zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » ארכיון הכתבות » כתבה: פרשת השבוע: פרשת שמות

תמונה קטנה פרשת השבוע: פרשת שמות פורסם על ידי עדת הצופים
בתאריך 13/1/2004
בכתבה זו צפו 2095 גולשים

* החל מהשבוע, אי"ה, נפרסם באתר לקראת כל סופ"ש את פרשת השבוע. פרשות השבוע צופנות בחובן מסרים רבים ומוסרי השכל שניתן להפיק מהם הרבה. אם במישור האישי ואם בהבאתם לקבוצה הצופית לצורך קיום דיון. תהנו !


בפרשתנו אנו פוגשים לראשונה את משה שעתיד להיות מנהיג עם ישראל. המקרא מספר על הולדתו של משה ועל סיפור גידולו בבית פרעה ומתמקד בסיפור הריגת המצרי, סיפור שחושף לראשונה מעט את אופיו ודרך התנהגותו של משה.

מסופר שמשה רואה מצרי מכה עבד יהודי, וברגע שהוא בטוח שאף אחד לא מסתכל עליו, הוא הורג את המצרי וטומן אותו בחול. הפתרון של משה לבעיה הוא פתרון אימפולסיבי מהיר שמשרת את המטרה קצרת הטווח שלו - להציל את היהודי ע"י הריגת המצרי. אולם פתרונו המיידי לא יכול להוות פתרון אמיתי לבעיה הרחבה, בצורה כזו הוא לא יכול להילחם בכל רעיון העבדות וההתעללות באחיו העבריים.

למעשה, משה נראה לכאורה דיסקרטי וחכם אך הוא גורם לרדיפתו ע"י המלך ששומע וכועס על המעשה. רדיפות המלך לא מאפשרות לו לפעול ולהשפיע כלל על מצב העבדים וגורם למשה לברוח למדיין.

 

במדיין משה מתחתן, מוליד ילד ורועה את צאן יתרו - חתנו, כהן מדיין. אחד הכבשים בעדר של יתרו בורח ומשה רץ אחריו ופתאום רואה מראה נדיר- "סנה בוער באש, הסנה איננו אוכל". משה נדהם מהמראה ורץ להתקרב אליו כמו שכתוב בפסוק: "ויאמר משה אסורה נא ואראה את המראה הגדול הזה מדוע לא יבער הסנה". הקב"ה רואה ששוב משה מתנהג באימפולסיביות אך הפעם רומז לו שלא צריך לרוץ כך בלי לעצור ולחשוב- "וירא ה' כי סר לראות ויקרא אליו אלוקים... ויאמר משה משה ... אל תקרב הלום של נעליך מעל רגליך...". חכה אל תרוץ כל כך מהר, תמדוד את צעדיך ופעל לאחר מחשבה. במעמד הסנה הקב"ה מדבר עם משה ושולח אותו יחד עם אחיו אהרון לדבר עם פרעה ולבקש ממנו להוציא את בני ישראל ממצריים. משה ואהרון הולכים לפרעה ועושים בפניו אותות ומופתים ומצווים עליו לשחרר את עמם. פרעה לא רק שלא נענה להפצרותיו של משה, אלא אפילו מכביד את העבודה על בנ"י.

 

פרשתינו מסתיימת באכזבתו של משה והתרסתו כנגד שמיים שלא הציל את בני ישראל מידי פרעה  "ישב משה אל ה' ויאמר אד' למה הרעות לעם הזה למה זה שלחתני. ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך".  והקב"ה עונה לו בנחת: " ויאמר ה' אל משה עתה תראה אשר אעשה לפרעה כי ביד חזקה ישלחם וביד חזקה יגרשם מארצו".

ה' אומר למשה לחכות ולגלות סבלנות. הוא אומר לו שאי אפשר לעשות מהפכות בין רגע. שינוי אמיתי נעשה לאט לאט בתהליך מובנה ויציב וכך ההשפעה תהיה גדולה הרבה יותר עד כדי כך שפרעה ישלח את בני ישראל ביד חזקה מארצו. בתחילת הפרשה משה אימפולסיבי ועד סוף הפרשה הקב"ה מלמד אותו שהתהליך הוא מה שחשוב.

 

כשעושים דברים בין רגע בחוזקה זה משפיע בצורה חזקה רק לטווח הקצר אבל בד"כ לא עובד בטווח הארוך. כדי להשפיע צריך לבנות תהליך איטי שיכנס עמוק לגרעין הבעיה ויפתור אותה באמת. תהליך שבנוי טוב מביא תוצאות טובות הרבה יותר לטווח הארוך. וכך בהמשך הספר אנו רואים את התהליך הארוך של 10 המכות ואת מסע ההפנמה האישי של פרעה והעם ובסוף (מצטערת אם אני הורסת את המתח) את היציאה המפוארת כעם גאה בעל רכוש רב.

 

האם אתם מסוגלים לחשוב על בעיות שמאוד רציתם לפתור מהר ולטווח הקצר, אבל בסופו של דבר בחרתם בתהליך ארוך שיתן מענה אמיתי לאורך זמן ?

פרסם כתבה »


תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה