zofim.org.il
  
 


 
מחלקת נוער וקהילה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת נוער וקהילה » ארכיון הכתבות » כתבה: ביום שאוותר לך תדע שויתרתי עליך?

תמונת מגזין ביום שאוותר לך תדע שויתרתי עליך? פורסם על ידי עלווה דפני
בתאריך 15/11/2011
בכתבה זו צפו 3833 גולשים

דמיינו שאתם עומדים על גג בניין בן 50 קומות ללא גדר – מי מכם יתקרב לשוליים?
לפני מספר שנים נערך מחקר בארה"ב בו לקחו שתי קבוצות שלילדים ואמהות בני אותו הגיל והעלו אותם לשני בניינים רבי קומות.
במרכז שני הבניינים הקימו מגרש משחקים, ההבדל היחיד בין שני המגדלים היה שבאחד מהם הייתה גדר בגובה של 1.60 מ ובאחר לא הייתה גדר.
הבנות והילדים נתבקשו לשחק במגרש המשחקים הצבעוני... באיזה מהבניינים לדעתכם שחקו האמהות עם ילדיהן באופן חופשי ונינוח?

צודקים! בבניין המגודר! כי גבולות יוצרים ביטחון וחופש!

ככל שנדע להיות ברורים ולהגדיר לחניכים שלנו את כללי השבט, את הזכויות והחובות של החניכים ונהיה עקביים בהתייחסותנו להתנהגותם החיובית והמכבדת ומאידך להתנהגותם הלא מקובלת, ניצור בליבם ביטחון וחופש.

כפי שהילדים ואמהותיהם חשו ביטחון בגבולות הגדר שנבנתה בגג המגדל, כך אנו נקנה את הביטחון לחניכנו בשבט.

חשוב לזכור, עלינו "לבנות גדר" כלומר להציב גבולות ברורים והגיוניים, כי גם החוקרים שערכו את המחקר מחד לא בנו גדר נמוכה מידי כי אז המשתתפים היו פוחדים להציץ ולראות את הנוף וגם לא בנו גדר גבוהה מידי כי אז יכלו לפספס את הנוף היפה הנשקף מהבניין ואת מבט הציפור...

אז בואו נגיד שאם עומדים על בניין גבוה כדאי שתהיה גדר- חזקה מספיק וגבוהה מספיק- אבל לא גבוהה מידי, כדי שנוכל להסתובב שם בכיף ולראות את הנוף אבל בלי לפחד ליפול... גבול שייתן ביטחון.

נכון, יש כאלה שיגידו- "מי בכלל צריך גדר?! אני מספיק בוגר וחכם כדי לדעת עד לאן ללכת.."

אבל זה לא כזה פשוט... כי לא תמיד אנחנו על גג הבניין ולא תמיד ברור לנו איפה עובר הקו בין נכון ללא נכון בין בטוח ללא בטוח.

ניקח לדוגמה, פעולת צופים רגילה- להגיע בזמן לפעולה זה חובה או רשות? לבוא בחאקי? להתפרע? להרביץ? איפה עובר הגבול בין מדריך – שאומר מה עושים, לבין חבר שצוחק עם החניכים שלו? הרבה פעמים בחיים הגבולות הם שקופים, לא תמיד ברור איפה לשים אותם ועוד יותר קשה לדעת איך לשים אותם.

נכון, יש קווים ברורים, לדוגמא- אין אלימות. אבל לפעמים יש גבולות מטושטשים.. למשל- הוחלט שאין הפסקות במהלך פעולה והחניך רוצה לדבר בטלפון... הוא באמת חייב לדבר עכשיו או שבודק אותנו?

ואם ניתן לו- פתאום ירצו כל שאר החניכים גם ללכת? לא פשוט.

 

אולי זה קצת יעזור:

-           מי קובע- המדריך או החניך: הגבול הראשון שצריך לעבור הוא הגבול שבין מדריך לחניך. המדריך צריך להרגיש בטוח במקום שלו כמדריך ולדעת שאפשר להיות גם מדריך שצוחק וכייפי אבל גם יודע לשים גבולות, ככל שהמדריך יהיה יותר ברור כך ירגיש החניך קרוב ובטוח עם המדריך.

-           הגדרת הכללים מראש: כבר מההתחלה צריך להיות ברור מה מותר ומה אסור, זה עוזר גם לחניך וגם למדריך.

-           רגישות וגמישות: למרות ששמים גבול ברור שהמדריך צריך להיות גם קשוב ורגיש לחניכים,כי כל חניך שונה, לכן חשוב שמדריך ידע להיות גמיש. כלומר, כל עוד הגבולות נשמרים בעקביות ניתן להפר אותם במצבים חריגים ומיוחדים -תוך מתן הסבר הגיוני לכלל החניכים למה מפירים את הגבול.

-           תגמולים ותוצאות :תגמולים- מדריך יכול ליצור מערכת של פרסים או תוצאות על התנהגות של החניכים- לא בהכרח פרסים חומריים, מספיק שהוא מחליט כי בסוף כל פעולה הוא משבח את החניך המצטיין של היום (כל מדריך בוחר את הקריטריונים שלו להצטיינות- בהתנהגות, שפה, חברות,שיתוף פעולה, השתתפות וכו'). תוצאות- הן התגובה להתנהגות לא רצויה של החניך כאשר כל מדריך מגדיר מה היא ההתנהגות הלא רצויה וגם מהי התוצאה (ניתן לתת נקודות חובה, ולציין את אותו חניך בסוף הפעולה כחניך עם תוצאה, וכו') חשוב לתת תוצאות מצמיחות, מטלות שממגרות את ההתנהגות הלא רצויה.

-           שמירה על "חזית מאוחדת": במקרים בהם יש יותר ממדריך אחד המדריכים את הקבוצה, חשוב ששני המדריכים יקפידו על הכללים, כדי שלא יהיה מצב בו החניכים ינצלו את "הפרצה", כך החניך יבין שאתם רציניים ושאין דרך לעקוף את הגבול.

-          חוזה: אם החניך מתנהג שלא לפי הכללים שקבעתם אפשר וכדאי לכתוב איתו חוזה- בו הוא מתחייב להתנהג לפי הכללים שנקבעו והוא גם בוחר מה תהיה התוצאה אם לא יתנהג כמקובל... ומכוון שזה חוזה ושני הצדדים מתחייבים אז גם המדריך מתחייב- לעזור, להקשיב, לאפשר זמן "אוורור" וכו'.. לפי החניך ולפי מה שהמדריך יכול להתחייב אליו, כמובן שני הצדדים חותמים.

-          לדעת לבקש עזרה ועצה: לעיתים אנחנו מתלבטים לבד עם עצמנו האם זה הזמן להציב גבולות או כדאי לחשוב ורק אח"כ? איך להציב לו/לה את הגבול? איך יבין/תבין? מה יעזור לעשות השינוי בהתנהגות שלו/ה? ניתן ואף רצוי לענות על שאלות אלו לאחר חשיבה ואפילו התייעצות עם חברים לצוות, זה לרוב עוזר...

 

לכל שאלה או/ו התייעצות

אנחנו כאן בשבילך

מחלקת נוער וקהילה

תנועת הצופים 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 4 תגובות | הוספת תגובה


1. כתבה מועילה...
נכתב על ידי מיכל דויטש גומברוף משבט עידן בתאריך 17/11/2011 בשעה 23:22
2. עלווה את תותחית
נכתב על ידי נדב חייק ברוך משבט עידן בתאריך 20/11/2011 בשעה 21:21
3. פה לשרותכם תמיד
נכתב על ידי עלווה דפני ממחלקת נוער וקהילה בתאריך 6/12/2011 בשעה 16:05
4. תודה, נדב:)
נכתב על ידי עלווה דפני ממחלקת נוער וקהילה בתאריך 6/12/2011 בשעה 16:06