zofim.org.il
  
 


 
מחלקת נוער וקהילה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת נוער וקהילה » ארכיון הכתבות » כתבה: חצי עולם לוקח סם

תמונת מגזין חצי עולם לוקח סם פורסם על ידי טלי אלוני
בתאריך 22/6/2011
בכתבה זו צפו 6173 גולשים

בשנת 2009 דיווחו 60,630 תלמידים מכיתות ז'- יב' שהם משתמשים בסם כלשהו... 32,300 מתוכם בסמים הנחשבים "קשים" כמו הרואין וקוקאין ,במקביל  80,260 משתמשים בחומרים נדיפים (גז מזגנים, דבק..)ו- 47,200 בחגיגת. אז מה?

 

אז הרבה מדברים על סמים ועל ההשפעה שלהם השלילית- על המוח, על ההתנהגות, על חיים... כמה באמת חושבים שזה יקרה להם? כמה חושבים שמשט אחד של וודקה הם יגיעו להרואין? כמה מאיתנו באמת מבינים מה זה עושה ?

 

יש מי שמחלק את הסמים ל"קלים" מול "קשים".. החלוקה הזאת ממעיטה מהנזקים וההשלכות שסמים "קלים" גורמים כמו- בעיות בלמידה, פגיעה בזיכרון, נזקים בלתי הפיכים למוח, מצבי רוח, דיכאונות, התפרצות מחלות נפש... למשהו זה נשמע קל?

 

ואם נעזוב לרגע את ההשפעות על המוח- תראו איך נראים אחרי שימוש בסמים :

 


מתוך האתר : http://mydrugrehab.info/wp-content/uploads/1306100477-59.jpg


מתוך האתר: http://msnbcmedia1.msn.com/j/MSNBC/Components/Slideshows/_production/ss-110225-drugs-mugs/ss-110225-drugs-mugs-08.grid-7x2.jpg


מתוך האתר: http://forum.xcpus.com/f51/shocking-mug-shots-reveal-toll-drug-abuse-46941.html

 

ב- 26.6.2011 יצוין היום הבינ"ל למלחמה בסמים. גם אנחנו יכולים לעשות משהו כדי לעזור, לעלות מודעות – בקרב החניכים שלנו ובקרב הקהילה בה אנחנו גרים, כי לסמים אין כתובת, אין מעמד כלכלי, אין העדפה של יופי או חוכמה- ברגע שאתה נכנס למעגל הם מתחילים להשפיע....

בוא נשתמש בכוח שלנו ובקול שבנו כדי לעשות משהו למען המאבק- להלן מספר רעיונות, נשמח לשמוע עמדתכם ורעיונות נוספים לפעילויות לקראת ובמהלך יום זה...

 

 

* לצאת בקמפיין פרסומי נגד סמים ברחבי השכונה-

המטרה: העלאת המעורבות הקהילתית של חברי הקבוצה, בניית מסרים נגד השימוש בסמים מתוך הבנה וידע. לעלות מודעות בקרב הציבור על כך שמתקרב יום הבינלאומי במאבק בסמים.

אופן ההפעלה: המדריך יבנה עם החניכים קמפיין פרסומי הכולל שלטים, פליירים, אולי ערב בנושא סמים , המיועד לכלל השבט ולקהילה.

כדאי לעשות פעולות הכנה עם החניכים לקראת הקמפיין- כדי שהם יבינו וירתמו לנושא מתוך מקום אמיתי ואישי..

* הרצאה/ שיחה עם מכור נקי-

המטרה: החניכים יחשפו לסיפור אישי, יזדהו עם התהליך שהמרצה עבר, יבינו את ההשלכות באופן מוחשי.

ההפעלה: ניתן ליצור קשר עם מחלקת נוער וקהילה לצורך תיאום השיחה. לטלפון: 054-2440634 (עלווה)

 

* תופסת נחש

המטרה: החניכים יבינו וירגישו את ההשפעה של הסמים על התגובות שלהם..

ההפעלה: מפזרים את האנשים בחדר, רק אחד הוא הנחש שאמור לתפוס את כולם, כל אחד שהוא תופס מחבק אותו מאחורה ולאט לאט השרשרת הזאת(הנחש) נהיה איטי, וככה ככל שאנחנו שותים יותר או משתמשים בסמים כמו חשיש ומריחואנה, התגובה שלנו נהיית איטית יותר.. המטרה היא לרוץ לתפוס את כולם אבל בהתחלה קל לנחש כי הוא לבד ולאט לאט כולם מצטרפים אליו והוא צריך לגרור את כולם וזה מעייף ומקשה..

 

* נכון או לא נכון?

המטרה: לאמת את החניכים עם מידע אודות השימוש בסמים והנזקים הנגרמים.

מהלך ההפעלה: כל חניך יקבל 2 שלטים- על האחד כתוב "נכון" ועל האחר כתוב "לא נכון" . המדריך יעלה עובדות ביחס לשימוש בסמים והחניכים יצביעו- נכון או לא נכון. החניכים ינמקו למה הם חושבים כמו שהצביעו. כל חניך שצודק מקבל פרס (מדבקות, ציור של סמיילי, מסטיק עגול...) מי שאסף יותר פרסים הוא מנצח השאלות.

 

  1. שימוש בגראס (מריחואנה) מזיק יותר מעישון סיגריות. ידוע כי סיגריות רגילות גורמות לסרטן ואילו שימוש בגראס לא. (לא נכון- הגראס מזיק יותר מסיגריות וטבק כי חשיפה מתמדת ל- THC, החומר הפעיל בגראס, מזיקה והורסת תאי עצב וגורמת לשינויים פתולוגיים במח. זאת בנוסף לנזקים לריאות, ללב ולאברי המין) .
  2. אדם הנמצא תחת השפעת גראס (מריחואנה) וחשיש אינו יכול לנהוג בבטחה.(נכון- המרכיב הפעיל , THC, בחשיש ובגראס גורם לבעיית קואורדינציה (תיאום בין התנועות) ולכן מסוכן לנהוג לאחר שימוש בגראס או בחשיש).
  3. ברגע שהשפעת הסם פגה , נעלמים הנזקים שנגרמים במהלך השימוש. ( לא נכון-  גראס משפיע על המוח , פוגע בזיכרון וביכולת למידה. חשיפה מתמדת לגראס גורמת למות תאים כמו בתהליך הזדקנות).
  4. לאקסטזי אין השפעות גופניות , אלא רק פסיכולוגיות.(לא נכון-  האקסטזי מזיק גם לגוף וגם לנפש. הוא משפיע על לחץ הדם ועל הלב ועלול לגרום להתקף לב. כמו כן יש עלייה מסוכנת בחום הגוף ועיוותים בשרירים).
  5. אם מפסיקים להשתמש באקסטזי הנזק שנגרם למערכת ניתן לתיקון. (לא נכון- השימוש באקסטזי גורם לזנק בלתי הפיך למערכת העצבים המרכזית ועלול להשפיע על היציבות הנפשית של האדם).
  6. השימוש בגראס בגיל ההתבגרות מזיק ביותר. (נכון- למעשה השימוש בגראס בגיל ההתבגרות הוא המסוכן ביותר, הגוף עוד לא סיים את ההתפתחות שלו ולכן יש סכנה לאברי המין ואברי הרבייה וכמובן הוא מזיק והורס תאי זיכרון כך שגם יכולת הלמידה נפגעת).
  7. לחומרים מסיסים ( דבק, טיפקס וכו') יש השפעות רק לטווח הארוך ולא לטווח הקצר. (לא נכון-להרחת דבק, אציטון ועוד יכולה להיות השפעה מידית של ערפול, בלבול, שינויים במצב הרוח ועוד. שימוש ממושך יכול לגרום לנזק בלתי הפיך במוח).
  8. הנזק מעישון נרגילה מזיק לפחות כמו עישון סיגריות.(נכון, הנזק מח-תחמוצת הפחמן גבוה שבעישון נרגילה מזיק לפחות באותה מידה כמו בעישון סיגריות. בעירת הפחם לצורך העישון מעלה את כמות ה- co (חד תחמוצת הפחמן) באופן משמעותי).
  9. אם מעשנים נרגילה קטנה נגרם פחות נזק מנרגילה גדולה.(לא נכון-נרגילות קטנות מסוכנות פי שלושה מנרגילות גדולות. בנרגילה קטנה נפח המים והאוויר קטנים יותר ולכן העשן מרוכז יותר).
  10. בגלל טקס העישון של הנרגילה הנמשך זמן רב יותר, נגרם בעישונה נזק רב יותר מאשר בעישון סיגריות.(נכון- עישון הנרגילה נמשך זמן רב יותר מעישון הסיגריה לכן כמות העשן הנכנסת לריאות רבה יותר- וכך הנזק רב יותר).
  11. אלכוהול מחמם את הגוף ולכן כדאי לשתות אותו בחורף. (לא נכון- תחושת החום שנוצרת היא כתוצאה מהתרחבות כלי דם הקרובים לעור. בצורה כזו יש בעצם "בריחת" חום והגוף מתקרר, לכן שתיינים ברחוב קופאים למוות בחורף).
  12. אלכוהול הוא סם מעורר. ( לא נכון- אלכוהול הוא סם מדכא, הוא מדכא את מערכת העצבים ומי ששותה יותר ויותר למעשה נרדם בסוף).
  13. בישראל אסור להחזיק בסם לשימוש עצמי.(נכון- על פי החוק אסור להחזיק בשום סם המופיע בפקודת הסמים, בכל כמות שהוא, והעונש הצפוי לתפיסת הסם לשימוש עצמי הוא עד שלוש שנות מאסר).
  14. עישון גראס (מריחואנה) משפיע רק על התחושות והרגשות ואין לו כל השפעה גופנית. ( לא נכון- התגובה המיידית לעישון מריחואנה היא התרחבות הסמפונות. עישון כרוני מצר בצורה מסוכנת את דרכי הנשימה, כמו כן השימוש במריחואנה ממריץ את פעילות הלב ועלול לגרום ללחוץ דם נמוך).
  15. האקסטזי גורם למצב רוח מרומם ואינו גורם שום נזקים. (לא נכון- השימוש באקסטזי גורם בהתחלה למצב רוח מרומם, אולם יחד עם זאת הו גורם לנזקים רבים, הן גופניים והן נפשיים. חומרת הנזקים עלולה גם להתגבר עם השנים).
  16. אפילו משימוש חד פעמי בכדור אקסטזי יכול להיגרם נזק בלתי הפיך.( נכון- למעשה די לפעמים בכדור   אחד לגרימת נזק בלתי הפיך, התפרצות מחלת נפש ולעיתים אף מוות.
  17. סמים טבעיים (המיוצרים מצמחים) פחות מסוכנים מסמים כימיים המיוצרים במעבדה.( לא נכון- הסמים המסוכנים ביותר מקורם בטבע- ההרואין מהפרג והקוקאין מצמח הקוקה ויש גם פיטריות המכילות חומר הזיה מסוכן.

 

 

* התמודדות עם דילמות

המטרה: חשיפת החניכים לדילמות אפשרויות, גיבוש עמדה כי דאגה לשלמות החברים , הצגת ההתנהגויות המזיקות הקיימות בשימוש באלכוהול/סמים.

אופן ההפעלה: 2 אפשרויות-אפשרות ראשונה לקיים דיון בתת קבוצות, כל קבוצה מקבלת סיטואציה אחרת, ואז  החניכים ירשמו את כל הנקודות שעלו בקבוצה ויעלו אותם במליאה .

אפשרות שנייה- ניתן להציג את הדילמה כמשחק תפקידים, תו"כ ההגה לעצור את החניכים ולהחליף בין החניכים...

 

אירוע מס' 1

נערה מכיתה יא' נמצאה בשירותים בדיסקוטק שרועה על הרצפה כשהיא שיכורה.

חברתה החליטה להתקשר להורים שלה ובקשה מהם שיבואו לקחת אותה הביתה. החל ויכוח סוער של החברים שהיו בסביבה, הם כעסו מאד על הנערה שהתקשרה להורים.

שאלות לדיון

1. איזה מחשבות ורגשות מעורר האירוע?

2. מה הייתם עושים אילו הייתם במצב של החברה?

3. מהן דרכי התגובה הרצויות במקרים שכאילו?

 

אירוע מס' 2

קבוצת חברים מכיתה  י' ירדו בחופשת הקיץ לאילת. חלק מהחבורה חזרו בלילה

לאכסניה כשחלקם שתויים.  אחד הנערים שהשתכר נפל ופתח את הראש.

אחת הנערות סיפרה כי הם שתו מספר כוסות של בירה וודקה.

החבורה נבהלה מהפציעה של החבר. החל ויכוח האם להודיע להוריו.

 

שאלות לדיון

1. איזה מחשבות ורגשות מעורר האירוע?

2. מה דעתכם על האירוע  ועל הדילמה שהתעוררה בקרב החבורה?

3  מה היית עושה אם היית בחבורה?

 

אירוע מס' 3

תלמידי שכבה ט' תכננו לאחר מסיבת הסיום לנסוע לחוף הים ולבלות שם את הלילה .

הם תכננו להיכנס לים בלילה וכן להישאר שם ולצפות בזריחה.

בשכבה יש קבוצת תלמידים שחששה שחלק מהחברה יביאו בירות וודקה, ישתכרו ויעשו שטויות.

אחד התלמידים חשב שצריך למנוע הבאת אלכוהול לים. הוא התלבט עם חבריו איך לדבר עם החברה הידועים כשותים, על מנת להבהיר להם את עמדתם .

 

שאלות לדיון

1. איזה מחשבות ורגשות מעורר האירוע?

2. מה הייתם מציעים להם לומר, נסחו משפטים משכנעים.

3. האם לדעתכם יצליחו למנוע הבאת האלכוהול? נמקו טיעוניכם

 

 

* טוקבקים

מטרה: לאפשר לחניכים להביע עמדה/ דעה בנושא השלכות הסמים והאלכוהול.

אופן ההפעלה: מדביקים על בריסטול ידיעה מעיתון על השלכות של אלכוהול /סמים על בני נוער (קטטה שהחלה בהשפעת אלכוהול, ילד שנפגע מהרחת דבק וכו') . משאירים מקום להגיב אחרי הידיעה ועל גבי הבריסטול. את הבריסטולים  תולים על הקירות או מפזרים בפינות שונות בחדר. מבקשים מהחניכים לעבור בין הכתבות ולכתוב תגובות על הכתבה וכן להגיב אחד לשני (כמו טוקבקים באינטרנט...)

אחרי שכולם כתבו ,אוספים את כל החניכים ואת כל הכתבות ופותחים לדיון – למה כתבו , לפתוח חילוקי דעות שעלו וכו' .

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 1 תגובות | הוספת תגובה


1. בטוח הולכת לעשות בזה שימוש...
נכתב על ידי מיכל דויטש גומברוף משבט עידן בתאריך 23/6/2011 בשעה 22:55