיקר עבור ההווה והעתיד. "מגילת אסתר" מבקשת לתת לנו כלי התמודדות עם המשברים הפוקדים אותנו בהווה ויפקדו אותנו בעתיד. כלי ההתמודדות המרכזי הוא האופטימיוּת. בשעה שההיסטוריה איננה מאירה לנו פנים, אל ייפול רוחנו ואל נתייאש. מלוּמדים אנו בניסים היסטוריים. כאשר נראה לנו שהגענו לסוף דרכנו, הופתענו לגלות דרכי מילוט שלא הכרנו. כאשר נדמה היה לנו שכבר לא תהיה תקומה לעם היהודי, פתאום קמנו ונתעודד. לכן אנו אופטימיים כלפי העתיד.

 

חג הפורים הוא חג האופטימיוּת. זהו מסר פשוט וקליט, אבל כל כך נחוץ בימינו...

 

 [ למאגר פרשת השבוע ]

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה