zofim.org.il
  
 


 
מחלקת שיווק ויחסי ציבור
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת שיווק ויחסי ציבור » כתבה: ''גיוסים''? הצחקתם אותי

תמונת מגזין ''גיוסים''? הצחקתם אותי פורסם על ידי אודי לבון
בתאריך 1/9/2011
בכתבה זו צפו 13939 גולשים

כולנו גדלנו והתרגלנו למושג "גיוסים". "בשבוע הבא יוצאים לגיוסים", מכריז המרכז. "אל תשכחו לחלק פליירים בגיוסים" מזכיר הרשג"ד. אבל בואו נעצור לרגע לחשוב- מה הכוונה במילה "גיוס"? המילה רווחת מאוד בצה"ל, כאשר קוראים למועמדים לשירות בצה"ל ומגייסים אותם, אך האם המועמדים לצופים ולצבא דומים? כמובן שלא, בעיקר משום שלחיילים אין אפשרות לבחור האם להגיע לצבא. ולילדים?

בעבר הרחוק היו מגיעים לצופים הרוב הגדול של הילדים. בארץ ישראל של שנות ה – 60 לנוער לא היה שלל אלטרנטיבות לפעילות פנאי אחר הצהריים. הקניונים, הטלוויזיה, החוגים והגירויים הרבים שעוטפים היום את הילדים כמעט ולא היו קיימים, ולכן תנועות הנוער היו צריכות רק "לגייס" לשורותיהן את נוער ישראל. המציאות של היום, כולנו יודעים, השתנתה לגמרי- ולכן חשוב לשנות גם את דרך החשיבה ואופן הפעולה שלנו בנוגע להצטרפות חניכים חדשים וותיקים. המדריכים של היום לא יכולים להרשות לעצמם לחשוב שהם רק צריכים "לגייס" והנוער כבר יצטרף בהמוניו. יש צורך בחשיבה יצירתית, השקעה אמיתית ופעילויות נוספות שיוזכרו בהמשך.

 

החניך כלקוח, הפעולה כמוצר

"הלקוח תמיד צודק" – זו קלישאה שכולנו מכירים, והיא רלוונטית בשנות ה - 2000 יותר מתמיד. אני מגיע מעולם הצופים, גם אצלי ערכים קודמים לכמות החניכים בשבט. לצד תשומת הלב לערכים ולתכנים, עלינו להקדיש מחשבה רבה לחניך עצמו, בייחוד בגלל שאנחנו חיים בעולם ה"מגיע לי", "אני אתלונן", ו"אם לא טוב לי אני הולך". אין לנו את הפריווילגיה להשקיע מאמצים רק בפעולה, היום ההשקעה צריכה להיות בחניך לא פחות מהפעולה.

מתודה קצרה – בחן את עצמך: האם אתה משקיע בחניך שלך?

1.  היית פעם אצל החניך שלך בבית?

2. האם התקשרת פעם לחניך שחלה?

3. האם שאלת את החניך שלך מה ירצה לעשות בפעולה הבאה?

4. האם אתה יודע מה שמות הורי החניך שלך (מבלי להסתכל בקבלה מטיול פתיחת שנה...)?

5. אילו תוכניות טלוויזיה החניך שלך אוהב לראות?

6. מה התחביבים של החניך שלך?

7. מה מפחיד את החניך שלך?

עם יד על הלב, אתם שלמים עם התשובות שלכם? אם לא, עדיין לא מאוחר, כדי להיות מדריך טוב, כדי להביא את החניך לצופים ולהשאיר אותו לאורך זמן, המדריך צריך להכיר אותו באמת!

כאשר תבקרו אצל החניך בבית תכירו מה מצבו המשפחתי והכלכלי, כשתתקשרו אליו שהוא חולה זה יעלה לו חיוך (שייזכר גם אם תעצבנו אותו בטיול פתיחת שנה), כשתכירו את שמות הוריו תצאו גדולים כאשר "אמא של יובל" תתקשר ותענו לה בשמה הפרטי (תאמינו לי זה יפתיע אותה כמה אתם מכירים את החניך), ואם תמנעו מפעולה שהתוכן שלה גורם לחניך לפחד, זה אומר שאתם מכירים את החניך שלכם, מבינים אותו, וככה אני בטוח שמדריך השנה בדרך אליך.

ומה לגבי כתיבת הפעולות והעברתן? כיום עולם המוצרים/שירותים בתחרות מתמדת, לכל דבר יש אינספור אלטרנטיבות. אגב, סלחו לי שאני מדבר על פעולה כמוצר/שרות אבל בשנת 2011 ובטח כאשר מדברים "שיווקית", חשוב מאוד להתייחס לדברים כלשונם. חברות משקיעות היום הון כדי לשפר את המוצר שלהם ולהיות טובים יותר מהמתחרים. מוצר שעונה על הצרכים והרצונות של הצרכן בצורה הטובה ביותר ככל הנראה ינצח, אז מה זה אומר עלינו?

לפני שאתם כותבים פעולה, כמה המלצות: קחו בחשבון את נתוני החניכים שלכם- אפילו הנתונים הבסיסיים ביותר (גיל, מין, אזור מגורים, תחומי עיסוק, תחביבים וכו'), והתאימו את הפעולה לנתונים שאספתם. כבר נתקלתי במדריך שהעביר פעולת צבא לחניכות בכיתה ד'... תשקיעו בפעולה, אי אפשר לעבוד על חניכים היום, גם לא על חניך שכבה צעירה. פעולה לא מושקעת צועקת "עשו אותי דקה לפני הפעולה", והחשוב ביותר: ערכו משוב על הפעולה שלכם והשתפרו לפעולה הבאה- ככה יהיה לכם מוצר מנצח!

יש מתחרים לצופים!

האם יש מתחרים לצופים? בואו נעשה רשימה קצרה ונבחן את האלטרנטיבות של החניך:

1. תנועות נוער אחרות

2. חוגים: ריקוד, טיסנאות, חוגי סיירים ועוד'

3. ספורט

4. טלוויזיה

5. מחשב

6. קניונים (במיוחד הממוזגים)

אולי הרשימה קצת הפתיעה את חלקכם, למה מחשב? וטלוויזיה?.. אל תשלו את עצמכם - טכנולוגיה היא מתחרה. כאשר חניך שוקל האם לצאת מהבית ביום שלישי לפעולה בצופים או אולי לבלות שעה נוספת בפייסבוק – זו תחרות רבותיי!

אז מה עושים? אני לא מצפה שאף מדריך יקים מתחרה לרשת פייסבוק. סן דזה (פילוסוף סיני שכתב ספרים רבים על יחסים בינלאומיים) כתב "דע את האויב, ודע את עצמך". הכוונה מאוד פשוטה: הכירו את כל החזקות והחולשות של המתחרים שלכם, ודעו לנצל זאת בעזרת המשאבים העומדים לרשותכם.
לדוגמה- הפייסבוק הוא מתחרה רציני? נצלו אותו לטובתכם: שווקו את פעילות הצופים בפייסבוק, תנו טעימה מהפעילות הבאה, סקרו את הפעילות הקודמת, והכי חשוב- תיצרו סקרנות אצל הגולש הצעיר, סקרנות חזקה שתגרום לו לנטוש את המסך ולבוא לראות מה הכנתם לפעילות...

לסיום, רגע לפני הגיוסים, מדריכים יקרים- יש לכם הרבה עבודה. בשבועות הקרובים תפקיד נוסף חשוב מוטל עליכם, להיות אנשי השיווק של הקבוצה שלכם. הרבה מחשבה ולמידה מקדימה, הרבה יצירתיות והרבה השקעה, יביאו בסוף את התוצאה הטובה.

מצורף לינק לאתר מחלקת שיווק בו תוכלו למצוא כלים שיעזרו לכם בגיוס החניכים בתחילת שנה, באתר תמצאו סרטים, מצגות, תמונות, כתבות על הצופים ועוד....

אז שיהיה בהצלחה,

ועם פעילות מוצלחת שלכם אולי נשנה את פתיח שיר הצופים -  "יש השואלים עלינו מי אתם כבר לא יודעים..."

אתר מחלקת שיווק -  http://pr.zofim.org.il

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 1 תגובות | הוספת תגובה


1. אם כבר פייסבוק,
נכתב על ידי אור יקיר משבט גלעד בתאריך 4/9/2011 בשעה 23:06