zofim.org.il
  
 


 
אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: שבת בוגרים - פרשת חקת

תמונת מגזין שבת בוגרים - פרשת חקת פורסם על ידי קול צופיך
בתאריך 30/6/2011
בכתבה זו צפו 1922 גולשים
 
 

יצא בתאריך ל' בסיוון, א' דראש חודש תמוז, התשע"א 2/7/11

המקל והגזר
אליטוב בן פזי


 

אליטוב בן פזי, בן 33, נשוי ליוני ואב ליהל מתן וזהר.
בוגר שבט "אלעד" ובעבר ריכז את שבט "משואות".
היום מפיק ב'ערוץ מאיר לילדים' ורכז 'קו סיוע לגברים ונערים דתיים נפגעי תקיפה מינית

 מתי הרגשת שהעונש שקיבלת אכן נגע בך משמעותית?

ענישה או הערה קשה – מי מביניהן משפיע יותר?

"המקל והגזר" מבטאים שתי שיטות התייחסות. האם מעשה חמור הדורש טיפול מצריך ענישה ברורה על מנת שהוא לא ישנה או שאולי הערה קשה ודיבור נכון יתרמו את פעולתם בצורה טובה ומועילה יותר?

"קח את המטה והקהל את העדה אתה ואהרן אחיך ודברתם אל הסלע לעיניהם ונתן מימיו והוצאת להם מים מן הסלע והשקית את העדה ואת בעירם" (במדבר כ', ח')

המדרש:

עם ישראל דורש מים בצורה תקיפה, והקב"ה מוציא להם מים מן הסלע. חז"ל רואים באופן הגישה אל הסלע נתינת מוסר לעם ישראל על חטאו:

"'ודברתם אל הסלע', והכיתם לא נאמר, א"ל כשהנער קטן רבו מכהו ומלמדו, כיון שהגדיל בדבור הוא מיסרו, כך אמר הקב"ה למשה כשהיה סלע זה קטן הכית אותו שנאמר 'והכית בצור' אבל עכשיו 'ודברתם אל הסלע' שנה עליו פרק אחד והוא מוציא מים מן הסלע"

(ילקוט שמעוני חקת, תשסג)

בעולם החינוך מוכרת השיטה של "המקל והגזר". בשיטה זו מושם הדגש דווקא על "ו" החיבור שמבטאת פעולה רודפת פעולה - ענישה ולאחריה קירוב. לעתים מדובר בפעולה חינוכית אחת בה מופיעים המקל והגזר בו זמנית, כפי שמוצאים אנו בתגובת הקב"ה לחטא מי מריבה.

עם ישראל נמצא במצוקה של מחסור חמור במים. אמנם במצבים דומים בעבר, הושיע הקב"ה את העם בהשגחה פרטית, אך כאשר הגוף דורש את שלו, הזיכרון וההיגיון באים פחות לידי ביטוי. העם דורש בצורה די תקיפה: "וירב העם עם משה..." (כ', ג'). ויותר מכך העם מתנהג ככפוי טובה, רק ממשיך להתלונן ולהתלונן וכאן מגיעה שיטת החינוך החשובה שאולי מנסה ללמד גם אותנו מעט על שיטות החינוך הנכונות- בטח בחינוך של קבוצה גדולה, אומה.

 הקב"ה מתווה את דרך הפעולות להתמודדות במצבים כגון אלו :

"קח את המטה" – העונש ניצב כתפאורת הרקע ומסמל את האלטרנטיבה בלבד.

 "אתה ואהרן אחיך" – שדר כפול של הנהגה תקיפה ודרכי שלום.

"ודברתם אל הסלע לעיניהם" – גם במצב של קשיות לב, הדיבור יכול להועיל.

"דבור באווירה של מקל" - היא השיטה המתאימה כרגע לטיפול במצב, שילוב של התייחסות והבנת הבקשה יחד עם הצגת קו קשוח המביע הסתייגות מדרך הצגת הדברים כדרישה.

נראה שהכלל "דיבור באווירה של מקל" מלמדנו שמנהיג ומחנך צריך לנקוט דרכי תגובה שונות במקרים שונים, ולעתים אף במקרה בודד לנקוט פעולה כפולה!

ואולי כל הענין נותן הסבר ברור יותר לשאלה מדוע נענשים משה ואהרון על חוסר ההתנהלות כדברי הקב"ה - " וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת-הַקָּהָל הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָהֶם" )במדבר חוקת כ' י"ב) . הייתם צריכים להוות דוגמא אישית לחינוך נכון אבל טעיתם ורצתם לדרך הנראית קלה ומוכרת. אשר על כן טעיתם ותענשו.

עלינו ללמוד דרכי התנהגות וחינוך אלו , לדעת לזהות את הבעיה, לבחור את הכלי הנכון, לפעול בהתאם ולזכור תמיד שהצעד שבחרנו, מקל או גזר, הוא חלק מתהליך ארוך של חינוך שכולל בתוכו גם את הדוגמא האישית הגדולה של עצם בחירת הכלי הנכון להתמודדות.

 

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה