zofim.org.il
  
 


 
גרעין המרכז הארצי לצופיות
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » גרעין המרכז הארצי לצופיות » כתבה: משמעות ההדרכה בטיול

תמונת מגזין משמעות ההדרכה בטיול פורסם על ידי רביד מזור
בתאריך 29/3/2011
בכתבה זו צפו 7880 גולשים

לרוב המדריכים אוהבים ללכת לרשג"ד שלהם ולהגיד "כמה שאין לי כוח לטיול הזה, וכמה שהחניכים שלי מעצבנים ואין לי כוח להיות איתם כל הטיול, וכמה שיש הרבה לבנות לטיול, והמסלולים ארוכים..." (בדיוק כמו שהחניך אומר למדריך שלו!).

הרשג"ד לרוב עושה את זה למרכז ההדרכה שלו וכך הלאה.
 
אבל האם באמת יש סיבה? לא!
 
למדריך יש כל-כך הרבה במה להתנסות בטיול, האתגרים רבים ויש לו המון מה ללמוד וללמד שחבל לפספס!
 
כמה כבר יצא לך להעביר פעולה בשבט של יותר מ- 30 שעות?
 
אף פעם נכון? בטיול יש לך הזדמנות השפעה של שלושה מערכים בערך. ואם ממש משקיעים אז גם ארבעה או חמישה.
 
בשבט אתה משמש כמדריך בלבד.
 ובטיול? אתה הכל בשביל החניך שלך! אתה משמש לו כמדריך, כאח בוגר וגם כאמא ואבא.
 
בשבט הקבוצה נפגשת רק לשם הפעילות ואח"כ חוזרים הביתה לבד,
 והטיול כולל שהייה אינטנסיבית רצופה כוללת ארוחות, לינה וכו'.. ולא רק פעולה.
 
בשבט  יש פעולה של שעתיים, הפסקה של כמה ימים, ושוב שעתיים.
 ובטיול? פעילות אינטנסיבית: כמה שעות/ יומיים רצופים.
 
בשבט פעולה מרוכזת בנושא אחד לפרק זמן מוגבל.
 ובטיול? פעילות בנושאים שונים הפרושים על זמן רחב.
 
בשבט המדריך נמצא עם החניכים במשך כל זמן הפעילות.
 ובטיול? הדרכה שונה- הפעלת אוטובוס, הליכה במסלול וכו'.
 
בשבט מינימום בטיחות ואחריות.
ובטיול? נושא זה הופך לקריטי.
 
בשבט סביבה מוכרת שבה "אפשר לברוח הביתה מתי שרוצים".
ובטיול? סביבה זרה- אין איך או לאן לברוח.
 
בשבט הפעילות עוברת בשטח השבט המוכר.
 ובטיול? אנחנו נמצאים בסביבה שאינה מוכרת- במסלול בטבע.
 
בשבט הקבוצה נמצאת עם השבט.
 ובטיול? עם כל ההנהגה!
 
בשבט אין מעורבות בין הגדודים בהנהגה.
 ובטיול? כל הגדודים נמצאים באותו מקום (האם שווה לנצל את זה?)
 
בכלל, מה זה נותן לנו? כיצד אנחנו יכולים למצוא לכל נושא השוואה את הדבר שיהפוך את הטיול הזה להרבה יותר משמעותי עבור החניכים שלנו?
 
זוהי ההזדמנות שלכם להשפיע, זוהי ההזדמנות שלכם להעניק לעצמכם ולחניכים שלכם טיול בלתי נשכח, טיול מלא באתגרים שביום-יום החניכים לא היו פוגשים. במקום לנסות ולסיים את התיק טיול כמה שיותר מהר- נסו לבנות אותו בצורה הכי מתאימה, הכי כייפית והכי משמעותית לחניכים שלכם.
האצילו סמכויות על החניכים- שלא ייווצר מצב שאתם ועוד שני חניכים עושים את כל העבודה.
כאן מגיע הרבה פעמים גם נושא "הזמן המת", שהבולטים בו- הבישול וההפסקות:
בבישול, במקום שיהיו שני חניכים שחותכים סלט ומבשלים- צרו שרשרת משימות שבו כל החניכים משתתפים! ישנם חניכים שאחראים על הקרשים, על האש, על בנית איזור הבישול והמדורה, הבישול, הסלט, שטיפת הכלים, הקינוח, פעילות לקראת האוכל, ארגון ה"שולחן הצופי" לקראת הארוחה ועוד המון.
אין חניך אחד שאמור לשבת בצד לישון או להסתכל, לא לשם כך הם הגיעו וגם לא אתם- שם המקום שלכם ליצור את רושם "המדריך יודע הכל"- אל תהססו לרגע, תמיד תהיו אקטיביים ותפעלו עם החניכים.
מה כבר עושים בהפסקות? אוכלים חטיפים ונחים? אז זהו שכאן יש לכם את המקום ליצור את ההפסקות לא למען מנוחה עצלה- אפילו בארוחת הצהריים ה"פריסתית" ניתן לבנות הפעלה נוחה וכייפית שהחניכים יזכרו "כמה מגניב היה לי בארוחת הצהריים".
 
מינימליזם בטיול:
אולי אחד הנושאים החשובים ביותר שעם השנים נעלמים!
חבל אישי, מפה, כמה דפים ועטים- אם זהו הרשמ"צ שלכם לטיול. עניתם על הדרישות לטיול עם מינימליזם בציוד.
 
בטיול עליכם להביא את החניכים שלכם למקומות אחרים ונבדלים מהשבט. בטיול אין עליכם ליצור פלקטים ענקיים ומרשימים ולהדפיס הרבה קטעים על דפים. כאן, המקום שלכם להיות הכי מקצועיים ומגניבים מול החניכים שלכם כאשר אתם מעבירים פעולות שלמות בעזרת החבל האישי שלכם והציוד הענק שהטבע מספק לכם.
 
זיכרו! בטיולי הפסח שלכם שמים דגש על הטיול הצופי, הטיול האתגרי וחווית ההדרכה בטיול.
 
המון בהצלחה!
לשאלות ולהזמנת הדרכות:
רביד מזור
גרעין י"ח- 0542440203
המרכז הארצי לצופיות

* הערת מערכת: כתבה זו משתתפת בתחרות "כותבים ברשת 2011" נא הביעו את דעתכם באמצעות מערכת התגובות!

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה