zofim.org.il
  
 


 
אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: שבת בוגרים-פרשת "כי תצא"

תמונת מגזין שבת בוגרים-פרשת "כי תצא" פורסם על ידי קול צופיך
בתאריך 8/9/2011
בכתבה זו צפו 1287 גולשים
נכתב במקור על-ידי אלעד סירקיס

 

יצא בתאריך י' אלול התשע"א, 9/9/11

חשיבות החינוך הבלתי פורמאלי
אלעד סירקיס


אלעד סירקיס, בן 27, גר בירושלים, בוגר גדוד יובל, שבט משואות. סטודנט למשפטים באוניברסיטת בר אילן וחבר מערכת בכתב העת "תרבות דמוקרטית" בהוצאת אוניברסיטת בר אילן.

"החינוך הבלתי פורמאלי הוא כלי להתמודדות עם תופעות מסוכנות כמו אלימות, זאת באמצעות יצירת תרבות פנאי אלטרנטיבית לילדים ולבני נוער". (שר החינוך, גדעון סער)

המציאות החברתית שהובאה אלינו מבריטניה לפני כחודש בכלי התקשורת מציגה תמונה מדאיגה. תמונות של בני נוער בגלאי 11-12 הבוזזים חנויות ותחושת אנרכיה רבתי. אמנם נכון הוא שמדובר באזרחים משולי החברה כגון: מהגרים ובני מיעוטים אבל גם אלו זכאים לחיים הוגנים ורווחה חברתית אשר היו יכולות למנוע את אשר קרה.

 

כיום בעידן האינטרנט החולש על כל חלקת אדמה טובה, כאשר הכל מונח לפתחו של בן/ת הנוער (הטוב והרע, החיובי והשלילי) יש חשיבות יתר למסגרות הבלתי פורמאליות דוגמת תנועות הנוער והמרכזים הקהילתיים המהווים השלמה חיובית לחינוך הפורמאלי.

כאמור מסגרות אלו מוסיפות נדבך חשוב ומשלים לנדבך החינוך הפורמאלי. החינוך לקבלת השונה, להדברות, לעזרה לזולת ואהבת המולדת הם רק חלק קטן מהערכים ומהתועלת הנובעים מחברות בתנועות הנוער. כמו"כ האחרונות מפחיתות מצבים בלתי רצויים של אלימות, סמים ופשע.

לא בכדי השכילה הממשלה להעביר השנה את חוק הרשויות המקומיות (מנהל יחידת הנוער ומועצת תלמידים ונוער), התשע"א–2011 (הועבר ב 30.03.2011) אשר מעגן את הפעילות הקהילתית ונותן במה לבני הנוער להשמיע את קולם בתצורת החינוך אותה הם רוצים לקדם. החוק נותן מעמד סטטוטורי (חוקי) למועצות התלמידים והנוער הרשותיות, הכוללות תלמידים הלומדים וגרים בתחומי הרשות המקומית, המבקשים לקדם את מטרותיהם של בני הנוער ברשות ורווחתם. החברים נבחרים בבחירות דמוקרטיות ועוסקים במתן ייעוץ לראש הרשות בעניינים הנוגעים לתלמידים ובני נוער.

מהלך זה שבוצע כמו תהליכים אחרים לשיפור החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי חיוניים לבניית תשתית לדורות הבאים. אני מאמין כי החברה הישראלית מעוניינת לקדם עצמה בחינוך טוב אשר בסופו של יום יביא לחברה טובה יותר שתהיה מלוכדת יותר ואשר תשכיל להתמודד עם משברים מבפנים ומבחוץ בצורה טובה יותר. היום יותר מתמיד תפקידם של תנועות הנוער הוא מרכזי ומשמעותי בקידום מטרה זו.

תנועות הנוער בכלל, ועדת הצופים בפרט, יכולות וצריכות לקחת חלק משמעותי בעיצוב אותו חינוך משלים אשר יהווה בסיס לדור/החברה הבאים.
על תנועות הנוער לפעול מתוך מודעות למצב החינוך הפורמלי החסר כיום ולמצוא כיצד להשלים אותו. זאת יוכלו לבצע בין השאר ע"י יצירת והעברת פעילויות המחזקות את הזהות הלאומית והאישית של היחיד, פעילויות מרחיבות אופקים ופעילויות אינטגרטיביות בין מגזרים ואוכלוסיות שונות.

ברוח הדברים ארצה לסיים בנושא חשוב העולה בפרשת השבוע:

בפרשת "כי תצא" אפשר למצוא את פסוק אחד שמלמד אותנו המון והוא הפסוק על מצוות השבת אבידה: "וכן תעשה לכל אבדת אחיך אשר תאבד ממנו ומצאתה, לא תוכל להתעלם "
(דברים כב, ג).

ניתן להבין את המילים "לא תוכל להתעלם" כמלות המפתח לכל מערכת החינוך. מערכת המחויבת לעודד מעורבות ואכפתיות. הפרשנות למילים אלו יכולה להיות מרחיבה או מצמצמת. חלק מהפרשנים, כאבן עזרא נטו לדרוש מילים אלו כדרישת מינימום - סף הכניסה לאי התעלמות מאבידה ובעצם מצרכי האחר מחייב כל אחד לצאת ממסגרתו האישית ולהבין את היותו חלק מקולקטיב.
לעומתו פרשנים אחרים כמו ר' משה אלשיך מציבים רף אידיאלי לפיו יש ליצור מערכת חינוכית המחנכת בהתמדה לנתינה ולערנות, כמו צופים העומדים נכונים למשימה, להתנדבות ובניית חברה טובה.

חזקו ואימצו!

 


 
 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה