zofim.org.il
  
 


 
מחלקת הדרכה
חץ  כנס כתיבת תוכנית ההדרכה החדשה "המסע בצופים" דף הבית » מחלקת הדרכה »כנס כתיבת תוכנית ההדרכה החדשה "המסע בצופים"


ראשית, בחן את עצמך - האם אתה רוצה ומתאים להיות כאן

אתה ​מתחבר  לילדים ובני נוער ולעולמם החי והבועט, אתה מכיר בדינאמיות ובקצב בתוכה הם מתקיימים היום, ​בחיים בכלל ובתנועת הצופים בפרט, ומתעניין בכתיבת פעילויות תוכן עבורם - כאלו שיילכו עם התנועה הטבעית שלהם, אך גם יאתגרו וירחיבו אותה.

היינו  רוצים שהפעילויות יהיו רלוונטיות, חיות, מחוברות לטבע ורוח אבל גם לרוח התקופה, מעורות השראה, נוגעות, כאלו שאחריהן משהו קטן (או גדול) יהדהד.

תהליך כתיבת תוכנית ההדרכה "המסע בצופים" החל לפני שנה וחצי, אך כתיבת פעילויות התוכן (הסבר בהמשך) תיעשה בכנס 'חוכמת המונים' של 200 איש שיהיו מחולקים לצוותים ויכתבו יחד, במהלך יומיים, 450 פעילויות תוכן ערכיות לכל שכבות הגיל - ד'-י"ב.

אתה תשב באחד הצוותים האלה, עם עוד שלושה אנשים ויחד תכתבו מערך הדרכה אחד, בשמו החדש, מסלול. הכנס אינטנסיבי מאד, כל משתתפיו ידרשו לכתיבה משותפת וריכוז רב לאורך שעות עבודה ארוכות.

הכנס יתקיים ב8-9/01/2014, החל מיום רביעי השמיני בשעה 09:00 ועד יום חמישי התשיעי, בשעה 18:00.  הכנס ייערך בתנאי בית מלון, ועל מנת לקחת חלק עליכם להתחייב לנוכחות מלאה.

לצערנו, אם אינכם יכולים להבטיח השתתפותכם במלוא הזמן, לא תוכלו לקחת חלק בכלל. 

על המסע בצופים

"המסע בצופים" מתייחס לעובדה הפשוטה אותה יודע כל בוגר תנועה, מה שמשמעותי בצופים הוא לא הפעולה ההיא או האחרת, אלא המסע בכלליותו.

עצם ​העובדה​  שנכנסת ילד ויצאת נער בוגר,​ עם סל ערכים, התנהגויות ויכולות, עם רצון להיות אקטיבי בחברה שאנו חיים בתוכה.

​​ש​היה לך מקום לגדול בו, להיות חלק ממנו, לצעוד בתוכו. אנו מחזירים את מושג "הצופה"- אני צופה, משמע אני גוזר על עצמי ערכים והתנהגויות מסויימות ומחנך את הצעירים ממני לאותה התנהגות גם כשאינם בפעילות הצופית.

התוכנית גם מחזקת את העובדה שהדברים שחזקים היום בתנועה הם הטיולים, העשייה, המפגש, ולא "הדיבור על" ובתוך כך הופכת גם את פעילות השגרה לחוויות בהן גם הצעירים לוקחים על עצמם אחריות, פועלים ועושים. בנוסף, התוכנית מחזקת את חשיבות השיח הערכי, זאת ע"י הגדרת זמן למידה המקדם דיאלוג משמעותי על תכנים מוגדרים תוך מתן כלים למדריך ולרשג"ד לקיים זאת כחלק מהפעולה.

אז קצת להבין איך הדבר עובד...

כל פעולה תורכב מאחד או יותר מהמרכיבים הבאים:

זמן צופיות: המדריך יקבל בכל מסלול (מערך של חודשיים) 5 מיומנויות צופיות אותן באחריותו ללמד את חניכיו מתוך מדרג צופיות מעודכן שהכנו ויכלול סרטוני המחשה המלמדים את המדריך כיצד לבצע את המיומנויות. בפעולות בהן לא ילמדו מיומנות יעביר המדריך "חוויה צופית"- משחק, אתגר צופי וכו' מתוך סל חוויות שיקבל כחלק מהמסע. החוויות משתמשות במיומנויות קודמות שנלמדו.

פעילות תוכן: החלק מתוך הפעולה העוסק בנושא התוכן, מדובר במתודה מרכזית (או יותר) המקדמות דיון ערכי בנושא תוכן מסויים, סביב ערכי הליבה, מידות הצופה, חיי היום יום של החניכים וכו'. פעילויות התוכן, שמשכן בין 20 דק' לשעה (תלוי בגיל החניכים ובתוכן) יעסקו בתכני הליבה של התוכנית (צופיות, דמוקרטיה, כישורי חיים, אחריות חברתית, זהות יהודית וישראלית) ויחזרו בשנים מאוחרות יותר תוך עיסוק עמוק יותר ככל שגיל החניכים עולה.

זמן משחק: בחלק מהפעולות יוקדש זמן למשחק קבוצתי, מדובר במשחק לשם המשחק. זאת מתוך האמונה שילדים ובני נוער צרכים לשחק וניתן להפיק הרבה מעצם המשחק והשיח עליו.

משימת מסלול: לכל מסלול תהיה משימת מסלול. פרוייקט אותו בוחרים חברי הקבוצה כבר מכיתה ד'. ישנם מספר סוגים של פרויקטים: הרמת מפעל, בניית יצירה קבוצתית, משימות מעורבות חברתית ומשימות מפגש עם קבוצות אחרות (שבטים אחרים, תנועות אחרות, מגוון הקשת בחברה הישראלית). משימת המסלול תהיה מתמשכת כך שבפעולה מסויימת יקדישו רבע שעה לקדם את פעילות הועדות ובפעולה אחרת תוקדש רוב הפעולה לעבודה וקידום משימת המסלול. נושא המשימה יהיה נגזרת של נושא המסלול וקשור מעצם כך גם לפעילויות התוכן.

מפקד:זמן קבוצתי בתחילת או סוף הפעילות (או גם וגם), אותו מתכנן המדריך ומהווה מסגרת לפעולה. 

בכל פעולה ירכיב המדריך קומבינציה אחרת של מרכיבי הפעולה וזאת תוך התייחסות, לסוג המשימה, פעילויות התוכן, אופי הקבוצה ונסיבות סביבתיות משתנות.

​המדריך לא כותב בעצמו את רוב הפעילויות עצמן, אלא מרכיב ומתאים אותן לקבוצה שלו, לעצמו ולמציאות באותו זמן.

דבר זה ישחרר אותו ממירוץ הכתיבה בו הוא נמצא היום, ויחזק את היכולת שלו להיות נוכח בפעולה, לפגוש את החניכים שלו, לפעול מתוך עניין אמיתי  וביחס לצרכים של חניכיו, להגיב למציאות כפי שהיא עכשיו. זאת בזכות המודולריות של התוכנית ויכולתה להשתנות כפי שהמציאות משתנה. בנוסף מקבל הרשג"ד חוברת מלווה, שעוזרת לו להכשיר ולחזק את המדריך תוך כדי שנת הפעילות ובכך להתמודד עם האתגר האדיר שמולו הוא ניצב.

ומה עכשיו?

על מנת שנוכל לבנות צוותים מאוזנים, מגוונים ומתאימים למשימה שלכבודה אנחנו מתכנסים, מוצבות לפניכם מספר שאלות הקשורות למקומכם בצוות כתיבה מתודי. אנא ענו עליהם בתשומת לב ובכנות.


שם מלא*
מספר טלפון*
כתובת דואר אלקטרוני*
סטטוס צופי*
פירוט סטטוס\קשר צופי
בחירת שבט\הנהגה (לא חובה)
נסיון הדרכה / ראשגו"ד/ ליווי בשכבת גיל (בחר לפחות אחד, אפשר יותר):
ד ה ו ז
ח ט י י"א
י"ב
עניין בכתיבת פעילות לשכבת הגיל (בחר לפחות אחד, אפשר יותר):
ד ה ו ז
ח ט י י"א
י"ב
נסיון בתחום תוכן (לא חובה)
זהות אישית זהות ישראלית צופיות עיונית אחריות חברתית
יהדות דמוקרטיה בניית קבוצה מפגש עם האחר
תקשורת בינאישית מימוש עצמי מיומנויות הדרכה
פירוט הנסיון בתחומי התוכן
עניין בתחום תוכן (ניתן לבחור יותר מאחד)
זהות אישית זהות ישראלית צופיות עיונית אחריות חברתית
יהדות דמוקרטיה בניית קבוצה מפגש עם האחר
תקשורת בינאישית מימוש עצמי מיומנויות הדרכה
מעדיף שלא לכתוב פעילות לשכבת הגיל (ניתן לבחור יותר מאחד)
ד ה ו ז
ח ט י י"א
י"ב
מעדיף שלא לכתוב פעילויות בתחום תוכן (לא חובה)
זהות אישית זהות ישראלית צופיות עיונית אחריות חברתית
יהדות דמוקרטיה בניית קבוצה מפגש עם האחר
תקשורת בינאישית מימוש עצמי מיומנויות הדרכה
מה הכי עוזר לי לכתוב פעילות?
בתוך צוות של ארבעה אנשים שכותב יחד פעילות, אני אהיה חזק ב...
תוכן - יידע או השגת ידע על נושא הפעולה / העמקה והרחבה של הדיון והיצירה שטח - הבאת קול השטח יצירה משותפת - תרגום השיח הערכי לרעיונות מתודיים תוצר - ניהול הצוות ועמידה בלוחות זמנים
אני זקוק לפרטנרים שחזקים ב..
תוכן - ידע או השגת ידע על נושא הפעולה / העמקה והרחבה של הדיון והיצירה שטח - הבאת קול השטח יצירה משותפת -תרגום השיח הערכי לרעיונות מתודיים תוצר - ניהול הצוות ועמידה בלוחות זמנים
בתהליך יצירת המתודות, אני אוכל להביא את התשובה ל..
מה הדרך הכי פשוטה / בהירה להעביר את זה? מה הדרך הכי מעוררת / מעוררת השראה להעביר את זה? מה הדרך הכי חוויתית / כיפית להעביר את זה? מה הדרך הכי אותנטית / נאמנה לנושא, להעביר את זה?
אחר: ___________________
אני איש/ה של:
סימני שאלה סימני קריאה כוכבית
אחר: ___________________
שם של אדם נוסף שאני ממליץ להזמין לכנס הכתיבה:
טל' נייד
כתובת דואר אלקטרוני
סטטוס צופי
בחירת הנהגה של מומלץ
שם שבט של מומלץ
אם איש תוכן, איזה תחום תוכן:
הערות וכל דבר שתרצו להוסיף
אני מודע\ת לכך שלא ניתן יהיה להשתתף בחלק מהכנס ואני יכול להשתתף ביומיים מלאים בתאריך הנתון*