zofim.org.il
  
 


 

 

 

מוקדש לזכר בוגרי תנועת הצופים
שנפלו בעת מילוי תפקידם,
ולזכר אלו אשר נפלו קורבן בפיגועי הטרור.
 
יהי זכרם ברוך
 
 
 
מדריכים , ראש"גדים יקרים !
 
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מהווה את אחד מימי השכול המלווים אותנו על לוח השנה העברי לצד החגים , המועדים והאירועים האחרים .
 
ביעוד התנועה אנו שואפים לפעול למען עיצוב תרבות יהודית ישראלית בקרב החניכים , כאשר התייחדות עם הנופלים לזכרם מהווה אבן יסוד בתרבות זו .
 
בקישורים הבאים ננסה להציג מתודות להתמודדות עם הנושא מול חניכי התנועה . יש לזכור כי השונות בקרב החניכים גבוהה ובכל שלבי הפעילות יש לאפשר במה להתייחסויות שונות ולהבטיח אינדיבידואליזם לנושא .
 
 
 
מי ייתן ולא נדע עוד צער וכאב
ונצעד יחדיו לימים של שלום ואחווה
 
"תנועת הצופים תפעל להבנת חשיבות קיומה של מדינת ישראל והחיים בה. תחנך לאהבת הארץ, המדינה וערכיה ההיסטוריים והאנושיים. תפעל למען עיצוב תרבות יהודית ישראלית, המשלבת בין המורשת התרבותית של העם היהודי ( ערכים אנושיים, זיכרונות היסטוריים, קשר לארץ וכו') לבין התרבות וההוויה הישראלית, המתגבשת במדינת ישראל."
 
 
לפני שמתחילים לבנות פעילות ליום הזיכרון חשוב לעצור ולבחון את הדברים הבאים :
 
> מדוע אנו עוסקים בנושא - מהם הערכים ומהן המטרות המנחים אותנו ? מהו המסר שאנו רוצים להעביר לחניכים ?(העלאת ערך החברות בין אנשים/לוחמים, קירוב החניכים לנושא של ההגנה על המולדת , ולמה בעצם ? ניסיון התמודדות עם השכול והאובדן ) אלו הם תחומים לדוגמא בהם נוכל לעסוק ביום זה.
 
> מטרת העיסוק בדילמות שונות סביב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, אינה לצאת בסיום הפעולה עת תשובות, אלא להציף, לעלות שאלות בפני החניכים, לתת להם אפשרות לשמוע דעות שונות חלק מתחושת הבלבול ודווקא חוסר התשובה הספציפית יסייע בהתלבטות החניך, ובסופו של דבר (לא במהלך פעילות) לגבש את זהותו היהודית ישראלית.
 
> יש להתחשב במאפייני הגיל של הקבוצה ולהתאים את הפעילות כולה לפיכך מהערך שנבחר לפעילות, דרך הנושא ועד המתודיקה שנשתמש בה.
 
> מומלץ לבדוק מראש האם צפויה לאחד החניכים בעייתיות עם הנושא, לדוגמה- בן למשפחה שכולה.
 
> יש להתכונן מראש כמה שאפשר לכל מני סיטואציות שיכולות לקרות במהלך הפעילות, ואף להכין "תוכנית מגירה".
 
> מומלץ להעביר את הפעילות לשכב"ג לפני יום הפעילות לשכבה צעירה, כך שהמדריכים שביניהם יוכלו לעסוק בנושא לפני שיעבירו עליו פעילות.
 
> מומלץ שביום הפעילות עצמו יהיו מספר חברי שכב"ג ו/או בוגרים בעלי ניסיון קודם בהדרכה בשבט, למען יוכלו לעזור למדריכים במקרה הצורך: חניך מתפרץ ומפריע, חניך בורח מהפעילות, המדריך יתקל בקושי אישי רגשי בנושא וכו'..
 
> חשוב להתמקד באווירה בפעולה: מקום הפעולה ,כיצד יוכלו כל החניכים להרגיש בנוח לשוחח בנושא? כיצד אנו - כמדריכים משדרים אווירה כזו לחניכנו?
 
> ניתן לקבוע נושא שבטי / גדודי, כך שכל החניכים יעברו פעילות באותו הנושא. בדרך זו ניתן אף להשתמש בדרכים הנוספות לעסוק באותו הנושא - דרך טקס, חדר זיכרון, צפייה בסרט.
 
> יש לזכור שהנושא מועבר לחניכים בדרכים שונות בבי"ס, בטלוויזיה, בבית חשוב לחדד מה יהיה השוני בין פעילות אילו לפעילות בתנועה?
 
 
זכרו! חשוב לתת לחניכים במה להביע את רגשותיהם.
 
 
למעבר לדף תכני מרכז ההדרכה ליום הזיכרון
לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה
לחצו כאן
 
 
 
 
 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה