zofim.org.il
  
 


 
מחלקת נוער וקהילה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת נוער וקהילה » ארכיון הכתבות » כתבה: מי בכלל צריך גבולות?

תמונת מגזין מי בכלל צריך גבולות? פורסם על ידי טלי אלוני
בתאריך 4/5/2011
בכתבה זו צפו 3394 גולשים

נגיד שאתם עומדים על גג של בניין גבוה ואין גדר – כמה אנשים יתקרבו לשוליים או בכלל יזוזו מהמקום?
ואם נגיד שמסביב לגג הבניין נשים גדר, אז יהיה יותר קל להתקרב לקצה, אלא אם כן זאת תהיה גדר נמוכה מידי ואז נפחד להציץ ולראות את הנוף. ואם יבנו לנו גדר גבוהה מידי אז נפספס את היופי הזה ואת מבט הציפור...
אז בואו נגיד שאם עומדים על בניין גבוה כדאי שתהיה גדר- חזקה מספיק וגבוהה מספיק- אבל לא גבוהה מידי, כדי שנוכל להסתובב שם בכיף ולראות את הנוף אבל בלי לפחד ליפול... גבול שייתן ביטחון.
נכון, יש כאלה שיגידו- מי בכלל צריך גדר?! אני מספיק בוגר וחכם כדי לדעת עד לאן ללכת.. אבל זה לא כזה פשוט... כי לא תמיד אנחנו על גג הבניין ולא תמיד ברור לנו איפה עובר הקו בין נכון ולא נכון.

ניקח פעולת צופים רגילה- להגיע בזמן לפעולה זה חובה או רשות? לבוא בחאקי? להתפרע? להרביץ? איפה עובר הגבול בין מדריך – שאומר מה עושים, לבין חבר שצוחק עם החניכים שלו? הרבה פעמים בחיים הגבולות הם שקופים, לא תמיד ברור איפה לשים אותם ועוד יותר קשה לדעת איך לשים אותם.
 
נכון, יש קווים ברורים, לדוגמא- אין אלימות. אבל לפעמים יש גבולות מטושטשים.. נגיד- הוחלט שאין הפסקות במהלך פעולה וחניך רוצה לשירותים...הוא באמת צריך או בודק אותנו?
ואם ניתן לו- פתאום ירצו כל שאר החניכים גם ללכת?
 
לא פשוט.
 
אולי זה קצת יעזור:
 
-           מי קובע- המדריך או החניך: הגבול הראשון שצריך לעבור הוא הגבול שבין מדריך לחניך. המדריך צריך להרגיש בטוח במקום שלו כמדריך ולדעת שאפשר להיות גם מדריך שצוחק וכייפי אבל גם יודע לשים גבולות.
 
-           הגדרת הכללים מראש: כבר מההתחלה צריך להיות ברור מה מותר ומה אסור, זה עוזר גם לחניך וגם למדריך.
 
-           רגישות וגמישות: למרות ששמים גבול ברור המדריך צריך להיות גם קשוב ורגיש לחניכים,כי כל חניך שונה, לכן חשוב שמדריך ידע להיות גמיש. כלומר, כל עוד הגבולות נשמרים בעקביות ניתן להפר אותם במצבים חריגים ומיוחדים -תוך מתן הסבר הגיוני לכלל החניכים למה מפירים את הגבול.
 
-           תגמולים ותוצאות :מדריך יכול ליצור מערכת של פרסים או תוצאות על התנהגות של החניכים- לא בהכרח פרסים חומריים, מספיק שהוא מחליט כי בסוף כל פעולה הוא משבח את החניך המצטיין של היום (כל מדריך בוחר את הקריטריונים שלו להצטיינות- התנהגות, השתתפות וכו'). תוצאות הם התגובה להתנהגות לא רצויה של החניך כאשר כל מדריך מגדיר מה היא ההתנהגות הלא רצויה וגם מהי התוצאה (נקודות חובה, ציון אותו חניך בסוף הפעולה כחניך עם תוצאה וכו').
 
-           שמירה על "חזית מאוחדת": אם יש יותר ממדריך אחד, חשוב ששני המדריכים יקפידו על הכללים כדי שלא יהיה מצב בו החניכים ינצלו את הפירצה, החניך יבין שאתם רציניים ושאין דרך לעקוף את הגבול.
 
-           חוזה- אם ילד מתנהג שלא לפי הכללים שקבעתם אפשר וכדאי לכתוב איתו חוזה- בו הוא מתחייב להתנהג לפי הכללים שנקבעו והוא גם בוחר מה תהיה התוצאה אם לא התנהג ככה... ומכיוון שזה חוזה ושני הצדדים מתחייבים אז גם המדריך מתחייב- לעזור, להקשיב, לאפשר זמן "אוורור" וכו'- לפי החניך ולפי מה שהמדריך יכול להתחייב אליו. כמובן שני הצדדים חותמים.
 
-          לדעת לבקש עזרה ועצה: תמיד תמיד אפשר להתייעץ ולהיעזר במדריכים בשכבת הגיל שלך, במדריכים בוגרים יותר, ברשג"ד ... וגם בפורום הסגור שלנו באתר הצופים....
 
זה כמה רעיונות שלנו- אבל אם למישהו יש עצה או רעיון שעזרו לו בשטח, אם משהו רוצה לשאול ולהתייעץ- אז אנחנו בפורום... פשוט תגישו בקשה להצטרף!

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה