zofim.org.il
  
 


 
אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: בעין הפרשה-פרשת ''כי תצא''

תמונת מגזין בעין הפרשה-פרשת ''כי תצא'' פורסם על ידי קול צופיך
בתאריך 8/9/2011
בכתבה זו צפו 1500 גולשים
נכתב במקור על-ידי סיון רהב מאיר.

 

יצא בתאריך י' אלול התשע"א, 9/9/11

לשים מעקה
סיון רהב מאיר


סיון רהב מאיר, כתבת ומגישה בחדשות ערוץ 2 ובגלי צה"ל

לפני שנתיים מונה אחד ממתפללי בית הכנסת שלנו ברמת השרון, יעקב שיינמן, לשופט מחוזי בבית המשפט בפתח תקווה. הרב יהודה בוטמן, שליח חב"ד ברמת השרון, אמר לו אז בקידוש החגיגי שנערך בשבת בבוקר לרגל האירוע, רעיון תורני שלא עוזב אותי. פרשת השבוע הייתה, גם באותו שבוע, פרשת "כי תצא", והרב דיבר על הפסוק "כי תבנה בית חדש, ועשית מעקה לגגך, ולא תשים דמים בביתך כי ייפול הנופל ממנו". לכאורה, זה פסוק ברור שמזכיר יותר הוראות-יצרן או שלט-אזהרה מאשר את תורתנו הקדושה. השנה בפרשת כי תצא הלכתי לחפש את המקור המלא לדברים שהרב נשא אז לרגל קידומו של השופט מבית משפט השלום למחוזי. זו שיחה שלמה וארוכה של הרבי מלובביץ' שמבארת את הפסוק באופן סמלי, חסידי, ומסבירה איזה מעקה כל אחד מאיתנו צריך לעשות ומתי.

הדברים האלה נכתבים לעלון שלכם תוך כדי התלבטות שלי האם לומר את הרעיון הזה השבוע גם בתכנית שלי ושל בעלי בגלי צה"ל, בימי שישי בצהריים. אני לא יודעת אם ציבור שלא מכיר מקרוב את דרך הדרשנות של חז"ל ושל החסידות, יבין לגמרי את העיקרון. מכל מקום, הצופים הדתיים בטוח יבינו... הנה כמה טעימות מתוך השיחה ההיא של הרבי מלובביץ', על הפסוק מפרשת השבוע שלנו:

"כי תבנה בית חדש – כל אדם שבונה בית חדש, מקבל תפקיד חדש, מתחתן ומתחיל מסלול חדש, עולה בדרגה ומשתדרג צריך להיות מודע לסכנה של 'כי ייפול הנופל'. צריך לעשות 'מעקה', כלומר להוסיף קבלות טובות, מצוות ומעשים טובים כדי להתגבר על הסכנה.

כאשר משתנה מעמדו של אדם, אומרת לו התורה: 'ועשית מעקה לגגך'. אל תסתפק ב'מעקה', בגדרים ובסייגים, שהיו לך עד עתה. אל תחשוב שאם עד עכשיו עמדת בניסיונות, אתה מובטח ומוגן מפני הקשיים החדשים. עליך לעשות 'מעקה' חדש. אתה עובר עכשיו ל'בית חדש', נכנס אל תוך העולם והאתגרים שהוא מזמן, ועליך להציב לעצמך גדרים חדשים, כדי שלא תגיע, חלילה, ל'ייפול הנופל'.

המעבר הזה ל'בית חדש' קיים, במובן מסוים, בכל יום. זהו המעבר מאווירת הקדושה שבה שרוי האדם בבוקר, כשהוא שקוע בעבודת התפילה ובלימוד התורה שאחריה, אל היציאה לעבודתו, לחיי הפרנסה ולשאר צרכיו. מד' אמות של תפילה ותורה הוא עובר באחת אל ל"ט מלאכות החולין. גם כאן עליו לבנות 'מעקה', כדי שענייני העולם לא יגרמו לו נפילה רוחנית ('דמים בביתך').

במה גדול כוחו של המעקה? בכך שהוא חזק מן האדם עצמו. לו היינו סומכים על האדם עצמו, לא היינו זקוקים למעקה. הצורך במעקה בא דווקא מפני החשש, שמא הזהירות העצמית לא תספיק, ולכן יש צורך להגן על האדם באמצעות מעקה, שיוכל לבלום אותו מליפול.

פירוש הדבר במילים פשוטות - להוסיף בפרטים מסוימים, בהידור מצווה, בזהירות יתרה מאיסורי 'לא תעשה' ובהנהגות טובות. גם דברים שאולי לא היו הכרחיים באווירה של תורה וקדושה, עכשיו הם הכרחיים, משום שהם צריכים להגן על האדם מפני נפילה.

הדברים קשורים גם לראש השנה המתקרב. האדמו"ר הקודם (שלפני הרבי מלובביץ') הורה לקבל הידורי-מצווה חדשים בכל ראש-השנה, כי בראש השנה נמשך אור חדש. יש כאן עיקרון זהה: הואיל ומתחילה שנה חדשה, שהיא 'בית חדש', צריך לעשות 'מעקה' על-ידי החלטות טובות נוספות".

 


 
 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה