zofim.org.il
  
 


 
מגזר עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מגזר עדת הצופים » כתבה: בין הדר להידור

תמונת מגזין בין הדר להידור פורסם על ידי ליאורה מינקה
בתאריך 12/10/2011
בכתבה זו צפו 2489 גולשים
נכתב במקור על-ידי קול צופייך ופורסם כאן

מסופר על אחד מתלמידי הבעל שם טוב, שהפרוטה לא הייתה מצויה בכיסו, ומשקרבו ימי חג הסוכות, היה כל-כולו טרוד בשאלה איך יעלה בידו להשיג אתרוג מהודר, מצרך שהיה נדיר ויקר ערך, כדי לקיים את החג בשמחה ובטוב לבב. אירע המקרה וממש ימים ספורים לפני החג, זימן לו הקב"ה סכום כסף גדול. החסיד לא היסס לרגע, ועוד לפני ששם פעמיו לביתו, הזדרז לבחור ולרכוש אתרוג מן המהודרים ביותר, כמובן עם פיטם, כמנהג החסידים. בקפידה רבה וידא שאין בו רבב ולא נראה בו אפילו כתם או נקודה שחורה שתפגום בהידורו. עם שובו הביתה, מיהר לספר לאשתו בהתלהבות על ההזדמנות הגדולה שנזדמנה לו לרכוש אתרוג מובחר ויפה.

האישה, באופן טבעי, הייתה נלהבת פחות ולא חסכה מילות תוכחה מבעלה: "אין לנו פרוטה לפורטה, אין לנו מספיק כסף לרכישת מזון לסעודות החג, איננו מסוגלים לרכוש זוג נעליים חדשות לילדים, וזה סדר העדיפויות שלך? עד שסוף סוף הגיע קצת כסף, אתה מוציא כמעט את כולו רק לרכישת אתרוג?" בזעמה כי רב, נשכה האישה את הפיטם של האתרוג ופסלה אותו.

החסיד נעמד אין אונים. שמחתו הגדולה הפכה לצער ולעצב עצום ולפתע הבין את גודל המכה שניחתה עליו: גם בלי כסף, גם בלי אתרוג וגם אישה זועמת לצידו. בעוד דמו רותח וכעסו גואה, החליט "לספור עד עשר", לנשום עמוק ולא להגיב באופן ספונטני. המתין דקה ושתיים, נרגע קצת, התעשת ואמר בלבו: הרי ריבונו של עולם, זה אשר ציווה עלי ליטול ארבעה מינים בסוכות, ולשמו קניתי אתרוג מהודר, הוא גם זה אשר ציווני להימנע מכעס מיותר, ובודאי לשמוח בחג. התאפק האיש, הצטננה דעתו ולפתע גילה גם את נקודות הזכות והצדק בדברי רעייתו.

סיפור זה, בין אם כך בדיוק קרה או רק משל היה, צריך ללמדנו מוסר פשוט: אם האדם מדקדק על הדר אתרוגו, מקפיד כל כך ובוחן בזכוכית מגדלת שלא יימצא שום פגם ולא תיראה בו ולו השריטה הדקה ביותר – על אחת כמה וכמה חובה עליו להקפיד שלא תימצא שום נקודה שחורה בליבו. הרבה יותר חשוב מהדר האתרוג, הוא ההידור שבין אדם לחברו ובין איש לאשתו ולמשפחתו. לעיתים נדמה שסדר העדיפות לגבי הדר והידור משתבש משהו בחיי היומיום שלנו.

בעל ספר החינוך כותב כי נטילת ארבעת המינים מסמלת עבור האדם את הצורך לשעבד לעבודת ה' את כל כוחותיו; הלולב דומה לעמוד השדרה, עלי ההדס דומים לעיניים, עלה הערבה דומה לשפתיים, והאתרוג – ללב. ללמדך, שהאדם צריך לשעבד את כל כולו – גוף ונפש – לעבודת הבורא, על כל רבדיה ומשמעויותיה.

ועוד נקודה שמשלימה את הרעיון, והיא קשורה ליחס שבין מצווה חד פעמית, כמו האתרוג, לבין מצוות שבשיגרת החיים. באופן טבעי, נוטה האדם לחבב, להקפיד ולהדר דווקא באותה מצווה שמזדמנת לו לעיתים רחוקות, פעם או פעמיים בשנה. קשה יותר להקפיד באותן המצוות שאנו נדרשים להם ביומיום. זהו טבע האדם, אך אין זאת הדרך הנכונה.

עברנו בתקופה זו כברת דרך ארוכה של חשבון-נפש אישי וציבורי, ימים של תפילות וסליחות, ימים שיש בהם תערובת של יראה ושמחה, ששיאן בצום יום הכיפורים, בהזדככות הנפש ובהתעלות של "כל נדרי" ותפילת נעילה וקול השופר המהדהד. זאת פסגה שנתית, חד פעמית, אבל החוכמה הגדולה היא ביכולת למקסם את השעה הזאת, את התחושות הללו, ולהמשיך ולמשוך את הימים האלה עוד ועוד, ככל האפשר לאורך חודשי השנה כולם. הימים הנוראים צריכים לשמש אותנו רק כפרוזדור, אבל ההוד וההדר, העוז וההידור, חייבים להמשיך ולרומם את דרכנו גם בחיי השגרה ובימי החולין. איך שומרים שגחלת החוויה הרוחנית הזאת לא תכבה?

אולי גם בשביל זה ניתן לנו חג הסוכות. הסוכה כתחנת מעבר נוספת בין הפסגה הרוחנית של יום כיפור לבין ימי החולין. שבוע נוסף של חג, המעסיק אותנו במצוות מעשיות – ובהן בניית סוכה ונטילת ארבעת המינים, כדי ללמדנו כיצד ראוי לקחת מן הקדושה והרוחניות של הימים הנוראים ולהעבירה גם אל עולם המעשה והחולין, לפעול בשגרה של התעלות.

יהי רצון שנשכיל ונדע להבין ולהפנים את המשמעויות הרוחניות של חג סוכות, את ההדר וההידור בעומקם הרעיוני. הלוואי ונשכיל כיחידים וכחברה שלא יהיה במעשינו פגימה. נשתמש בזכוכית המגדלת פנימה, ונדקדק לא רק בעת בדיקת האתרוג ולא רק במקרים חד-פעמיים, אלא ביחסינו עם הסביבה, עם המשפחה והחברה, בחיי היומיום השוחקים. 

ליאורה מינקה, יו"ר אמונה - תנועת האישה הדתית לאומית, בעבר ייצגה את המפד"ל במועצת העיר תל אביב-יפו ובמועצה הדתית בעיר. כיום מכהנת בדירקטורים ובוועדות ציבוריות וממלכתיות שונות. נשואה לשמוליק , אם לארבעה וסבתא לנכדים ובהם יותם ונעם ברנד חניכי שבט להבות של עדת הצופים בירושלים

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה