zofim.org.il
  
 


 
אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: בעין הפרשה פרשת ''משפטים''

תמונת מגזין בעין הפרשה פרשת ''משפטים'' פורסם על ידי קול צופיך
בתאריך 15/2/2012
בכתבה זו צפו 1662 גולשים

 

יצא בתאריך כ"ה שבט התשע"ב, 14/2/12

רגישות וצדק חברתי בעולם של גנבים
הרב שמואל רוזנבלום


הרב שמואל רוזנבלום, נשוי ואב לששה, הוא ראש ישיבת 'לפיד', תורת נחום, במודיעין.

כל חברה מתוקנת אינה מסוגלת לסבול גנבים הפוגעים ברכוש ובסדר הציבורי. סיסמאות כמו אהבת ישראל, לדון לכף זכות כאשר הם נתקלות בפשע וברשע נופלות כאחת. הצורך להתגונן מפני הפוגע והגנב מניב בדרך כלל מערכת חוקים ברורה של סנקציות כנגד הפושע. גם בעבר, משטרים מתוקנים תקנו חוקים כדי להתגונן מפני עוול של אדם פרטי. בדרך כלל מדיניות של "לתת את הלחי השנייה" לא מרתיעה את הגנב. להיפך הוא רק מקבל משנה תוקף וכוח.

לאחר שברור כי יש להעניש את הגנב הן כדי ליצור צדק והן כדי להימנע ממקרים דומים. יש לשאול, מהם שיקולי העונש במקרים אילו?

האם יש להתחשב בחומרת העברה?
במצבו הנפשי של מבצע העברה?
בקלות ביצוע העברה?
בעומק הפגיעה בחברה?

במשפט המודרני רק חלק מהשיקולים אילו באים לידי ביטוי בדיני העונשין. המדהים הוא כי התורה שלנו שניתנה לפני 3,500 שנה חשבה על שיקולים מורכבים ומתקדמים ביותר שבחלקם מפתיעים בחדשנותם גם היום.

ניקח לדוגמא את פרשת הגנב כפי שהיא מופיע בתורה בפרשה ובהלכה.
מתוך הפרשה עולים ארבעה מקרים עיקריים:
מקרה 1.אדם הגונב ומודה בכך משלם את הקרן ( את שווי הגנבה בלבד)
מקרה 2. אדם הגונב ונתפס ואינו מודה בכך משלם כפליים.
מקרה 3. הגונב שה וטובח (אוכל) או מוכר אותו משלם כפול ארבע.
מקרה 4. הגונב שור וטובח או מוכר אותו משלם פי חמש.

מדוע יש שוני בין המקרים? מה ההבדל בין מי שגונב פלאפון לגונב פרה? לשם כך יש להעמיק על בסיס הגמרא בבא קמא ולאור פרשנותם של חז"ל.

במקרה הראשון כאשר הגנב המודה הוא משלם את 'הקרן' בלבד. כלומר את מה שגנב. זאת כדי לעודד הודאה במעשה וחזרה בתשובה. כאשר הגנב מודה במעשיו מחייבים אותו רק לתקן את המצב ולהשיבו לקדמותו ולכן עליו לשלם את הקרן בלבד.
במקרה השני כאשר הגנב המכחיש הוא משלם כפול משווי הגנבה. הכפל הוא תוספת על הקרן והוא נובע מדין " ועשית לו כאשר זמם לעשות לאחיו ". הגנב גרם לחברו להפסיד נכס בעל ערך לכן עליו לשלם את שגנב (את הקרן) ולהחזיר את המצב לקדמותו. בתשלום זה לא הפסיד הגנב עדיין כלום. לכן, בכדי להרתיעו עליו לשלם כפול ולהפסיד את אשר ניסה לקחת מחברו.

מדוע הגונב שור ושה ואוכל אותם משלם כפול ארבע וכפול חמש? אפשר להסביר את קפיצת המדרגה מתשלומי כפל לתשלום של פי ארבעה משווי הגנבה מזוויות שונות:

א.

מצד הגנב: הבהמות נמצאות בחוץ לגנב קל לגנוב אותם ולהעלימם ולכן החמירה התורה במקרים אילו עם הגנב.

ב.

מצד הנגנב. הבהמות אינם סתם חפץ הניתן לשפות בתגמול הכספי. הקשר עם הבהמה הוא אישי ויש לאדם סנטימנטים ליצור החי. לכן הגונב יצור חי משלם יותר. לדוגמא לבעל כלב הקשור לכלבו הכסף שהוא שווי הכלב שניתן כפיצוי אינו מייצג את האובדן האמיתי.

ג.

מצד החברה: הבהמות הם השלד עליה היתה בנויה החברה בעולם העתיק. מהבהמות הפיקו את החלב,הצמר, הבשר ואת כוח העבודה בנשאית חפצים ובעבודת השדה. לכן, יש צורך להלחם דווקא בגנבות המשתקות את המשק ולהחמיר בהם.

לאור סיבות אילו ניתן להבין גם את ההבדל שבין הגונב שה לשור.

א.

מצד הגנב: הצאן נמצא בדרך כלל בתוך בדיר והשוורים רועים באחו. לכן הרבה יותר קל לגנוב שור. לכן החמירו בקנס על גנבת שור יותר מהקנס על גניבת שה שנמצא בחוץ אך יותר קרוב לבעלים.
בגמרא בבא קמא מפותח הסבר זה בטענה מפתיעה של רבי יוחנן: בניגוד לכבשה, שאותה יש צורך להרים על הגב, בגנבת שור הגנב מתאמץ פחות כאשר השור הולך והגנב צריך לנהג אותו בלבד. לכן, לטענתו המאמץ של הגנב מקזז במקצת את הקנס הגבוה.

ב.

מצד הנגנב : השור הוא חית עבודה הצמודה לאדם. לבעלים יש קשר אישי לשור שאיתו גם חורשים ועובדים. ההפסד לנגנב הוא גבוה . מהכבשה מפיקים חלב, צמר ובשר ומשור מפיקים גם יכולת עבודה לכן הקנס בגין גנבת שור גבוהה יותר.

ג.

מצד החברה: קלות הגניבה וחשיבות השור מחייבים התמודדות עם מכת מדינה וזאת עושים על ידי קנס גבוה.החברה מעדיפה להחמיר בגנבה המקרים בהם הגנבה פגעת אנושות במרקם של החיים.

לפני אלפי שנים נקבעו עונשים חינוכיים בתורה במטרה להרתיע ולהתמודד עם סוגי גנבים שונים ועם ההשלכות שלהם על החברה. השיקולים המורכבים הללו נכנסו לשפת ההלכה בפסיקה.

כאשר לומדים תורה. חייבים לראות בה תורת חיים המתאימה גם למציאות ימינו. העקרונות הנצחיים של התורה הנלמדים לעומק יכולים לתת פתרונות הולמים גם לבעיות ימינו בעולם המודרני ולחבר את הלומד אל התורה. לכן בישיבה אנו מנסים ללמוד את הגמרא העמוקה עם הרלוונטיות שלה לימינו ולעיתים בהשוואה למשפט הכללי.


 
 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה