zofim.org.il
  
 


 
גרעין המרכז הארצי לצופיות
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » גרעין המרכז הארצי לצופיות » כתבה: "בישולי שדה" ?

תמונת מגזין "בישולי שדה" ? פורסם על ידי נועה גררה
בתאריך 9/1/2007
בכתבה זו צפו 7710 גולשים

"בישולי שדה"?

 

האם אי פעם הכנת חומוס בעצמך ?
לחם שמרים? ומה עם עוף בבוץ? ריבה? לבנה?

    

                                                         

בישולי שדה הן מיומנות אחת מתוך נושא השדאות . שדאות היא מצב בו קבוצה נמצאת לבד בטבע כשאיננה תלויה בדבר, ופועלת בשיתוף ליצירת תנאים מינימאליים ובסיסיים לשהייה מצומצמת במרחב ובזמן. החניך מגיע לא מאורגן לטבע אלא עם ציוד בסיסי בלבד (דוגמת גפרורים).

הפעלות השדאות הינן הפעלות העוסקות בפיתוח יכולת ההסתכלות בסביבה הקרובה, ערנות ושימת לב לפרטים, רכישת ידע ומיומנויות בתחומי ההתמצאות בשטח, יכולת תקשורת לא מילולית, הכרת תוואי הסביבה, כישורי הישרדות, בישול בתנאי שדה ושימוש בצמחים שונים.

הפעלות שדאות אופציונאליות הן: טיולים, בישולי שדה, טיולי הישרדות, אשר במהלכן סבירות היחשפות החניך למכשולים ולאתגרים שמציב הטבע ופיתוח רצון ומוטיבציה בקרבו ללמידת המיומנויות השונות גבוהה ביותר. הדלקת האש מעצים לחים, החייאת האש, אבטחת האש, בישול משמעותי בתנאי שטח וכל הנגזר ממנו, החל מבחירת סוג הכירה, וכלה בפיתוח ולקיחת אחריות אישית דוגמת ניקוי הכלים (ללא שימוש במים), יוצרים סיטואציות בהן נקלע החניך למצבים בהם עליו לאלתר, ליזום, לקחת אחריות, לפתח חשיבה ולמידה חווייתית בהתנסות. הפקת וטיהור מים מהטבע, איסוף טל, עיקוב (פענוח עקבות), התמצאות בצמחי תועלת, איתות במורס ובסמאפור, ידיעת הגשת עזרה ראשונה הן בעיקר טכניקות הישרדות, תקשורת והתמצאות המפתחות תחושת קרבה ושייכות לטבע ומדגישות את המעמד של האדם מול הטבע ושל האדם מול שאר בעלי החיים השוכנים בטבע. החניך מפנים כי האדם אינו מעל הטבע כי אם מרכיב במכלול העצום שלו בדומה לשאר בעלי החיים ובשונה מהם, שכן הם רבים ממנו מאוד.


חוויות ותובנות נוספות שיוצרת השדאות הינן: פריקת מתחים, התמודדות עם מרחב כלשהו חדש והיכרות עמו,
למידה קוגניטיבית, חוויית פשטות וקרבה, העמקת ההבנה של מעמד ויחסי אדם-טבע, למידה בהתנסות וכן חווית גיבוש והתמודדות עם אתגרים קבוצתיים ואישיים כאחד.


אם כך , בישולי שדה הם אתגר לקבוצה . מבחינתי , הם עולים באותו קנה עם אטארי או בניית מתקן מחנאי.לכן יש להתייחס אליהם כך , לתת לחניכים את אתגר וחווית הבישול ולהתבונן בהם.  יש לנו כאן צורך שהוא ברור – לאכול. צורך בסיסי ביותר. וכדי לענות על הצורך החניכים משתמשים במצרכים בסיסיים או בצמחים מהטבע ומכינים בעצמם את המזון שלהם.אם נתצפת על כזה מצב נראה איך הקבוצה צומחת, מתפתחת ומגלה כישורי קבוצה : תקשורת , עבודת צוות , שיתוף פעולה , יצירתיות , עריכת ניהול סיכונים עצמי, סיוע והתייעצות בתוך הקבוצה , חלוקת עבודה בתוך הקבוצה וכו'. וגם נוכל לראות איך כל חניך מוצא את מקומו בקבוצה – חניך שבדרך כלל מפריע לקבוצה או למדריך יכול להתכנס בעצמו ולעבוד כחלק מהקבוצה , חניך שקט יכול פתאום להוביל את הקבוצה כי הוא אוהב לבשל או כי הוא יצירתי וכו' . נראה איך נוצרת מנהיגות , יוזמה , לקיחת אחריות אישית של כל אחד מחברי הקבוצה .

 

 


הבעיה היא :  איך אנחנו עושים זאת נכון ??? איך נעניק לחניכים את החוויה ? איך נלמד אנחנו , כמדריכים מזה ? איך נפתח ונעשיר את הקבוצה ?

 

אם כך , אין בעיה בכלל!!

-  קודם כל צריך להשתחרר מהתפיסה הבנאלית של בישולי שדה . יש כל כך הרבה אפשרויות . צריך לצאת מהקיבעון שבישולי שדה משמע פיתות , קרואסונים וסמבוסקים . יש כל כך הרבה מתכונים טעימים וקלים להכנה ולמי שמחפש אתגרים יש גם מתכונים קצת יותר מסובכים.

-  שנית , צריך להתנסות . ללכת ולבצע בעצמי. לקחת את החבר'ה וללכת לבשל . לחוות את החוויה של בישול בשטח .

-  בנוסף כאשר עושים בישולי שטח עם חניכים חשוב לשים לב לכמה פרטים ועניינים :

                 1.      חלוקה לקבוצות קטנות - כדאי ורצוי לחלק את החניכים לקבוצות של 3-4 חניכים. עוד אפשרות היא שהחניכים יתחלקו בעצמם לקבוצות העבודה כך הם גם מגלים אחריות אישית , יוזמה והגדלת ראש. ניתן לחלק את החניכים לקבוצות המכינות את האוכל וקבוצות האוספות עצים, בונות כירות ומדליקות את המדורות .  כך לכל חניך יש תפקיד בקבוצה , לכל אחד יש מקום בעשייה . אנחנו יוצרים מצב שכל החניכים משתתפים כי לכולם יש מה לעשות . מוטלת אחריות לכל הקבוצה ולכל חניך . כך אף חניך לא יישב בצד , כולם ירגישו שווים בעשייה למען אותה מטרה משותפת – לאכול , ביחד ובכיף. עוד דבר שקורה בקבוצה קטנה הוא שהחניך מרגיש שצריך אותו. הוא נחוץ. זו גם אחת הסיבות שיותר קשה יהיה למצוא חניכים יושבים בצד.

                 2.      לייצר אתגרים לקבוצה – תמיד אפשר לבשל את אותם הדברים המוכרים שהחניכים עושים כבר שנים . לעומת זאת אפשר לחדש. לתת לחניכים להכין מאכלים שהם לא שמעו או ראו , בטח שלא חוו לבשל! לעשות מבחר של מאכלים כך שהחניכים יתנסו בכל מיני סוגי בישול ומאכלים : ממטפונה וקציצות ירק ועד לריבה ואפיית חלות בשטח.זה דיי פשוט כשדרך הביצוע היא כזו והתוצאה שמתקבלת היא מדהימה : אתגרנו את הקבוצה , נתנו לחניכים להתנסות בעצמם בהדלקת מדורות ובבישול האוכל של עצמם , הענקנו את החוויה לקבוצה ככלל ולכל חניך בפרט ואכלנו!



אבל מתי אני עושה זאת? ואיפה ?

 

-  במהלך השנה הצופית יש מספר אירועי שיא בהם ניתן לבשל עם החניכים בתנאי שטח : בטיולי פתיחת שנה ,יום שבט , בטיולי פסח ובמחנה קיץ . בנוסף אפשר ליצור ימים מיוחדים אשר בהם ישולבו בישולי שדה : בוקרי טבע עם החניכים בשבת בבוקר , ימי פעילות בשילוב הורי החניכים , ביציאה להתנדבות בקהילה וכו'.

- רעיון נוסף הוא להגיע לפעולה אחת לכמה זמן עם מצרכים גולמיים ולהתנסות בבישול . אפשרות פשוטה ונחמדה הוא לערוך קבלת שבת עם החניכים עם חלות מעשה ידי החניכים .

-  כדאי לערוך מדרג קושי ומורכבות בסוגי הבישול והמאכלים וליצור עליה ברמות במשך השנה. ניתן להתחיל עם מאכלים פשוטים יחסית ולעלות במורכבותם במהלך השנה . לדוגמה : לעשות זאת ביום בישול אחת לחודש בשטח עם החניכים , לשלב במערכי הפעילות השוטפים וליצור שיאים בעזרת בישולי שדה במהלך השנה. 

 

מקווה שנתתי נקודות למחשבה , שהראיתי פן קצת שונה ושפישטתי את הדברים .

 

הנה כמה קישורים לאתרי מתכונים ועוד על בישולי שדה , מדורות וכל מה שקשור בנושא :

     *        מתכונים לבישול בשטח

*        סוגי מדורות

*        כירות וטבונים

ולסיום : מתכון להכנת לחם שמרים!


המצרכים
:

- קמח,
- מים,
- סוכר,
- שמרים,
- מלח.

אופן ההכנה :

בקערה בינונית מערבבים 3 כוסות קמח , שקית שמרים , 1 כוס מים , 4 כפות סוכר וקורט מלח. לאחר קבלת בלילת בצק יש להניח אותו בתבנית מתכת ליד המדורה. לא על! ליד , כדי שהבצר יתפח. לאחר 20 דקות יש ליצור כיכר לחם ולצפות בנייר אלומיניום . לאפות בתוך גחלים מכל הכיוונים. בתאבון!

 

                                                   

 

בתקווה לעתיד פורה ומגוון יותר!

נועה גררה,

גרעין י"ד

המרכז הארצי לצופיות- חוות הצופים .

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 2 תגובות | הוספת תגובה


1. יא חביבתי
נכתב על ידי גיא מעיין שיר משבט עידן בתאריך 11/1/2007 בשעה 22:52
2. ומתי הכלי "בישולי שדה" יעבוד הכי טוב?
נכתב על ידי דור פוזנר מאתר משלחות קצרות בתאריך 23/1/2007 בשעה 23:16