zofim.org.il
  
 


 
אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » אתר קול צופייך - עלון עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: בעין הפרשה - פרשת "בהעלותך"

תמונת מגזין בעין הפרשה - פרשת "בהעלותך" פורסם על ידי קול צופיך
בתאריך 9/6/2011
בכתבה זו צפו 1825 גולשים
נכתב במקור על-ידי ד"ר גרשון צין

 
 

יצא בתאריך ט' בסיוון, התשע"א, 11/6/11

"עד שתהא שלהבת עולה מאליה"
ד"ר גרשון צין


ד"ר גרשון צין, מנהל חטיבת הביניים בבית הספר הימלפרב, מרצה לתנ"ך ולפדגוגיה במכללת ליפשיץ.




פרשת בהעלותך, ספר במדבר, פרק ח': "(א) וַיְדַבֵּר יְדוָד אֶל משֶׁה לֵּאמר: (ב) דַּבֵּר אֶל אַהֲרן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלתְךָ אֶת הַנֵּרת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת: (ג) וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְדוָד אֶת משֶׁה:"

 

רש"י לפסוק ב': "בהעלתך - על שם שהלהב עולה כתוב בהדלקתן לשון עליה, שצריך להדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה (=מעצמה), ועוד דרשו רבותינו מכאן שמעלה היתה לפני המנורה שעליה הכהן עומד ומטיב"

הרב משה פיינשטיין זצ"ל נחשב לאחד מגדולי הדור במחצית השניה של המאה העשרים, ובמיוחד התפרסם כפוסק הלכה מרכזי ומקובל. לאחר פטירתו כינסו תלמידיו דרשות שהוא אמר על פרשיות השבוע בספר שנקרא "דרש משה". בדרשתו של הרב פיינשטיין לפרשת בהעלותך הוא מתייחס לנושא הדלקת הנרות במנורה כמשל לעיסוק בחינוך.

המדרש שרש"י מביא בחלק השני של פירושו, מדבר על המעלה (=מדרגה) שעמדה לפני המנורה, ועליה היה הכהן עומד כשהיה מטיב את הנרות. נשאלת השאלה מדוע צריך את המדרגה הזו, והלא גובהה של המנורה היה 18 טפחים, כלומר בערך מטר, והכהן היה בודאי יותר גבוה. ועל כך משיבים שכשהכהן מטיב את הנרות הוא חייב לעיין בהם היטב, לראות את המנורה מלמעלה, ולוודא שלא נשארו פינות שהוא לא ראה אותן ולא הגיע אליהן. באופן דומה, דורש הרב פיינשטיין, צריך המלמד ללמוד בעצמו כאשר הוא מכין את השיעור שלו בעיון מדוקדק, להקיף את כל הנושא שהוא עומד ללמד, ולדעת את כל הפרטים שקשורים אליו, ורק אז הוא יכול לגשת ללמד את הנושא לתלמידים.

על שיטת הלימוד וההוראה לומד הרב מהחלק הראשון בפירוש רש"י. "ובא להורות שהמלמד שצריך ללמד להתלמידים, שיעורו הוא עד שלימוד התלמיד יעלה מאליו, שיבין כבר מעצמו על בוריו... שהמלמד צריך ללמד להתלמיד עד שיהא דעת התורה מתגברת... מאחר שאי אפשר שילמד רב לתלמיד כל התורה כולה כי אין לה קץ וגבול... אלא צריך ללמד לתלמידים עד שידעו מאליהם שיבינו מעצמם" (דרש משה, עמ' קט"ו). בעזרת מה שהוא מציג כמשל - המצווה להטיב את הנרות עד שתהיה השלהבת עולה מעצמה ומתגברת - מתאר הרב פיינשטיין עיקרון יסודי בחינוך ובהוראה: המורה לא צריך לשאוף 'להספיק את כל החומר', ללמד בעצמו כל פרק בנושא הנלמד. המורה הטוב הוא זה שנותן כלים לתלמיד עד שזה יוכל ללמוד בעצמו, מה שנקרא היום בשפה המקצועית 'הקניית מיומנויות ללימוד עצמי'.

אולם בזאת עוד לא הסתיים תהליך ההוראה והלמידה. הקניית המיומנויות צריכה לסייע לתלמיד ללמוד לבד, אבל מנין נדע שהוא לומד בצורה נכונה? שהוא יבין מעצמו את הכוונה הנכונה של החומר שאיתו הוא מתמודד? לאחר המילה שנדרשה עד לשלב הזה, "בהעלותך", ממשיך הפסוק ואומר: "אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות". ודורש הרב פיינשטיין שהתלמיד, לאחר שקיבל את הכלים ללימוד עצמי, עדיין לומד 'מול פני המנורה', כלומר תוך התייחסות וקשר מתמיד עם המלמד, קשר שלא ניתק גם לאחר שהמלמד כבר העלה את השלהבת והיא עולה מאליה.

אם כן, הבה נסכם את תהליך ההוראה והלמידה, כפי שהרב פיינשטיין מתאר אותו תוך כדי שהוא דורש את מעשה הדלקת המנורה כמשל למלמדים וללומדים. המורה צריך להכין את השיעור שלו היטב היטב מראש, ללמוד בעצמו, לדעת ולהכיר כל פינה בנושא הנלמד, לפני שהוא בא בכלל בקשר של הוראה עם התלמידים. המורה עומד מעל התלמידים, אבל לא כדי להתנשא מעליהם, אלא כדי לתת להם כיוון לאן הם צריכים לשאוף ולצמוח. המורה איננו ממשיך את תהליך ההדלקה כל הזמן, כלומר אינו צריך להתיימר ללמד את תלמידיו את כל החומר, את כל תחום הדעת. המורה צריך לשאוף שתהיה השלהבת עולה מאליה, כלומר שהתלמיד יקבל ממנו כלים שבעזרתם הוא יוכל ללמוד בעצמו. המורה מדליק את השלהבת עד שהיא עולה ומתגברת, כלומר התלמיד לא רק מסוגל ללמוד לבד, אלא מסוגל אף להתקדם ולהגיע רחוק בכוחות עצמו. ועדיין, התלמיד צריך לזכור מהיכן הוא ינק את תורתו, ובכל צומת שהוא מגיע אליה, בהתלבטויות ובתהיות שמתעוררות, הוא צריך להיות מסוגל לחזור אל המורה, לעמוד אל מול פני המנורה, להתייעץ, לשוב וללמוד, ולבסס שוב את האור שהוא מקבל.

הדרכה זו נכונה לרבנים בישיבות, למורים בבית ספר, למדריכים בתנועת נוער, ולהורים ביחס לילדיהם הפרטיים. כל מי שעומד מול אתגר של חינוך והוראה מתפלל ושואף לזכות לכך שתורתו תהיה כמו אש בוערת בלב תלמידיו – חניכיו – ילדיו, שהוא יצליח להדליק אותם באהבה לערכים ולידע שחשובים בעיניו, ושהשלהבת שנדליק תהיה עולה מאליה ולא תכבה!



כתובת מייל לתגובות: gershon50@gmail.com


 
 

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה