zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » כתבה: תוצאות. לא תירוצים.

תמונה קטנה תוצאות. לא תירוצים. פורסם על ידי נדב שמגר
בתאריך 12/9/2008
בכתבה זו צפו 6154 גולשים

 

"...לא נותנים לנו להיכנס לבית הספר". "המורה אומר לתלמידים דברים כנגד השבט לאחר שגייסנו חניכים". "נותנים לנו לגייס חניכים רק בהפסקות ולא מאפשרים להיכנס לכיתה", "אנחנו לא מוצאים זמן שכולם יכולים יחד לגשת לגיוסים"...
 
אלו הם רק חלק מהתירוצים שנשמעים משכב"ג שאיבד את המוטיבציה לעשות גיוסים בבית הספר. ייתכן בהחלט שאלו טענות לגיטימיות מדוע הגיוסים לא עובדים חלק, אבל זה בהחלט לא סיבה מספקת להרים ידיים כל כך מהר. כאשר מחליטים לבצע משימה מסויימת לא משנה מה, הרי שברור לכולם שיש לכם מוטיבציה. החיים לא תמיד מניחים לנו לקבל הכל על מגש של כסף. לא כולם מכירים היטב את התנועה ואת ערכה הרב והתועלת הרבה שתצמח מגיוס התלמידים לתנועה ולכן צריך לעשות הכל על מנת להצליח בגיוס החניכים למרות כל הקשיים. אז יאללה, קדימה! יוצאים לשטח עם טרוף בעיניים!
 
א.ב. של גיוסים מתחיל בתאום
תחילה חשוב מאוד, וגם בבית ספר שאינו נחשב כ"בעייתי" לתאם. אף מנהל או מורה אינו אוהב שנוחתים עליו ומשנים לו את התוכניות של אותו היום. צפוי מאוד שאם פשוט החלטתם לקפוץ לבית הספר לגייס חניכים כשמצאתם איזו שעה פנויה תמצאו את עצמכם בחלק ניכר מהזמן עומדים מחוץ לשער בית הספר כאשר השומר בכניסה מנסה לברר מול המזכירות האם לאפשר לכם להיכנס. לעומת זאת אם תאמתם מראש, הרי שהגעתכם וכניסתכם לבית הספר תהיה חלקה ומהירה.
 
התאום לרוב נדרש להתבצע על ידי המרכזים הבוגרים, ולא מתוך זלזול בבעלי תפקידים צעירים אלא על מנת להראות למנהל בית הספר את רצינות כוונותיכם. ישנם ערים בהם התאום חייב להיות קודם כל מול מנהל מחלקת חינוך בעירייה אשר יצייד אתכם במסמך רשמי המאשר לשבט להיכנס לבתי הספר בעיר (העניין אינו פוטר אתכם מלתאם מול בית הספר).
 
בתאום מול בית הספר, הביאו את האינפורמציה הנחוצה, לו"ז שנתי, דוגמאות לפעילויות שאתם עושים, שיתופי פעולה שלכם עם גופים בעיר וכדומה. אחד הדברים שמאוד מעודדים את כניסתכם לבית הספר בעיני מנהלי בתי הספר הוא שיתוף הפעולה. שיתוף פעולה יכול לבוא לידי ביטוי למשל ביום ספורט של בית הספר שיופעל על ידי המדריכים של הצופים, עזרה בהעברת שעורי חברה בחלונות של בית הספר, השאלת ציוד רלוונטי לטיולי ואירועי בית הספר מהמחסן השבטי וכך הלאה.
 
התאום המקצועי ביותר יהיה לא אחר מאשר הצגת התנועה (בדגש על ערכיה, ייעדיה ואופן התנהלותה למשל בתחום הבטיחות ועבודה לפי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך) דווקא באחת מאסיפות המורים באמצעות מצגת. כך המורים כולם יהיו מתואמים לגבי הגעתכם ומטרתכם. אגב, לאחר קבלת אישור מנהל בית הספר, בקשו לקבל מכתב או פתק שיימסר למורים במידה והמנהל אישר לכם להיכנס לכיתות לגייס תלמידים.
 
מתי ואיך יהיה הגיוס?
גיוסים יכולים להיות במגוון רחב של זמנים, האידיאל הינו אמנם בזמן השעור שכן אז כל התלמידים יושבים להם בשקט בכיתה ואתם מקבלים את תשומת ליבם המלאה (מלבד העובדה שהתלמידים מרוצים שזה על חשבון זמן השעור). אך למורה הדבר מהווה בעיה, להכניס את התלמידים חזרה לריכוז לאחר גיוס שנעשה באמצע השעור אינו דבר של מה בכך. לפיכך יעדיפו שאת הגיוסים תקיימו בתחילתו של השעור או לחלופין בדקות האחרונות לפני הצלצול. במידה וזו בקשת המורה – אל תנסו להתווכח, הדבר רק עלול להוריד תדמיתכם בעיני המורה ויסכל את כל רעיון הגיוס בכיתה.
 
ישנם בתי ספר שלא מוכנים כלל לאפשר כניסה לכיתות אלא רק בזמן ההפסקה. אל לכם להתאכזב מכך אלא לנצל את הדבר ולתכנן גיוס במתכונת שונה. ישנם שבטים שיקימו מבנה מחנאי פשוט ברחבת בית הספר (למשל חצובה ענקית ממגדליות עם דגלים) שימשוך את תשומת ליבם של התלמידים בזמן ההפסקה, הקימו עמדות הרשמה לשבט והציגו בהם תמונות ואולי אף הפעילו את התלמידים בהפעלות מרל"צ פשוטות מחבלים. השמיעו מוסיקה וקשרו בלונים בצבעי השבט ברחבי בית הספר. במידה ויש לכם אישור, אולי אף הכינו שלט ענק על גבי בד ערבי המפרסם את השבט באופן קבוע.
 
בכל זאת לא נותנים לכם להיכנס, אל תרימו ידיים. תמיד באפשרותכם להעמיד דוכן בכניסה לבית הספר בשעות הגעת התלמידים בבוקר. בבתי הספר היסודיים שההורים לרוב מלווים את הילדים, הם גם קהל יעד אידאלי. אפשר לחלק שם פלאיירים להורים לילדים מכיתה ד' ומעלה עם הפרטים על השבט ודרכי יצירת קשר (פרסום אתר האינטרנט השבטי יכול לשמש במה טובה במידה והאתר עדכני ומכיל פרטים רלוונטיים).
 
התנגדות מוחלטת של בית הספר לגיוסים גם בהפסקות אינו דבר שיש לקבל. עתה יש לערב את מרכזי השבט הבוגרים ואת ראש השבט אשר יפעלו בצינורות שלהם מול העירייה ובית הספר. במידה והדבר לא מצליח, ערבו את צוות ההנהגה אשר יכול לפנות דרך מזכירות התנועה לדרגים בכירים ביותר.
 
מה לא עושים בגיוס
זכרו. הגיוס הוא פרק זמן מינימאלי שבו אתם "מוכרים" את עצמכם, "הקונה" לא יבוא אם לא תהיו מתאימים אליו. הקונה יכול להיות גם תלמיד אך גם מורה בכיתה והורה לילדים. הגיעו עם תלבושת חאקי מדוגמת, לא צריך תלבושת משלחת אבל לא משהו זרקני מלוכלך וקרוע. התנהגו כראוי, שמרו על שפת הדיבור ואל תענו חזרה לאמרות לא רצויות מצד ילדים ומורים. אל תכנסו לפינות של השוואת תנועת הצופים לתנועות אחרות. הציגו עצמכם ושאחרים יציגו אחרים. אנחנו לא משמיצים תנועות נוער אחרות. אל תעלבו מקריאות גנאי של ילדים (אחרי הכל הם ילדים), אל תשקיעו זמן במי שנסחף אחרי חברים אלא מצאו את הילד הדומיננטי ושכנעו אותו. הצלחתם? עשיתם 80% מהעבודה. הקפידו על הנחיות הבטיחות ואל תזלזלו בהם. אל תתלו שלטים באופן המכער את בית הספר או הרחוב בעיר ושמרו על הסביבה והצמחייה.
 
כמה מילות סיום
תוצאות. לא תירוצים. זו הסיסמה שצריכה לכוון אתכם. לכל בעיה יש פתרון. אין כיתה > יש הפסקה פעילה, אין אפשרות של כולם ביחד > עברו לגיוס בצוותים קטנים וממוקדים. פעלו בכל המישורים האפשריים. אדם עם מוטיבציה ומטרה יודע למצוא את הדרך גם כאשר מצמידים אותו לקיר.
 
זכרו! מה שחשוב הוא שאם אי אפשר לגייס במתכונת האידאלית, אל תרימו ידיים. אל תוותרו על גיוס התלמידים מאותו בית הספר. מצאו חלופות שיתאימו לדרישות ולתנאים שנציבים בפניכם והוכיחו כי לשבט שלכם כדאי להצטרף. אינכם מוותרים על אף ילד פוטנציאלי לגיוס. תחשבו בראש שיווקי השתמשו באותן השיטות הנהוגות על ידי משרדי פרסום ומותגים. ובלי "אבל"...
 
תוצאות. לא תירוצים. נקודה.
 
בהצלחה!

                 כתבות נוספות מארכיון האתר התנועתי:
תמונה קטנה

מלאכת השיווק והפרסום 
פתחתם שנה?, נהדר! אך מלאכת הגיוס והפרסום נמצאת רק בהתחלה.
גם בעניין הפרסום והשיווק צריך לחדש ולא לנוח לרגע

פרסם כתבה »


תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 1 תגובות | הוספת תגובה


1. יפה מאוד
נכתב על ידי קורל בורג משבט יעד בתאריך 12/9/2008 בשעה 13:16