zofim.org.il
  
 


 
אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: בעין הפרשה -חקת

תמונת מגזין בעין הפרשה -חקת פורסם על ידי קול צופיך
בתאריך 30/6/2011
בכתבה זו צפו 948 גולשים
נכתב במקור על-ידי שמואל שטח
 
 

יצא בתאריך ל' בסיוון, א' דראש חודש תמוז, התשע"א 2/7/11

"לא המתים יהללו י-ה"
שמואל שטח


 

שמואל שטח משמש כמנכ"ל "נאמני תורה ועבודה".

 פרשת פרה וכן פרשיות השבוע הבאות עוסקות בטמא מול הטהור. ככלל, ביהדות, הטמא הינו מה שקשור למוות ולא לחיים. התורה מרחיקה את האדם מן המוות ואומרת לו: אסור לך להתעסק בכך- ואם התקרבת עליך להיטהר.

ביטוי לעקרון זה ניתן לראות במדרש המובא בגמרא במסכת ברכות דף י"ח ע"א.

הגמרא מתלבטת בשאלה האם יש קשר בין החיים למתים. בכל פעם היא מביאה מדרש אשר מראה כי לכאורה יש קשר, אולם היא דוחה אותו בטענה שאי אפשר ללמוד ממנו מאומה. ניתן לראות את גישת הגמרא אשר מנסה להוביל אותנו להבנה ברורה שדווקא אין קשר בין המתים לחיים.

אחד המדרשים המובאים במסגרת סוגיה זו הינו מדרש מפורסם על שמואל ואביו, המובא כאן לאחר עיבוד:

במדרש מסופר כי אביו של שמואל "אבא בר אבא" היה גבאי צדקה של מעות יתומים. לאחר מותו, לא ידעו היכן הוא שם את הכסף. לכן, שמואל בנו, הלך אל "חצר המוות"-בית הקברות, בכדי לחפש את אביו המת. אביו היה באותה שעה בישיבה של מעלה ועל כן הוא לא יכל לדבר עימו. תוך כדי הדברים ראה שמואל את נשמתו של הרב "לוי" (רב שבחייו גרם בלי כוונה לרב אחר להעלב) יושב בחצר המוות ולא בישיבה של מעלה. ביקש שמואל להעלותו ואכן העלו את הרב לוי לישיבה של מעלה. מאוחר יותר ירד אביו של שמואל כשהו בוכה וצוחק באותו זמן. בוכה על שבמהרה שמואל יצטרף לישיבה של מעלה וצוחק על ששמע ששמואל בנו הוא אדם חשוב בעולם הזה. בסוף הסיפור שאל שמואל את אביו היכן הכסף. ענה לו אביו: "לך טול אותן באמת הריחיים" הכסף נמצא שם.

מדרש זה מראה את צדיקותו של שמואל ושל אביו. אביו של שמואל "אבא בן אבא" היה כשמו: אבי היתומים. המדרש מציג כיצד שמואל ואביו הקפידו מאוד על שמירת כספי היתומים ובכך, זכה שמואל למצוא לא רק את כספי היתומים אלא גם את כספו שלו.עיון מעמיק יותר מגלה לנו אולי מטרה אחרת של המדרש: התרכז בחיים ולא במתים.

שמואל הולך לדבר עם המתים על מנת לחפש את מעותיהם של היתומים. בסופו של דבר אומר לו אביו כי הכסף אינו כאן בשמיים אלא הוא נמצא ב"אמת הריחיים"- המקום בו נטחן הקמח- המקום העגול המבטא אולי יותר מכל את העולם הזה בכלל ואת ה"עבודה" בפרט, "מעגל החיים".

אביו של שמואל נמצא בישיבה של מעלה. לכאורה הוא צריך להיות שמח בחלקו ובודאי לשמוח על שבנו יגיע גם הוא לישיבה זו. אולם רגשותיו מביעים ההפך: הוא שמח משום שבנו הוא איש חשוב בעולם הזה. והוא עצוב על שבנו עומד להגיע לישיבה של מעלה. במילים אחרות: אם אתה חושב שהנך יכול להתנתק, לעלות לשמיים ושם תמצא את הכל הרי שהנך טועה- עליך לחפש ולהתרכז בעולם הזה, שם תמצא את עיקר מבוקשך. ואכן מי שמצליח להעלות את לוי לישיבה של מעלה הוא לא אחר אלא שמואל- בן אנוש. רק מי שנמצא בעולם הזה מסוגל באמת להשפיע.

עיון במשנתו ובפועלו של שמואל מגלה לנו עוד טפח: שמואל עצמו עסק באסטרולוגיה (ברכות נ"ח:), ואע"פ שהיה בקי בשבילי הרקיע דאג להדגיש כי: "לא בשמיים היא- אמר שמואל: אין התורה מצויה באסטרולוגים" (דב"ר ח'). אם כן, אותו שמואל שהיינו מצפים שע"פ האסטרולוגיה ימצא את הכסף , מבין בעזרת אביו שלמעשה הכסף נמצא בעולמנו אנו.

פרשת פרה מדגישה לנו שוב כי הטמא הוא מה שקשור במוות. הטהור הוא החיים. התורה אינה מדברת רק לזמנה אלא לכל דור ודור. רבים גם בימינו מנסים לבטל את העולם הזה בפני העולם הבא ולומר כי המתים הם אלה שיודעים הכל ובעצם כאן, בעולם הזה, לא נשאר לנו אלא לחיות בדיעבד ואולי במקרה הטוב להתרכז אך ורק בלימוד תורה. מדרש חשוב זה מלמדנו כי עלינו להתרכז בחיים הנוכחיים. אם אתה מחפש משהו ואפילו "מעות של יתומים" אין פתרונות בשמיים. ההתרחשות המרכזית היא כאן, בחיים עצמם, בחיים המשלבים תורה ועבודה.
 

 

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה