zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » כתבה: פעולות שכבה

תמונה קטנה פעולות שכבה פורסם על ידי אמיר שריד
בתאריך 10/10/2011
בכתבה זו צפו 7486 גולשים

השנה תנועת הצופים שמה דגש דווקא על הדרכת השכבה הבוגרת. בואו נחשוב רגע: יש טעם בכלל בפעולות שכבה? בהעשרות? ברור שזה כיף להרגיש חניך, אבל לא תמיד יש זמן בין התפקיד בשבט ללימודים/חברים/משפחה/תחביבים (או הכול ביחד), ועם כל העומס הזה - למי יש בכלל זמן ליהנות?

רגע, מה קורה פה? מה המטרה בכל העומס שאנחנו לוקחים על עצמנו כחברי שכב"ג אם בסוף היום לא כיף לנו? אנחנו מבקשים תפקיד משמעותי בשבט, לוקחים תפקידים בבית, משקיעים בלימודים, מבלים עם חברים... כל זה לא מיועד שיהיה לנו כיף? אפילו ההשקעה בבית הספר מיועדת כדי שבטווח הארוך נוכל להשיג עבודה שבה יהיה לנו כיף.

אז שימו לב מה קורה לנו פה: אנחנו רודפים אחרי מה שאמור לתת לנו אושר בעתיד: מחר, בשבוע הבא, בסוף השנה או בעוד עשר שנים. ומה אז? האם נדע ליהנות ממה שעשינו והשגנו? אני יודע שבתכל'ס, רובנו לא נעצור רגע לפני שנמשיך לרוץ ולרדוף אחרי האושר.

אבל מה האפשרות השנייה? להתמקד רק במה שעושה לנו כיף עכשיו ולשכוח מהעתיד? לפי הגישה הזו, אם יש לך משבר בהדרכה ורע לך כרגע - פרוש מהתפקיד. נכשלת במבחן ואתה עצוב - נשור מהלימודים. ההורים כעסו עליך כי לא עשית כלים - ברח מהבית. מי שחושב רק על מה שכיף לו כרגע, בטווח הארוך לא יהיה לו כיף בכלל.

הפתרון הוא, כמו תמיד בחיים, איפשהו באמצע. מותר (ורצוי) לקחת תפקיד משמעותי בשבט, בבית, בלימודים, אבל חשוב לדעת את המידה, ולמצוא את השילוב האידיאלי בין מה שעושה לנו טוב עכשיו למה שיעשה לנו טוב בטווח הארוך.

ויש מקומות שבהם אפשר גם וגם. לא קל למצוא מסגרת שבה גם יהיה לך טוב עכשיו, וגם תשקיע לטווח הארוך, אבל יש מקומות כאלה. אני מקווה שבשלב כלשהו יוצא לכם לחוות את זה בלימודים או בתפקיד בשבט: וואו, איזה כיף היה ביום הפעילות היום! איך אני שמח על הציון שקיבלתי במבחן! וחוץ מזה גם הציון יעזור לי להוציא תעודת בגרות טובה, והפעולה הטובה תחזק את הקשר שלי עם החניכים.

כמעט ואין מסגרת שבה כל הזמן טוב לך וגם אתה משקיע בעתיד שלך. אין תפקיד בשבט ואין מקצוע בלימודים שבו תצליח כל הזמן, יהיה לך כיף, ובסוף השנה תרגיש שאתה מרוצה מהתהליך שעשית. לא עשית שום תהליך אם כל הזמן הצלחת.

אבל יש מסגרת שזו בדיוק המטרה שלה: כשאתם כותבים פעולה, המטרה שלכם היא שהחניכים יגשימו את המטרה הזו, ייהנו בפעולה אבל גם יקבלו חינוך ערכי ומשמעותי. ומי דואג לכם? באיזה מסגרת דואגים גם שיהיה לכם כיף וגם שתקבלו כלים שיעזרו לכם בטווח הארוך?

אז עצרו רגע (כן, פנו רגע בין התיק טיול ללמידה לבוחן בתנ"ך!), צאו לשבט, ובואו לפעולת שכבה. 

פרסם כתבה »


תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה